اپل پتنت آیفون با صفحه نمایش بدون حاشیه را ثبت کرد

پنج‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
به نظر می‌رسد اپل قصد دارد آیفون بعدی را با صفحه‌نمایش بدون حاشیه تولید کند. این شرکت اخیرا پتنتی در این زمینه ثبت کرده است.
تبلیغات

شایعات در مورد محصول بعدی اپل روز به روز در حال افزایش هستند. یکی از شایعات به نسبت قوی در مورد این محصول، استفاده از صفحه‌نمایش بدون حاشیه در آیفون ۸ است. البته نام آیفون ۸ نیز در حال حاضر شایعه محسوب می‌شود. اپل برای تولید چنین محصولی، باید تعدادی از قطعات و تجهیزات پنل جلویی گوشی را حذف کند. دکمه‌ی هوم مجهز به سنسور اثر انگشت و سنسور نور، جزء مهم‌ترین بخش‌هایی هستند که در این‌ صورت از پنل جلویی آیفون حذف خواهند شد.

پتنتی که اخیرا توسط اپل ثبت و منتشر شده، مربوط به فناوری مورد نیاز برای به‌کارگیری سنسور اثر انگشت و نور، در زیر صفحه‌نمایش است. این کار با استفاده از LED-های مادون قرمز در کنار LED-های معمولی RGB که وظیفه‌ی پخش تصاویر را دارند، امکان‌پذیر خواهد شد.

در این طرح، ال‌ای‌دی‌های مادون قرمز وظایف مهمی دارند. این قطعات با ترکیب شدن در کنار LED-های RGB، صفحه‌نمایشی تشکیل می‌دهند که می‌تواند برای وظایف گوناگون برنامه‌ریزی شود. اپل پیکسل‌هایی را که با ترکیب این دو جزء به‌ وجود می‌آیند، پیکسل‌های تعاملی می‌نامد و در توضیحات پتنت به این نکته اشاره می‌کند که این بخش می‌تواند شدت نور را نیز تشخیص دهد و دستور تنظیم نور صفحه‌نمایش را به پردازنده ارسال کند. بدین ترتیب، نیاز به سنسور نور مجزا از بین خواهد رفت و فضا برای گسترش صفحه‌نمایش فراهم خواهد شد.

پتنت اپل

اگر اپل بخواهد آیفونی با صفحه‌نمایش بدون حاشیه تولید کند، باید دکمه‌ی هوم و سنسور اثر انگشت خازنی آن را نیز حذف کند. در پتنت جدید، نیازی به سیستم خازنی سنسور اثر انگشت نخواهد بود و پیکسل‌های تعاملی وظیفه‌ی اسکن را بر عهده خواهند داشت. فرایند اجرای این بخش بسیار پیچیده است؛ اما در صورت اجرا، جذاب و کارآمد خواهد بود.

وقتی پیکسل‌های تعاملی میزان نور محیط را بسنجند، می‌توانند زمانی که انگشت به ناحیه‌ی سنسور اثر انگشت نزدیک می‌شود، آن را تشخیص دهند. زمانی که انگشت روی صفحه‌نمایش قرار می‌گیرد، این پیکسل‌ها محل آن را مشخص و یک بیت‌مپ از طرح آن اسکن می‌کنند. این بیت‌مپ با استفاده از شدت نور، می‌تواند طرح اثر انگشت را تشخیص دهد و امنیت گوشی هوشمند را تضمین کنند.

شرکت LuxVue، پیش از این که در سال ۲۰۱۴ توسط اپل خریداری شود، روی این طرح تحقیق می‌کرد. بنابراین، فناوری حاضر، حاصل سال‌ها تحقیقات مستمر است. اگرچه احتمال استفاده از این طرح در آیفون سال ۲۰۱۷ کم است، اما پتنت منتشرشده می‌تواند سرعت تولید آیفونی با صفحه‌نمایش بدون حاشیه را افزایش دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات