برنامه‌ جنرال موتورز برای فروش برندهای واکسهال و اُپل به PSA

پنج‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
جنرال موتورز در حال مذاکره در سطوح بالا برای فروش عوامل اروپایی خود، شامل برندهای واکسهال و اُپل به گروه خودروسازی PSA فرانسه مالک برندهای پژو، سیتروئن و DS است.
تبلیغات

روز سه‌شنبه تأیید شد که مذاکراتی با محور برنامه‌ی خرید عمده‌ی سهام شرکت‌های اروپایی تابع جنرال موتورز، یعنی واکسهال و اُپل توسط PSA در حال انجام است؛ معامله‌ای که در صورت نهایی‌ شدن می‌تواند تأثیر مهمی در صنعت خودروسازی اروپا داشته باشد.

هرچند PSA مذاکرات مستقیم خود با جنرال موتورز را تأیید کرده است؛ اما از فاش کردن اینکه این مذاکرات در چه مرحله‌ای است و تا کی به نتیجه خواهد رسید، خودداری کرده است. این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «PSA تأیید می‌کند که در همراهی با جنرال موتورز در حال پیگیری مشوق‌های استراتژیک متعددی، از جمله تصاحب اُپل، با هدف توسعه‌ی سوددهی و بازده عملکرد خود است. البته هنوز هیچ تضمینی برای حصول یک توافق وجود ندارد.»

جنرال موتورز هم در نظری مشابه اعلام کرده است: «جنرال موتورز و PSA از سال ۲۰۱۲ تا به امروز در حال اجرای یک همکاری مشترک شامل سه پروژه در اروپا و همچنین ایجاد هم‌افزایی قابل توجه برای هر دو گروه بوده‌اند. در قالب این چارچوب، جنرال موتورز و گروه PSA به‌ شکل منظم در حال بررسی فرصت‌های گسترش همکاری هستند. گروه PSA و جنرال موتورز تأیید می‌کنند که در حال پیگیری مشوق‌های استراتژیک متعددی، از جمله تصاحب احتمالی اُپل و واکسهال توسط PSA، با هدف توسعه‌ی سوددهی و بازده عملکرد هستند. البته هنوز هیچ تضمینی برای حصول یک توافق وجود ندارد.»

پس از تلاش‌های قبلی برای همسوسازی عملکرد خودروسازان آلمانی و فرانسوی، مذاکرات اکنون حول محور ادغام کامل بین اُپل، واکسهال، سیتروئن، پژو و DS در حال انجام است. جنرال موتورز در سال‌های اخیر به‌صورت ویژه در جستجو برای همکاری گسترده با پژو به‌منظور کاهش هزینه‌ها و افزایش سوددهی در اُپل و واکسهال فعال بوده است.

ادغام کامل بین غول خودروسازی ایالات متحده و پژو در سال ۲۰۱۳ هنگامی‌که جنرال موتورز ناگهان ۷٪ از سهام خودروساز دولتی فرانسه را که سال قبل خریده بود، بازپس داد، به حال تعلیق درآمد. با این حال هنوز هیچ تأیید رسمی برای مذاکرات جاری مبنی بر فروش نهایی واکسهال و اُپل توسط جنرال موتورز گزارش نشده است.

کارشناسان معتقدند شریک چینی PSA یعنی دانگ فنگ می‌تواند نقشی تعیین‌کننده، از جمله تأمین منابع مالی لازم، در خرید واکسهال و اُپل داشته باشد.

GM PSA Partnership

خرید اُپل و واکسهال برای PSA چه سودی دارد؟

سال گذشته فروش اُپل-واکسهال در اروپا حدود یک میلیون دستگاه و فروش گروه PSA حدود ۱.۵ میلیون دستگاه بوده است. با ادغام این دو، گروهی به‌ وجود خواهد آمد که با پس‌ زدن رنو-نیسان، پس از گروه فولکس‌واگن با فروش ۳.۶ میلیون خودرو در سال ۲۰۱۶، در رده‌ی دوم جدول فروش اروپا قرار خواهد گرفت.

در اختیار گرفتن عمده‌ی سهام اُپل-واکسهال توسط PSA، مزایای اقتصادی بیشتری به‌ همراه خواهد داشت. تعداد پلتفرم‌ها و پیشرانه‌های مورد نیاز برای توسعه‌ی خودروهای پنج برند تولیدی که در رده‌های یکسانی از بازار در حال رقابت هستند، به شکل چشم‌گیری کاهش خواهد یافت.

حفظ مقداری از سهام توسط جنرال موتورز در نهایت به این گروه اجازه خواهد داد پایگاه مطمئن و پایداری در بازار اروپا داشته باشد که در صورت موفقیت می‌تواند برخی از مشکلات سوددهی بلندمدت را حل کند. با وجود اینکه اُپل-واکسهال در حال بازگشتن به مسیر خود است، همواره فضایی از عدم اطمینان در اطراف آن حکم‌فرما بوده است.

خرید بخش عمده‌ی سهام توسط PSA می‌تواند دروازه‌ی ورود به بازار ایالات متحده را برای این گروه باز کند که یکی از اهداف بلندمدت این گروه است. گروه PSA در سایه‌ی مدیریت کارلوس تاوارس به سوددهی بازگشته و در حال افزایش مداوم حاشیه‌ی سود خود است. امکان فروش یک میلیون خودروی بیشتر در سال می‌تواند عامل شتاب‌دهنده‌ای در مسیر این بهبود وضعیت باشد. این خرید شاید چالشی کوتاه‌مدت باشد، اما به طور بالقوه‌ در آینده پرسود خواهد بود.

پنج سال پیش جنرال موتورز ۷ درصد از سهام PSA را خرید که شروعی برای همکاری مشترک بین دو گروه شد. این سهام خیلی زود توسط جنرال موتورز پس داده شد؛ اما همکاری بین این دو گروه خودروسازی ادامه پیدا کرد و اکنون با عرضه‌ی دو شاسی‌بلند جدید واکسهال، یعنی کراس‌لند X و گرندلند X که بر پایه‌ی پژو ۲۰۰۸ ساخته شده‌اند، شاهد اولین ثمره‌های این همکاری هستیم.

Vauxhall Crossland X

اما چه کسی از این موضوع زیان می‌بیند؟ عرضه‌ی این دو شاسی‌بلند نشان داد که استراتژی همپوشانی پلتفرم‌ها می‌تواند باعث سردرگمی در تنوع محصولات شود؛ حداقل در کوتاه‌مدت. واکسهال شاسی‌بلندی با سایز مشابه کراس‌لند X به نام موکا X در خط تولید دارد. اکنون برای تقویت سوددهی باید به سمت پلتفرم ۲۰۰۸ بچرخد. با همسان‌سازی محصولات، خریداران گزینه‌های کمتری برای انتخاب خواهند داشت؛ اما باید با آن کنار بیاییم. این روزها تفاوت چندانی بین فولکس‌واگن گلف، اشکودا اکتاویا و سئات لئون نیست. پژو، سیتروئن، DS، واکسهال و اُپل ممکن است با مشکل مشابهی روبه‌رو شوند. این چالش ویژه‌ای است که تاوارس باید با آن روبه‌رو شود.

خبر ادغام این دو گروه خودروسازی شاید چندان سرجیو مارکیونه، مدیرعامل فیات-کرایسلر را خوشحال نکند. او مدت‌ها است بر طبل ظرفیت مازاد تولید در اروپا می‌کوبد و همواره از ساده‌تر شدن تولید و ادغام حمایت کرده است. حالا او دو گزینه‌ی کمتر برای تلاش در جهت انعقاد قرارداد همکاری یا ادغام جهت حفظ منافع بلند‌مدت در پیش رو می‌بیند.

هرچند در بیانیه‌ی دو خودروساز از تضمین نبودن حصول توافق صحبت شده است؛ اما با توجه به منافعی که این همکاری برای دو طرف در پی خواهد داشت، مطمئنا خواستنی که برای توانستن لازم است، در دسترس است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات