چگونه اپل میانگین قیمت فروش آیفون خود را افزایش می‌دهد

دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
گزارش مالی پاییز ۲۰۱۶ اپل نشان داد که میانگین قیمت فروش آیفون به ۶۹۴ دلار رسیده است؛ اما اپل با در پیش گرفتن چه سیاستی توانسته برخلاف اندروید، میانگین قیمت فروش را افزایش دهد؟
تبلیغات

اپل چندی پیش گزارش مالی مربوط به سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۶ را منتشر کرد که نشان از رکوردشکنی دوباره‌ی این کمپانی در برخی فاکتورها داشت. کاپرتینویی‌ها طی پاییز ۲۰۱۶ که سه‌ماهه‌ی پس از عرضه‌ی نسل جدید آیفون به بازار است، بیش از ۷۸.۳ میلیون دستگاه آیفون به فروش رسانده‌اند که بالاترین رکورد ثبت‌شده توسط این کمپانی از اولین روز عرضه‌ی آیفون به بازار است. اما نکته‌ای که اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، افزایش میانگین قیمت فروش هر دستگاه آیفون است که طی فصل منتهی به سال ۲۰۱۷ به رقم ۶۹۴ دلار رسیده است. اما اوضاع برای رقبا در بازار این‌چنین نیست؛ به‌طوری‌که در سال‌های اخیر میانگین قیمت فروش هر دستگاه گوشی هوشمند اندروید از ۴۴۰ دلار به کمتر از ۲۰۰ دلار کاهش پیدا کرده است. اپل چگونه موفق شده با وجود نگرانی‌ها از اشباع بازار، میانگین قیمت فروش آیفون‌های خود را افزایش دهد؟

ابتدا بهتر است نگاهی به نحوه‌ی محاسبه‌ی میانگین قیمت فروش یک محصول داشته باشیم. برای مثال در مورد آیفون‌های اپل، میانگین قیمت فروش در یک دوره‌ی زمانی مشخص، از تقسیم کل درآمد کسب‌شده برای فروش آیفون بر تعداد کل آیفون‌های به فروش رفته به دست می‌آید. به دست آوردن این داده‌ها شماری از حقایق، نظیر پرفروش‌ترین محصول یا بیشترین درآمد کسب‌شده را مشخص می‌کند. در واقع سهامداران و تحلیل‌گران با استفاده از این آمارها مشخص می‌کنند که یک کمپانی از چه طریقی بیشترین درآمد خود را کسب کرده است.

در مورد اپل، طبق آخرین آمارهای به‌دست‌آمده که برگرفته از اطلاعات سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۶ هستند، میانگین قیمت فروش به بیش از ۶۹۴ دلار افزایش پیدا کرده است. فروش گوشی هوشمند با میانگین قیمت ۷۰۰ دلار، آرزویی است که بسیاری از کمپانی‌ها در سر دارند. میانگین قیمت ۷۰۰ دلاری برای آیفون‌های اپل بسیار بالا است. اما نگاهی به طیف آیفون‌های جدید اپل نشان از این دارد که تنها آیفون ۷ با حافظه‌ی ۳۲ گیگابایتی با قیمت ۶۴۹ دلار، قیمتی پایین‌تر از میانگین قیمت آیفون‌ها دارد. افزایش ظرفیت حافظه‌ی آیفون‌های جدید اپل را باید سیاستی خواند که در افزایش میانگین قیمت این گوشی‌های هوشمند بی‌تأثیر نبوده است. برای مثال آیفون ۷ پلاس به ترتیب ۷۶۹، ۸۶۹ و ۹۶۹ دلار قیمت دارد که کمی بالاتر از قیمت تعیین‌شده برای آیفون ۶ پلاس است.

با توجه به اینکه قیمت میانگین فروش آیفون‌های اپل پایین‌تر از قیمت اغلب مدل‌های این گوشی هوشمند است؛ آیا می‌توان چنین نتیجه گرفت که اغلب خریداران نسخه‌ی ۳۲ گیگابایتی خریداری کرده‌اند؟ با نگاهی به سایر مدل‌های آیفون که شامل آیفون‌های سال گذشته نیز می‌شود، می‌توان نتیجه گرفت که کاهش قیمت آیفون‌های سال گذشته توسط اپل، باعث شده است میانگین قیمت فروش آیفون‌های اپل پایین‌تر از قیمت اغلب نسخه‌های آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس باشد.

آیفون 6 پلاس

البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که میانگین قیمت پایین برای یک محصول را نمی‌توان به‌عنوان یک عنصر منفی در نظر داشت. زمانی که اپل آیفون SE را رونمایی و راهی بازار کرد، میانگین قیمت فروش آیفون‌های این کمپانی از ۵۹۵ دلار به ۳۹۹ دلار کاهش پیدا کرد. نکته‌ای که کاهش میانگین قیمت فروش آیفون‌های اپل پس از عرضه‌ی یک نسخه‌ی ارزان‌تر نشان می‌دهد، میل بیشتر کاربران برای خرید نسخه‌های ارزان‌تر آیفون است. در صورتی که تعداد آیفون‌های SE به فروش رفته توسط اپل کم بود، میانگین قیمت فروش مجموع آیفون‌ها کاهش پیدا نمی‌کرد.

با وجود اینکه میانگین قیمت آیفون‌های اپل ثابت مانده است یا کمی افزایش پیدا می‌کند، گوشی‌های هوشمند اندروید همواره با کاهش قیمت میانگین همراه می‌شوند که نشان از ترجیح خریداران محصولات مبتنی بر این دو پلتفرم دارد. با توجه به اطلاعات موجود، به نظر می‌رسد خریداران آیفون‌ها بیشتر تمایل به خرید محصولات گران دارند، حال آنکه اندرویدی‌ها بیشتر به سمت محصولات ارزان‌تر سوق پیدا می‌کنند. البته باید به این نکته اشاره کرد که نبود آیفون ارزان‌قیمت تا حدودی تعیین میانگین قیمت آیفون را جهت می‌دهد. با توجه به اینکه آیفونی با قیمت ۱۵۰ تا ۲۵۰ دلار وجود ندارد، میانگین قیمت آیفون‌ها همچون اندروید کاهش پیدا نمی‌کند.

با وجود اینکه میانگین قیمت آیفون‌های اپل بالا است، این فاکتور می‌توانست بیش از این رکورد جدید ثبت شود؛ اگر خریداران آیفون به سراغ نسخه‌های مجهز به حافظه‌ی بالاتر یا نسخه‌ی بزرگ‌تر می‌رفتند. در صورتی که کاربران به سراغ نسخه‌های پلاس می‌رفتند یا آیفون‌های مجهز به حافظه‌ی داخلی بیشتر انتخاب می‌کردند، شاید در پاییز ۲۰۱۶ شاهد میانگین قیمت ۸۰۰ دلاری برای آیفون‌های اپل بودیم؛ اما با توجه به اینکه اغلب کاربران بر اساس بودجه‌ی خود یا هر دلیل دیگر به سراغ آیفون‌های قدیمی یا نسخه‌های ارزان آیفون ۷ رفته‌اند، میانگین قیمت آیفون‌ها به ۷۰۰ دلار کاهش پیدا کرده است.

آیفون 5c

همان‌طور که اشاره کردیم، میانگین قیمت ۶۹۴ دلاری آیفون در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۶، رکوردی برای اپل به‌حساب می‌آید. افزایش میانگین قیمت آیفون را باید برگرفته از افزایش تعداد کاربرانی بدانیم که به سراغ خرید آیفون ۷ در مقایسه با نسل پیشین آیفون‌های اپل رفته‌اند. همچنین باید کاهش خرید آیفون SE و همچنین عدم تولید گوشی هوشمند ارزان‌قیمتی نظیر آیفون 5c با حافظه‌ی داخلی ۸ گیگابایتی را از جمله‌ی دلایل برای افزایش میانگین قیمت آیفون‌های اپل برشمرد.

زمانی که آیفون در سال ۲۰۱۳ آیفون 5c را رونمایی کرد، میانگین قیمت آیفون‌هایش به‌شدت سقوط کرد؛ اما با رونمایی از اولین نسل آیفون با نمایشگر ۵.۵ اینچی در سال ۲۰۱۴، به دلیل استقبال از این نسخه، بار دیگر شاهد افزایش میانگین قیمت آیفون بودیم.

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که میانگین قیمت پایین را نباید به‌عنوان یک فاکتور منفی برای یک کمپانی در نظر بگیریم. برای مثال پلتفرم اندروید با بهره‌گیری از میانگین پایین قیمت موفق شده است گوشی‌های هوشمند بیشتری در مقایسه با اپل به فروش برساند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات