بررسی ۵ فرصت برتر عرصه تجارت که تحت تأثیر اینترنت اشیا قرار خواهد گرفت

دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
به نظر می‌رسد اینترنت اشیا یکی از پدیده‌های بزرگی خواهد بود که اکنون در حال طی مراحل اولیه‌ی خود است.
تبلیغات

مفهوم اینترنت اشیا با وجود اینکه در مراحل ابتدایی پیشرفت خود به سر می‌برد، گستردگی بسیار زیادی به دست آورده است. برای درک بیشتر مفهوم پیشرفت آن و مقایسه‌اش با یک مورد اخیر، باید بگوییم اینجا درست جایی است که مای‌اسپیس از چندین سال پیش، در حال جذب کاربران اولیه در صنعت رو به رشد شبکه‌های اجتماعی بود. همان‌طور که به‌سادگی ذکر شد، قبل از اینکه دنیای اینترنت اشیا به درک و آگاهی عمومی برسد، جنبه‌های بسیار زیادی از این مفهوم برای بازگویی وجود دارد.

بنابراین، همان‌طور که مصرف‌کنندگان، دستگاه‌ها و اکنون اشیا در حال ارتباط بیشتری هستند، امکاناتی که در حال حاضر بتوانند برای تجاری‌سازی قدرت لازم را داشته باشند، بی‌شمار هستند. در این زمان، این ایده که یک گوشی هوشمند به‌عنوان یک وسیله‌ی تجاری محسوب شود، ممکن است ایده‌ای کهنه به نظر برسد؛ چرا که مفهوم تجارت در حال گسترشی فراتر از دستگاه‌های مصرفی قابل حمل ساده است تا اینکه کالاهایی بادوام مثل یخچال‌ها، ماشین‌های ظرف‌شویی یا خودروها را نیز شامل شود. در ادامه ۵ فرصت برتر عرصه تجارت دیجیتال را که در عصر اینترنت اشیا پیش روی ما قرار داده شده است، مرور می‌کنیم:

۱. بهبود تهیه و توزیع انجام سفارشات برای مصرف‌کننده دیجیتال امروز را کارآمدتر خواهد کرد

فناوری اینترنت اشیا چشم‌انداز وسیع‌تری از پردازش سفارشات فراهم می‌کند و این قابلیت را به خرده‌فروشان می‌دهد تا به‌صورت بهتری با نیازهای مصرف‌کننده‌ای که امروزه هرچه بیشتر به سمت خرید آنلاین می‌رود، مواجه شوند. این فناوری به شرکت‌ها امکان می‌دهد به ردگیری و نظارت بر سفارشات، از لحظه‌ ثبت خرید تا لحظه‌ای که به در منزل خریدار می‌رسد، بپردازند. موجودی انبار به‌صورت جزء به جزء از طریق یک سیستم مدیریت قابل ردگیری است؛ در نتیجه محل قرارگیری کالاها فارغ از اینکه در کجا قرار داشته باشند، به‌صورت خودکار قابل انجام است.

۲. خودکارسازی بعضی از جنبه‌های تجارت، مثل تجدید موجودی محصول کالاهای بادوام

از آنجایی که بسیاری از محصولات و کالاهای بادوام، مخصوصا شوینده‌ها، نرم‌کننده‌ها یا جوهر چاپگرها، نیازمند تجدید موجودی پیوسته هستند. فرصتی برای خودکارسازی پردازش سفارشات وجود دارد. سرویس‌های اشتراکی به‌وسیله‌ی اندازه‌گیری این مسئله که یک خانواده اغلب در چه زمان‌هایی اقدام به سفارش اقلام مورد نیاز خود از خرده‌فروشی می‌کند، شروع به شکل‌دهی به این پردازش کرده‌اند. اینترنت اشیا می‌تواند از درون خود کالای موردنظر، میزان مصرف را با دقت بیشتری اندازه‌گیری کند. دو شرکت ویرلپول و جنرال الکتریک سرویس تجدید موجودی آمازون را با ابزارهای خود تلفیق کرده‌اند. این مسئله باعث می‌شود موجودی‌ کالاها بر اساس میزان مصرف به‌صورت خودکار تجدید شود.

۳. توانایی شکل‌دهی یک رابطه بلندمدت از طرف تولیدکنندگان کالاهای بادوام با مصرف‌کننده نهایی

تولیدکنندگان اکنون ماشین‌های ظرف‌شویی یا یخچال‌هایی با چرخه عمر ۱۵ تا ۲۰ سال تولید می‌کنند که تعاملات پیوسته خود را با مصرف‌کننده‌ی اصلی محدود می‌کند. برقراری ارتباط به‌وسیله‌ی یک ابزار یا اتومبیل متصل، می‌تواند راهی برای در خاطر ماندن مصرف‌کننده در طول عمر یک محصول باشد. برای مثال، تولیدکنندگان چاپگر می‌توانند قابلیت تجدید موجودی کارتریج را به‌صورت بی‌دردسر و راحت، درون خود چاپگر تعبیه کنند. علاوه بر رابطه بلندمدت، اینترنت اشیا می‌تواند الگوهای جدید کسب‌و‌کار با جریان‌های تازه سوددهی برای شرکا ایجاد کند. برای مثال، تولیدکنندگان می‌توانند الگوهای کسب‌و‌کار مبتنی بر سرویس را به‌وسیله‌ی ارائه‌ی نظارت از راه دور، تجزیه و تحلیل عملکرد و نگه‌داری و تعمیرات پیش‌گویانه به‌عنوان یک سرویس پیوسته برای محصولات یادشده اتخاذ کنند.

۴.  دسترسی به داده‌های بیشتر برای تأثیرگذاری مؤثرتر بر تصمیم‌گیری مصرف‌کننده

افزایش تعداد اشیای متصل‌به‌هم، دسترسی به داده‌هایی که درک عمیق‌تر فروشندگان از رفتار مصرف‌کنندگان را موجب می‌شوند، فراهم می‌کند. این داده‌‌های اضافه دید وسیع‌تری مبنی بر چگونگی مواجهه با این تمایزات و چگونگی تأثیرگذاری بر تصمیمات مشتریان در مسیر خریداری محصولات به دست می‌دهد. برای مثال، این مسئله به‌خوبی می‌تواند وب‌سایت‌های شخصی‌سازی‌شده و اختصاصی بیشتری مبتنی بر نیاز‌های متنوع مصرف‌کنندگان مختلف به‌ وجود آورد. بزرگ‌ترین چالشی که فروشندگان با آن مواجه هستند، چگونگی هدایت این حجم از اطلاعات و داده‌های جدید است و اگر به‌خوبی از پس آن بربیایند، این داده‌های افزوده به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا با برندهایی که محصولات و سرویس‌های بهتر فراهم می‌کنند و دامنه وسیع نیازهای آنان را پوشش می‌دهند، مواجه شوند.

۵. تلفیق برندها و اطلاعات شخصی در جهت ساخت تجربه‌های شخصی بیشتر

فراتر از ظاهر ساده‌ی اطلاعات، شبکه‌ی اینترنت اشیا می‌تواند اتصالات متنوعی را حول محور یک شخص برای فراهم آوردن اطلاعات و عملکردهای شخصی بیشتر تشکیل دهد. تمام داده‌های جمع‌آوری‌شده می‌تواند با داده‌های شخصی بیشتری در جهت شخصی‌سازی تجربه برای هر فرد و تک‌تک اعضای یک خانواده در استفاده از محصولات تلفیق شود. برای مثال، در یک خانه با یخچال هوشمند، هر کدام از اعضای خانواده می‌تواند تجربه متفاوتی مبتنی بر تمایلات خود دریافت کند یا در یک خودروی هوشمند، پیشنهاد‌ها می‌تواند بر اساس فردی که هدایت وسیله را بر عهده گرفته است متمایز شود.

درحالی‌که رشد تجارت در عرصه نوظهور اینترنت اشیا بدون چالش نخواهد بود، این ۵ فرصت ذکرشده ارزش یک مبارزه سخت برای دستیابی را خواهند داشت. بازیگران عرصه‌ی تجارت لازم است به این نکته توجه کنند که برخلاف ورود کامپیوترهای شخصی به منازل که به‌آرامی مفهوم تجارت دیجیتال را معرفی کرد، یا مورد اخیر گوشی‌های هوشمند که مفهوم تجارت در هر زمان و هر مکان را معرفی کرد، اکوسیستم اینترنت اشیا با ورود یک دستگاه یا شی‌ء معرفی نمی‌شود. اینترنت اشیا اساسا به معنی خلق اکوسیستمی از اشیای مختلف است که از طریق اینترنت به یکدیگر متصل هستند و در نهایت پیامدهایی در شکل‌گیری تجارب آینده ما در عرصه تجارت خواهند داشت. اینترنت اشیا، قدم به قدم و به‌آرامی جای پای خود را در زندگی روزمره ما باز می‌کند. در نتیجه‌ٰی آن، پیامدهای ناشی از اینترنت اشیا یک انقلاب و چیزی فراتر از یک تکامل خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات