بررسی کیبورد و ماوس بی سیم mk710‌ لاجیتک

یک‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
در این مقاله با مشخصات و ویژگی‌های کیبورد و ماوس بی‌سیم Logitech Wireless Desktop مدل mk710 بیشتر آشنا می‌شویم.
تبلیغات

لاجیتک شرکتی است که در سال ۱۹۸۱ و با هدف توسعه و ساخت لوازم جانبی کامپیوتر و دستگاه‌های موبایل، در کشور سوئیس تاسیس شد؛ این شرکت بیش از سه دهه است که در حوزه‌ی ساخت لوازم جانبی باکیفیت فعالیت دارد. یکی از محصولات لاجیتک، مجموعه‌ی کیبورد و ماوس بی‌سیم مدل MK710 این کمپانی است. برای آشنایی با مشخصات و ویژگی‌های این باندل در ادامه همراه زومیت باشید.

ماوس و کیبورد بی‌سیم mk710 لاجیتک توسط شرکت مروارید اسپیرو برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

مشخصات فنی

مشخصات/کیبورد

مشخصات/ماوس

ابعاد (میلی‌متر)

۳۱ × ۲۴۲.۳ × ۴۶۰

ابعاد (میلی‌متر)

۴۲ × ۷۱ × ۱۰۹

وزن (گرم)

۸۶۰

وزن (گرم)

۸۸

نوع ارتباط

بی‌سیم

نوع ارتباط

بی‌سیم

فرکانس کیبورد (گیگاهرتز)

۲.۴

فرکانس ماوس (گیگاهرتز)

۲.۴

بیشینه‌ی برد (متر)

۱۰

بیشینه‌ی برد (متر)

۱۰

تعداد کلید

۱۱۷

نوع حسگر

لیزری

نوع باتری

۲ عدد AAA

نوع باتری

۲ عدد AA

ویژگی‌های دیگر

نمایشگر وضعیت باتری

ویژگی‌های دیگر

نمایشگر وضعیت باتری

قیمت 

۳۹۹ هزار تومان

طراحی

اگرچه ماوس و کیبورد mk710 لاجیتک در قالب یک مجموعه عرضه می‌شوند؛ اما ظاهر آن‌ها نسبتا متفاوت است. هردو دستگاه این مجموعه از طراحی دو رنگی بهره می‌برند، با این حال نسبت رنگ‌ها در آن‌ها متفاوت است؛ بخش عمده‌ای از کیبورد به رنگ مشکی است و نواری به رنگی نزدیک به بنفش دورتادور آن را فرا گرفته است، اما این نسبت در ماوس مجموعه برعکس است. کیبورد و ماوس بی‌سیم mk710 بسیار خوش‌ساخت هستند و کیفیت متریال به‌کار‌رفته در ساخت آن‌ها نیز بسیار بالا است.

Logitech mk710

کیبورد این مجموعه ۱۱۷ کلید را در بر گرفته است، این کلیدها برخلاف سایر بخش‌های کیبورد، از جنس پلاستیک مات هستند و سطح مقعر آن‌ها باعث می‌شود تا جای‌گیری انگشتان دست روی آن‌ها به‌راحتی صورت گیرد. مات‌بودن کلیدها باعث می‌شود اثر انگشتان دست روی آن‌ها چندان واضح نباشد. کیبورد باندل Wireless Desktop mk710 از طراحی زیبایی بهره می‌برد. یکی از مشخصه‌های جالب توجه این کیبورد، محل استراحت بالشتی و نرم مچ دست در آن است؛ بافت نرم این استراحت‌گاه، باعث برتری کیبورد mk710 نسبت به آن دسته از کیبوردهایی می‌شود که استراحت‌گاه‌های آن‌ها از نوع پلاستیک سخت است.

در قسمت بالای کیبورد وایرلس دسکتاپ لاجیتک، نمایشگری وجود دارد که وضعیت باتری و کلید‌های نام‌لاک، اسکرول‌لاک و کپس‌لاک را نشان می‌دهد؛ این نمایشگر بین کلیدها‌ی میان‌بر کنترل موسیقی و حجم صدا قرار گرفته است. برخلاف کلیدها و محل استراحت دست، سایر بخش‌های کیبورد از جنس پلاستیک براق ساخته شده است که به شدت مستعد جذب اثر انگشت است و این مسئله بسیار آزاردهنده باشد.

لاجیتک برای این کیبورد دو نوع پایه در نظر گرفته است که به ترتیب شیبی معادل ۴ و ۸ درجه‌ای را نسبت به سطح میز ایجاد می‌کنند. شما می‌توانید به دلخواه خود، شیب کیبورد را روی یکی از دو حالت یادشده تنظیم کنید. همان‌طور که در بخش مشخصات فنی نیز اشاره شد، انرژی مورد نیاز این کیبورد با دو باتری قلمی سایز AA تأمین می‌شود. محل قرارگیری این باتری‌ها، در بخش زیرین کیبورد است.

لاجیتک در ساخت ماوس مجموعه‌ی وایرلس دسکتاپ، دقت زیادی را به خرج داده است؛ ساختار این ماوس به‌گونه‌ای است که به‌خوبی در دست جای می‌گیرد و کارکردن با آن بسیار راحت است. بخش بالایی ماوس از پلاستیک نسبتا براقی ساخته شده است، با این حال، اثر انگشتان دست، چندان روی آن واضح نیست. بخش‌های کناری ماوس از جنس پلاستیکی با بافت نرم هستند تا دست به‌راحتی از روی آن لیز نخورد.

مانند تمام ماوس‌های مدرن، این ماوس نیز از وجود یک اسکرول‌ویل بهره می‌برد. این چرخ از جنس پلاستیکی با بافت نرم است و کیفیت بسیار خوبی دارد و حرکت آن نیز به نرمی صورت می‌پذیرد. اسکرول‌ویل یادشده به‌عنوان یک دکمه نیز عمل می‌کند و با فشردن آن، امکان اسکرول‌ کردن صفحات، صرفا با حرکت دادن ماوس و بدون نیاز به چرخاندن اسکرول‌ویل فراهم می‌شود.

یکی از نکات جالب توجه ماوس مجموعه‌ی mk710 لاجیتک که معمولا در سایر ماوس‌های رده‌بالای این کمپانی نیز وجود دارد، قابلیت اسکرول مرحله‌ای یا اسکرول سریع است، شما می‌توانید تنها با فشردن یک کلید که در کنار اسکرول‌ویل قرار دارد، فرم حرکت آن را به یکی از دو حالت مرحله‌ای (تکه‌تکه) یا یکپارچه درآورید. در بخش کناری ماوس نیز دو کلید تعبیه شده است که امکان جابجایی بین صفحات وب یا حتی محیط فایل اکسپلورر را برای کاربر فراهم می‌کند.

در قسمت زیرین ماوس مجموعه‌ی mk710، دکمه‌ی روشن/خاموش و محفظه‌ی باتری (‌که درون آن دو باتری قلمی سایز AA جای می‌گیرد)، دیده می‌شود. در داخل محفظه‌ی یادشده، محلی نیز برای قراردادن دانگل این مجموعه در نظر گرفته شده است تا بدین ترتیب از احتمال گم‌شدن این قطعه‌ی کوچک، حین جابجایی کاسته شود.

عملکرد

کلیدهای به‌کاررفته در کیبورد مجموعه‌ی Wireless Desktop mk710 لاجیتک، عمق حرکتی مناسبی دارند و فاصله‌ی آن‌ها از هم کافی به نظر می‌رسد. همان‌طور که در قسمت طراحی نیز اشاره شد، سطح کلیدهای این کیبورد مقعر است و این موضوع سبب می‌شود که انگشتانتان جاگیری بسیار خوبی روی کلیدها داشته باشند.

در قسمت بالای کیبورد، مجموعه‌ای از کلیدهای میانبر وجود دارد که دسترسی کاربر به ابزارهایی همچون کنترل‌ موسیقی، جستجو، نرم‌افزارهای وُرد و اکسل را ساده‌تر می‌کنند. لاجیتک برای این کیبورد دکمه‌ی روشن/خاموش را در نظر گرفته است تا بدین ترتیب در مواقع غیر ضروری، با خاموش‌کردن کیبورد، مصرف انرژی آن را کاهش دهید.

یکی از مهم‌ترین شاخصه‌هایی که کاربران در خرید ماوس به آن توجه می‌کنند، دقت عملکرد ماوس است. لاجیتک در ماوس مجموعه‌ی Wireless Desktop mk710 از یک حسگر لیزری استفاده کرده است، این حسگر دقت بسیار بالایی دارد و استفاده از ماوس روی سطوح شیشه‌ای را نیز میسر می‌سازد. دقت بالای حسگر باعث می‌شود حرکت نشانگر، نرم و روان باشد و کاربر نیز کنترل بیشتری روی آن داشته باشد.

در کنار دقت ماوس بی‌سیم، عواملی مانند وزن، ابعاد و طول عمر باتری نیز مطرح هستند. این ماوس از طراحی و ارگونومی بسیار خوبی بهره می‌برد. انحناهای موجود روی ماوس در کنار ابعاد مناسب آن، باعث می‌شود تا دست به خوبی روی آن جای بگیرد و استفاده از این ماوس به تجربه‌ای لذت‌بخش بدل شود. تنها ایرادی که به این ماوس گرفت، آن است که تنها می‌توان با دست راست از آن استفاده کرد.

انرژی مورد نیاز کیبورد از طریق دو عدد باتری آلکالاین AA و انرژی مورد نیاز ماوس نیز توسط دو باتری آلکالاین با سایز AA تأمین می‌شود. لاجیتک مدعی است عمر باتری‌ها در کیبورد و ماوس باندل Wireless Desktop mk710 برابر با ۳۶ ماه است.

جمع‌بندی

کیبورد و ماوس باندل Wireless Desktop mk710 لاجیتک، طراحی بسیار جذابی دارند. عمق حرکتی کلیدهای کیبورد مناسب است و این کلیدها فاصله‌ی قابل قبولی نیز از هم دارند. محل استراحت بالشتی و نرم مچ دست نیز باعث می‌شود تا کار با کیبورد لذت‌بخش باشد. به‌طور حتم یکی از نقاط قوت اصلی این باندل را می‌توان ماوس آن دانست. ساختار ارگونومیک و دقت بسیار بالای این ماوس می‌تواند نظر هر کاربری را به‌سوی خود جلب کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات