رشد سریع کسب و کارهای کوچک هند به کمک فناوری فین تک

جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
با رشد اکوسیستم استارتاپی هند و رونق گرفتن صنعت فین تک، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، از روش‌های سریع‌تر و کاراتری برای پرداخت‌های مالی خود استفاده می‌کنند.
تبلیغات

خارج کردن پول نقد از سیکل تبادلات، انتقال خدمات مالی به کارت‌های «ادهار» و راه‌اندازی سیستم مالیات بر ارزش‌ افزوده (GST)، سه تحول مهم اخیر هند هستند که نشان می‌دهند این کشور از فرصت‌های اقتصاد دیجیتال، به‌خوبی استفاده کرده است. در سال ۲۰۱۷، هند رتبه‌ی دوم جهانی را در رشد سریع پذیرش و به‌کارگیری فین تک از آن خود کرد که این پیشرفت، ناشی از افزایش بودجه‌ی شرکت‌های موازی فین تک این کشور (بیش از ۲۰۰ میلیون دلار در نیمه‌ی اول سال) بود.

می‌توان گفت که یکی از علل موفقیت استارتاپ‌های نوظهور فین تک، عدم همخوانی سرویس‌های مالی و جمعیت کاربران است. مثلاً در کشور هند بازار خدمات مالی تا حد زیادی کارایی خود را از دست‌ داده و ۴۰ درصد از مردم به هیچ بانکی دسترسی ندارند. درحالی‌که ۸۰ درصد از معاملات از طریق پول نقد صورت می‌گیرد.

بااین‌حال طبق گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد)، درحالی‌که فعالیت‌های اقتصادی روزبه‌روز فرم دیجیتال بیشتری به خود می‌گیرند، مصرف‌کنندگان نیز سبک پرداختی خود را از کارت‌های اعتباری سنتی، به کیف پول‌های دیجیتال تغییر می‌دهند. چنین روندی نشان‌دهنده رشد چشمگیر صنعت فین تک و استقبال رو به رشد از محصولات و خدمات آن است.

India's Fintech

کمک به استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط

تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که مرحله‌ی بعدی رشد اقتصاد هند، از فعالیت کسب‌وکارهای کوچک و متوسط (SMB) و استارتاپ‌ها ناشی می‌شود. بنابراین فرصتی عالی برای استارتاپ‌های فین تک به وجود آمده است تا با ارائه‌ی خدماتی که بانک‌ها از انجام آن‌ها امتناع می‌کنند، نظیر وام‌های شروع یا تأمین سرمایه، پروسه‌های مالی این بازیگران را با هزینه‌ای پایین‌تر، تسهیل کنند. برای مثال SMECorner.com پلتفرم وام آنلاین بمبئی، وام‌های تجاری ضروری SMB-ها را تقریباً با وثیقه‌ی صفر ارائه می‌دهد.

البته خدمات فین تک‌ها به وام‌های تجاری یا تأمین سرمایه‌ی اولیه محدود نمی‌شود. همچنان که تعداد کاربران و مشتریان خدمات بانکی آنلاین افزایش پیدا می‌کند، امنیت اطلاعات شخصی آن‌ها هم به موضوع مهم‌تری تبدیل می‌شود. بنابراین هرچه تراکنش‌های مالی سریع‌تر به سمت تکنولوژی بلاک چین پیش بروند، رشد صنایع پرداختی دیجیتال هم بیشتر می‌شود.

استارتاپ‌های فین تک می‌توانند این وظیفه‌ی مهم را به عهده بگیرند. همان‌طور که این شرکت‌ها افق‌های جدید B2B را (مثل فناوری‌های بیمه‌ای، وام‌های اعتباری و خدمات کسب‌وکار دیجیتال) پوشش می‌دهند، طیف وسیع‌تری از شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، به خدمات عمودی مالی نیاز پیدا می‌کنند و حفظ امنیت داده‌های آن‌ها، امری حیاتی است.

India's Fintech

مزایای فین تک نسبت به بانک‌های سنتی

مهم‌ترین مزیت فعالان فین تک نسبت به بانک‌های سنتی این است که آن‌ها به‌جای متکی بودن به پروسه‌های مبتنی بر بروکراسی، می‌توانند معاملات کسب‌وکارهای کوچک و متوسط را با هزینه‌ای کمتر، حجمی بالاتر و به‌طور مداوم پردازش کنند.

برخی از بازیگران فین تک هم روش‌های اعتباری جدیدی را مورد تست و آزمایش قرار داده‌اند و توانسته‌اند کارآفرینان جوان موفقی را به جهان معرفی کنند. به‌عنوان‌ مثال، مالک یک فروشگاه لوازم موسیقی در بنگلور، که با وجود نیاز به سرمایه تمایلی به مراجعات مکرر به بانک نداشت، با وام‌دهنده‌ی دیجیتال Capital Float تماس گرفت و موفق شد خیلی زود وامی دریافت کند که بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده از سوابق معاملات مالی و رفتارهای تجارت الکترونیک او تنظیم‌ شده بود. او می‌گوید که این تجربه را بدون هیچ سختی و تلاشی به دست آورده است.

درحالی‌که بانک‌های مستقر و مؤسسات مالی هند، برای ارزیابی اعتبار صاحبان SMB-ها، از روش‌های متداول و قدیمی استفاده می‌کنند، شرکت‌های فین تک نظیر Capital Float با استفاده از تکنولوژی‌های مبتنی بر کلان‌داده، هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، وام‌ها را به مشتریان پرداخت می‌کنند. حتی تمهیداتی نظیر تأیید و امضای اسناد و دیگر تشریفات اداری و کاغذبازی‌های مالی نیز به‌صورت اتوماتیک انجام می‌شود و درنتیجه روند پرداخت وام بسیار سریع‌تر (درواقع فقط چند دقیقه) صورت می‌پذیرد.

به‌طور مشابه کمک شرکت‌های فین تک به SMB-ها، باعث می‌شود نرخ ارز به‌صورت خودکار تنظیم شود و به تعادل برسد. ثبات و تعادل نرخ ارز تجارت بین‌الملل را رونق می‌دهد و این امکان را برای تجار فراهم می‌آورد که به بازارهای جدیدی دسترسی پیدا کنند.

India's Fintech

سیستم‌های گریز

یکی دیگر از مزایایی که باعث شده صنعت فین تک در هند، رشد سریع‌تری را شاهد باشد این است که بازیگران این عرصه، می‌توانند آزادانه از تکنولوژی‌های جدیدی استفاده کنند که قوانین دست‌وپا گیر را کنار می‌زند. برای مثال India Stack، برای ذخیره داده‌ها و ارائه خدماتش از فناوری‌های بیومتریک استفاده می‌کند و به‌این‌ترتیب، پرداخت‌های نقدی را تسهیل می‌کند.

ازآنجاکه فین تک‌های هند به‌راحتی می‌توانند سیستم‌ها و تکنولوژی‌های آنالوگ را دور بزنند، تولیدکنندگان معتبر این کشور ترجیح می‌دهند با همکاری کارشناسان این شرکت‌ها، محصولاتشان را در هر لحظه و برحسب تقاضای مشتریان، عرضه کنند. حالا بانک‌های بزرگ هند تلاش می‌کنند با سرمایه‌گذاری روی فناوری‌های روز نظیر NFC، بلاک چین، اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، بیومتریک و مدیریت هویت، پروسه‌هایشان را تسریع کنند و با ارائه‌ی خدمات بهتر به SMB-ها، فاصله خود را با فین تک‌ها به حداقل برسانند.

به نظر می‌آید کشور هند اکوسیستمی را شکل داده است که در آن استارتاپ‌ها فرصتی بی‌نظیر برای رشد و تبدیل‌شدن به کسب‌وکارهای بزرگ در اختیار دارند. به گزارش KPMG، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۰ درصد GDP هند را تولید می‌کنند. در همین گزارش آمده است که در حال حاضر ۶۸ درصد از ۵۱ میلیون کسب‌وکار کوچک و متوسط هند، آفلاین هستند و اگر آن‌ها هم به دنیای دیجیتال قدم بگذارند، رشدی دو برابر خواهند داشت. در این صورت ارزش بازار نرم‌افزار فین تک هند با رشد ۱۰۰ درصد، از ۱.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶، به ۲.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ خواهد رسید. اگر کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و فعالان فین تک از یکدیگر پشتیبانی کنند، می‌توانند به رکوردهای مقیاس‌پذیری فوق‌العاده بالایی دست پیدا کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات