پلتفرمی برای پرینت سه بعدی با مواد زنده و جوهرهای باکتریایی

سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
به‌تازگی پلتفرمی از جوهر هیدروژلی مبتنی بر باکتری‌های زنده ارائه شده و امکان انجام پرینت سه‌بعدی با مواد زنده را فراهم می‌کند.
تبلیغات

به‌نظر می‌رسد که روی کاغذ هیچ محدودیتی برای پرینت سه‌بعدی پدیده‌های مختلف با مواد متنوع، از پیتزا گرفته تا زباله‌های فضایی پلاستیکی و حتی عروق خونی وجود نداشته باشد. پلتفرم جدیدی پرینت سه‌بعدی توسط پژوهشگران مرکز ETH به سرپرستی پروفسور آندره استارت، رئیس آزمایشگاه ویژه‌ی مواد پیچیده، ایجاد شده است. این روش در حال پیشرفت برای بهبود روند کار با مواد زنده است. ماده‌ی ویژه‌ای که به‌عنوان جوهر برای این پرینتر سه‌بعدی طراحی شده، در واقع نوعی جوهر متشکل از باکتری‌ها است. دستگاه در ادامه و با به‌دست آوردن بهبودهای لازم، قابلیت چاپ (پرینت) طرح‌های بیوشیمیایی زنده را برای اهداف گسترده و گوناگون خواهد داشت؛ اهداف و کاربردهایی که بسته به نوع باکتری مورد استفاده با یکدیگر تفاوت پیدا می‌کنند. دستاوردهای پژوهش این گروه در Science Advances منتشر شده است.

 ترکیب جوهر جدید که از هیدروژل سازگار با محیط زیست تشکیل شده است، می‌تواند ساختاری کارامد را برای باکتری‌ها فراهم کند. در آزمایش‌های گروه از باکتری‌های موسوم به Pseudomonas putida و Acetobacter xylinum استفاده شد و امکان استفاده از گونه‌های دیگر باکتری هم بسته به نوع آزمایش و کابرد مورد نظر وجود دارد. ماده‌ی ترکیب‌شده از جوهر هیدروژلی و باکتری‌ها، می‌تواند درد را کاهش دهد، رطوبت را در محل مورد نظر حفظ کند و در عین حال هم فوق‌العاده پایدار است. با توجه به همین ویژگی‌ها، می‌توانیم بگوییم که این جوهر خاص دارای پتانسیل مناسب برای بالقوه برای استفاده به‌عنوان روشی درمانی برای سوختگی باشد. دانشمندان در یک استفاده‌ی واحد از این پرینتر سه‌بعدی می‌توانند تا چهار جوهر مختلف را مورد استفاده قرار دهند؛ جوهرهایی که هرکدام دارای انواع مختلفی از باکتری‌ها هستند.

پرینت سه بعدی با مواد زنده

 برنامه‌های کاربردی مورد تصور در آینده

 به‌گفته‌ی مانوئل شافنر، پژوهشگر و نویسنده‌ی اول مقاله‌ی پژوهشی، با استفاده از پرینت سه‌بعدی مبتنی بر مواد زنده، جوهر باید به‌اندازه‌ی خمیر دندان چسبناک بوده و در عین حال سازگاری به‌میزان کرم دست نیوا داشته باشد.

 قبل از اینکه این فناوری بتواند از لحاظ تجاری قابل اجرا باشد، باید کارهای زیادی توسط دانشمندان انجام شود. اما روش جالب توجه آن قطعا دارای پتانسیل جالبی است. زمانی که دو مانع اصلی برای تجاری شدن این تکنولوژی، یعنی سرعت و مقیاس‌پذیری حل می‌شود، در آن صورت، پرینت با مواد زنده و جوهرهای باکتریایی می‌تواند به بخش جدایی‌ناپذیری از بسیاری سرمایه‌گذاری‌های مرتبط تبدیل شود.

واضح‌ترین کاربردهای این جوهر در پزشکی و بیوتکنولوژی خودنمایی می‌کند؛ با این حال، روش جدید همچنین می‌تواند برای آزمایش‌های آب آشامیدنی پیرامون وجود اجزای سمی و حتی به‌عنوان یک فیلتر برای کمک به تمیز کردن نشت‌های نفتی استفاده شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات