توضیحات اپل در خصوص علت کاهش سرعت آیفون‌های قدیمی

شنبه ۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
اپل در وب‌سایت رسمی خود، توضیحات مفصلی را در خصوص باتری آیفون و علت کند شدن گوشی‌های قدیمی ارائه داده است.
تبلیغات

پس از گمانه‌زنی‌های فراوان در خصوص کاهش سرعت مدل‌های قدیمی آیفون، سرانجام اپل به‌صورت رسمی اعلام کرد که با هدف حفظ عملکرد آیفون‌های قدیمی، فرکانس پردازنده‌ی این گوشی‌ها را کاهش می‌دهد و این مساله از سرعت‌ آ‌ن‌ها می‌کاهد. اکنون اپل در وب‌سایت رسمی خود، مقاله‌‌ای را در خصوص سازوکار باتری‌ها و تأثیر گذر زمان بر عملکرد آن‌ها منتشر کرده است که در ادامه می‌توانید آن‌ را مطالعه کنید.

هدف ما از عرضه‌ی آیفون، ارائه‌ی تجربه‌ای ساده و آسان به کاربران است؛ لازمه‌ی دستیابی به چنین هدفی، مهندسی و فناوری‌های پیشرفته‌ای است و یکی از حوزه‌های مهم تکنولوژیک در این زمینه، باتری و عملکرد دستگاه محسوب می‌شود. باتری‌ها مبتنی بر فناوری‌‌های پیشرفته‌ای هستند و عوامل متعددی بر عملکرد آن‌ها و در نهایت بر عملکرد آیفون تأثیر می‌گذارند. باتری‌های قابل شارژ، طول‌عمر محدودی دارند؛ از این رو ظرفیت و عملکرد آن‌ها به‌تدریج تا حدی کاهش می‌یابد که باید تعویض شوند. در این شرایط، وضعیت باتری می‌تواند بر عملکرد آیفون نیز تأثیرگذار باشد. 

باتری‌های لیتیوم - یون

باتری آیفون از فناوری لیتیوم - یون بهره می‌برد. در قیاس با فناوری‌های پیشین، باتری‌های مبتنی لیتیوم - یونی، سریع‌تر شارژ می‌شوند، طول عمر بیشتری دارند و در قالب پکیجی سبک‌تر، چگالی توان بیشتری را برای افزایش عمر باتری ارائه می‌دهند. فناوری قابل شارژ لیتیوم - یون در حال حاضر، بهترین فناوری موجود برای باتری دستگاه شما محسوب می‌شود.

بیشینه‌سازی عملکرد باتری

«عمر باتری»، مدت‌زمانی است که گوشی بدون نیاز به شارژ مجدد، به فعالیت خود ادامه می‌دهد. «طول‌عمر باتری»، مدت‌زمانی است که باتری بدون نیاز به تعویض‌شدن، دوام می‌آ‌ورد. یکی از عوامل تأثیرگذار بر عمر و طول‌عمر باتری، نوع کاربری شما از گوشی محسوب می‌شود. صرف‌نظر از نوع استفاده‌ی شما از گوشی، همواره راهی برای بهبود وضعیت باتری وجود دارد. طول‌عمر یک باتری ارتباط تنگاتنگی با «عمر شیمیایی» آن دارد. عمر شیمیایی فراتر از گذر صِرف زمان است و عوامل متعددی، نظیر تعداد سیکل‌های شارژ و نوع استفاده‌‌ی کاربر بر آن تأثیر می‌گذارند.

iPhone 7 / آیفون 7

با رعایت چند نکته می‌توان عملکرد باتری را بیشینه کرد و بر طول‌عمر آن افزود؛ به‌عنوان مثال، چنانچه قصد دارید آیفون خود را برای مدتی طولانی خاموش نگه‌ دارید، سطح شارژ باتری آن را در حد میانی حفظ کنید. همچنین از شارژ کردن یا نگه‌داشتن آیفون در محیط‌های گرم از جمله در معرض تابش نور خورشید برای مدتی طولانی خودداری کنید.

 چه زمانی عمر شیمیایی باتری پایان می‌یابد

تمام باتری‌های قابل شارژ، اجزای تحلیل‌پذیری هستند که با گذر زمان و نزدیک شدن به پایان عمر شیمیایی‌شان، از بهره‌وری آن‌ها کاسته می‌شود. با نزدیک شدن باتری‌های لیتیوم‌ - یونی به پایان عمر شیمیایی آن‌ها، توانایی این قطعات در نگه‌داری شارژ کاهش می‌یابد و در نتیجه، کاربر باید در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه‌تری نسبت شارژ کردن دستگاه خود اقدام کنند. علاوه‌بر این، ممکن است توانایی باتری در تغذیه‌ی سریع‌ انرژی نیز دچار اختلال شود. برای آنکه گوشی هوشمند عملکرد صحیحی داشته باشد، باید تمام قطعات آن قادر به جذب آنی انرژی از باتری باشند. امپدانس باتری یکی از عواملی است که می‌تواند بر انتقال آنی انرژی تأثیرگذار باشد؛ چرا که یک باتری با امپدانس بالا در مواقع نیاز، قادر به تغذیه‌ی سریع و صحیح سیستم نخواهد بود. از سوی دیگر، امپدانس باتری نیز در صورتی افزایش می‌یابد که عمر شیمیایی آن بالا باشد. البته باید خاطرنشان کنیم که امپدانس باتری به‌صورت مقطعی در حالتی که سطح شارژ پایین بوده یا دمای محیط پایین باشد نیز افزایش پیدا می‌کند؛ اما تأثیر امپدانس بالای باتری در کنار عمر شیمیایی بالای آن، بیش از پیش به چشم می‌آید.مشخصه‌های یادشده، در تمام باتری‌های مبتنی بر فناوری لیتیوم - یونی وجود دارند.

آیفون 7 پلاس / iPhone 7 Plus

هنگامی که انرژی از یک باتری با سطح امپدانس بالاتر دریافت می‌شود، ولتاژ باتری به‌میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند؛ در حالی که قطعات الکترونیکی به ولتاژ کمینه‌ای جهت داشتن کارکرد صحیح نیازمند هستند؛ این قطعات، حافظه‌ی ذخیره‌سازی گوشی، مدار منبع تغذیه و خود باتری را نیز شامل می‌شود. سیستم مدیریت انرژی، ظرفیت باتری در تغذیه‌ی انرژی را تعیین می‌کند و سطح بار را به‌منظور حفظ کارکرد گوشی، مدیریت می‌کند. هنگامی که سیستم مدیریت انرژی با تمام ظرفیت خود قادر به پشتیبانی از بار کارکرد گوشی نباشد، سیستم برای محافظت از قطعات گوشی، به‌صورت خودکار و ناگهانی خاموش می‌شود.

جلوگیری از خاموش‌شدن ناگهانی گوشی

در شرایطی با سطح شارژ پایین باتری، عمر شیمیایی بالا یا دماهای پایین، احتمال مواجهه‌ی کاربر با خاموش‌شدن ناگهانی گوشی افزایش پیدا می‌کند؛ به‌طوری که در شرایط وخیم‌تر، خاموش‌شدن ناگهانی گوشی ممکن است مداوم‌تر باشد و بدین ترتیب، گوشی را به دستگاهی غیرقابل استفاده و غیرقابل اتکا بدل کند. iOS 10.2.1 که در ماه ژانویه‌ی ۲۰۱۷ منتشر شد، به‌روزرسانی‌هایی را برای مدل‌های پیشین آیفون به‌همراه دارد که از خاموش‌شدن ناگهانی آن‌ها جلوگیری می‌کند. این به‌روزرسانی، قابلیتی را به آیفون ۶، آیفون ۶ پلاس، آیفون ۶ اس، آیفون ۶ اس پلاس و آیفون اس‌ایی اضافه می‌کند که به‌موجب آن، در صورت نیاز، نقطه‌ی اوج عملکرد گوشی به‌صورت پویا مدیریت می‌شود تا بدین ترتیب از خاموش‌شدن ناگهانی گوشی جلوگیری شود. قابلیت یادشده به ‌همراه به‌روزرسانی iOS 11.2 به آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس نیز اضافه شد و در آینده نیز به بهبود سیستم مدیریت انرژی خود ادامه خواهیم داد. تنها هدف ما از اضافه‌کردن این قابلیت، جلوگیری از خاموش‌شدن ناگهانی گوشی است تا بدین ترتیب کاربر مدت‌زمان بیشتری را قادر به استفاده از آیفون خود باشد.

آیفون 7 پلاس / iPhone 7 Plus

سیستم مدیریت انرژی با پایش مجموعه‌ای از پارامترها نظیر دمای گوشی، سطح شارژ باتری و امپدانس باتری عمل می‌کند و تنها در مواقع نیاز، سیستم‌عامل به‌صورت پویا، عملکرد بیشینه‌ی برخی از اجزای گوشی نظیر پردازنده و واحد پردازش گرافیکی را مدیریت می‌کند تا بدین ترتیب از خاموش‌شدن ناگهانی گوشی جلوگیری شود. بدین ترتیب، بار پردازشی گوشی به‌صورت خودکار متعادل می‌شود و به‌جای آنکه عملکرد به‌صورت ناگهانی به‌اوج برسد، توزیع تسک‌های سیستم به‌صورت روان‌تری انجام می‌شود. سطح تغییری که کاربر حس خواهد کرد، به میزانی از مدیریت انرژی بستگی دارد که برای یک دستگاه به‌خصوص نیاز است. 

در مواردی که به مدیریت انرژی شدید‌تری نیاز است؛ کاربر احتمالا با چنین تغییراتی مواجه شود:

  • ‌اجرای کندتر اپ‌ها
  • نرخ فریم پایین‌تر حین اسکرول‌کردن
  • کاهش روشنایی نمایشگر (که می‌توان در بخش کنترل‌سنتر از آن جلوگیری کرد)
  • شدت صدای کم‌تر اسپیکر تا حدود منهای ۳ دسی‌بل
  • کاهش نرخ‌ فریم تدریجی در برخی اپ‌ها
  • در برخی شرایط وخیم‌تر، فلش دوربین غیرفعال خواهد شد و کاربر این موضوع را در رابط کاربری دوربین مشاهده خواهد کرد
  • رفرش‌شدن اپ‌ها در پس‌زمینه و نیاز به اجرای مجدد آن‌ها

بسیاری از بخش‌های کلیدی گوشی از سیستم مدیریت انرژی تأثیر نخواهند پذیرفت که از بین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیفیت تماس و عملکرد شبکه
  • کیفیت ویدیوها و عکس‌های ثبت‌شده
  • عملکرد جی‌پی‌اس
  • موقعیت دقیق
  • سنسورهایی نظیر ژیرسکوپ، شتاب‌سنج و فشارسنج
  • اپل‌پی

یاری بیشتر

در وضعیت‌هایی نظیر سطح شارژ پایین‌ و محیط‌های سرد، تغییرات اِعمال‌شده از سوی سیستم مدیریت انرژی موقتی هستند؛ اما چنانچه عمر شیمیایی باتری بسیار بالا باشد، تغییرات اِعمال‌شده ممکن است بلندمدت و ماندگارتر شوند؛ چرا که طول‌عمر باتری‌های قابل شارژ محدود است و در نهایت باید تعویض شوند. اگر شما با این مشکل مواجه شده‌اید و به بهبود عملکرد دستگاه خودتمایل دارید، تعویض باتری می‌تواند سودمند باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات