کلید موفقیت در شراکت تجاری چیست

جمعه ۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اغلب استارتاپ‌های امروزی با همکاری میان دو یا چند نفر آغاز می‌شوند. چگونه می‌توان اختلاف در طرز تفکر و چشم‌انداز میان شرکا را کنار گذاشت و به موفقیت رسید؟
تبلیغات

تمام استارتاپ‌ها به این صورت آغاز می‌شوند که شخصی ایده‌ی جدید و بزرگی به ذهنش می‌رسد و احساس می‌کند می‌تواند این ایده را تبدیل به فرصتی برای موفقیت کند. از آنجایی که اغلب کارها با کمک یک شریک بهتر پیش می‌روند، این شخص نیز تصمیم می‌گیرد استارتاپ خود را با همکاری فرد دیگری رشد دهد. اما این تصمیم‌گیری نباید عجولانه باشد زیرا تا به حال کسب‌و‌کارها و ایده‌های زیادی وجود داشته‌اند که به دلیل اختلاف شرکا با شکست روبه‌رو شده‌اند. زمانی که کسب‌وکار جدیدی را با شخص دیگری آغاز می‌کنید، شاید ایده‌ها و اهداف مشترکی داشته باشید اما طرز تفکر و انگیزه‌های متفاوتی نسبت به یکدیگر دارید. البته ناگفته نماند کسب‌وکارهای زیادی نیز وجود دارند که با وجود دو یا چند بنیان‌گذار توانسته‌اند به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کنند. این یک واقعیت است که هیچ دو شخصی طرز تفکر یکسان ندارند اما با این حال با رعایت یکسری نکات می توانند روابط کاری را بهبود دهند.

partnership

۱- اخلاق کاری

کارآفرینان افرادی هستند که سخت کار می‌کنند. اما روش کار کردن در هر فردی متفاوت است. زمانی که سرمایه‌ی جدیدی وارد کار می‌شود، شرکا تصمیم می‌گیرند تمام زمان خودشان را به کار اختصاص دهند. اما این موضوع در هر فردی متمایز از فرد دیگر است. برخی افراد از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب کار می‌کنند درحالی‌که برخی دیگر از ۱۰ صبح تا دو بعدازظهر زمان می‌گذارند. هر شخصی تواناهایی متفاوتی داشته و تعریف متفاوتی از موفقیت دارد. این اختلاف‌ها باید توسط همه پذیرفته شود.

۲- طرز تفکر

طرز تفکر و سابقه‌ی کاری شرکا مهم است. معمولا تقسیم وظایف کاری میان دو نفر به این صورت است که یک شخص قراردادها و پروژه‌های جدید را جذب می‌کند و شخص دیگر با برنامه‌ریزی دقیق کاری می‌کند که پروژه‌ها در موعد مقرر به اتمام برسند. شخصی که پروژه‌ها را جور کرده است وارد جزئیات نمی‌شود و این موضوع را به شخص دیگر می‌سپارد. اگر دو طرف از نقاط ضعف و نقاط قوت یکدیگر با خبر نباشند همکاری سختی پیش رو خواهند داشت. شرکای تجاری باید از توانمندی‌های یکدیگر اطلاع داشته باشند. یک کسب‌و‌کار زمانی به مشکل برمی‌خورد که هر دو نفر دارای طرز تفکر مشابه باشند یعنی به‌عنوان مثال هر دو در مذاکرات عالی عمل کنند یا هر دو برنامه‌ریزی سخت و فشرده‌ای برای انجام امور داشته باشند. گاهی اوقات اختلاف در طرز تفکر و نحوه‌ی عمل آن‌ها است که باعث می‌شود دو شریک تجاری مکمل یکدیگر بوده و کار را پیش ببرند.

۳- پول

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های هر کاری را پول تشکیل می‌دهد. برخی افراد دوست دارند درآمد حاصل از کار را خرج کارهایی بیهوده‌ای مانند خرید میز جدید برای شرکت کنند درحالی‌که شریک تجاری آن‌ها ترجیح می‌دهد این پول به‌عنوان سرمایه جذب شده و کار جدیدی با آن انجام شود. برقراری تعادل میان این دو طرز تفکر دشوار است و تعیین اهداف صحیح مالی برای رشد و بقای کسب‌وکار ضروری است.

partnership

۴- دو دوست صمیمی، یک همکاری شکست خورده

گاهی اوقات صمیمیت دو شریک تجاری به ضرر کسب‌و‌کار تمام خواهد شد. کسب‌وکارهای زیادی وجود داشته‌اند که با وجود موفقیت و درآمدهای بسیار نتوانسته‌اند به کار خود ادامه دهند. درحالی‌که همه چیز خوب پیش می‌رفته و هر شخص به وظایف خود رسیدگی می‌کرده است ناگهان سوال‌هایی در مورد هزینه‌های خاص یا اخلاق کاری مطرح می‌شود که همه چیز به هم می‌خورد. نه تنها رابطه‌ی دوستی میان این دو شریک از بین می‌رود بلکه کسب‌وکار نیز برای همیشه تعطیل خواهد شد. شاید هر کدام از این دو شخص با سرمایه‌گذاری روی کار دیگری به موفقیت برسند اما رابطه‌ی دوستی میان آن دو هرگز به حالت قبل بر نخواهد گشت.

دستورالعمل‌هایی برای موفقیت

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم کسب‌وکارهای بسیار زیادی هستند که با وجود اختلاف‌های زیاد توانسته‌اند در کار خود به موفقیت برسند. در ادامه به بررسی دستورالعمل‌هایی می‌پردازیم که شانس موفقیت را افزایش خواهند داد.

۱- قبول کنید که راه‌اندازی کسب‌وکار ترسناک است. همکاری تجاری کمک می‌کند که بار ترس میان چند نفر تقسیم شود و هر شخص راحت‌تر به مسئولیت‌های خود رسیدگی کند.

۲- شما و شخصی که قصد دارید با او همکاری کنید باید اهداف و چشم‌اندازهای یکسان و واضح داشته باشید و بدانید که از آینده‌ی کسب‌و‌کار چه انتظاری دارید.

۳- اگر پیش از آغاز همکاری با شخص مورد نظر دوست صمیمی بوده‌اید، بدانید که کسب‌و‌کار می‌تواند به رابطه‌ی دوستی لطمه وارد کند. همچنین در مورد همکاری با اعضای فامیل نیز احتیاط کنید.

۴- از یکدیگر بپرسید چه اهدافی در زندگی دارید. منظور فقط کسب درآمد نیست در مورد اهداف شخصی نیز صحبت کنید.

۵- وظایف و مسئولیت‌های یکدیگر را به طور کامل در قرارداد شرح دهید و امضا کنید. حتما این موضوع را در نظر بگیرید که اگر اوضاع خوب پیش نرفت استراتژی مناسبی برای خروج داشته باشید.

منظور از بررسی کردن این نکات این نیست که با هیچ شخصی وارد شراکت نشوید، منظور این است که هوشمندانه برخورد کنید. از روی احساس تصمیم‌گیری نکرده و کسب‌و‌کار را فدای صمیمیت نکنید. راه‌اندازی یک کسب‌وکار بسیار هیجان‌انگیز است پس با رعایت نکات حرفه‌ای شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات