تولید گیاهان نورتاب با استفاده از نانو ذرات برای جایگزینی با لامپ

پنج‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
پژوهشگران با استفاده از جاسازی نانو ذرات خاصی در برگ گیاهان، آن‌ها را به گیاهان نورتاب و درخشنده تبدیل کردند.
تبلیغات

تصور کنید چه اتفاقی می‌افتد اگر بعد از غروب خورشید، گیاهان پشت پنجره‌ی اتاق شروع به نورافشانی و درخشش کنند و مانند لامپ‌های کوچک، به فضای اطراف خود روشنی ببخشند! به‌ لطف پژوهش‌های مهندسان دانشگاه MIT، لامپ‌های زنده رنگ واقعیت به خود خواهند گرفت.

پژوهشگران MIT، نوع خاصی از نانو ذرات را در برگ گیاه آب‌تره جاسازی کردند. آن‌ها نانو ذراتی معرفی کردند که با کاهش رسیدن نور محیطی به گیاهان، به‌طور مداوم و به مدت چهار ساعت می‌درخشند. اگرچه به‌ نظر می‌رسد که این پژوهش یک دستاورد جزئی است و بلافاصله قادر‌ به تجاری شدن نیست؛ اما دانشمندان اعتقاد دارند گسترش پژوهش‌ها روی این روش جدید، می‌تواند منجر به افزایش شدت روشنایی گیاهان و افزایش زمان نورتابی شود.

بنا‌بر گفته‌ی مایکل استرانو، رهبر این تیم تحقیقاتی، می‌توان کاری کرد که گیاهان به جای لامپ‌ رومیزی، مورد استفاده قرار گیرند؛ لامپ‌هایی که دیگر نیازی نیست به پریز برق متصل شوند. در نهایت، نور منتشرشده از گیاهان، از طریق متابولیسم انرژی خود گیاه تأمین خواهد شد. آزمایشگاه تحقیقاتی مایکل استرانو از پیشگامان در حوزه نانوبیونیک گیاهی محسوب می‌شود. نانوبیونیک گیاهی در حقیقت افزودن قابلیت‌های ویژه به گیاهان، با کار گذاشتن نانومواد در داخل آن‌ها است.

 تأمین نور خیابان‌ها از گیاهان

انتظار می‌رود این فناوری فراتر از ساخت گیاهان ساده‌ای که تنها به جای لامپ رومیزی مورد استفاده قرار می‌گیرند، توسعه پیدا کند. اگر بتوان این فناوری را در ابعاد وسیع‌تر استفاده کرد، در آینده‌ای نه‌چندان دور، این امکان وجود خواهد داشت که درختان نیز نورتابی داشته باشند و به‌عنوان منبع تأمین‌ نور خیابان‌ها عمل کنند. گیاهان می‌توانند رشد کنند، خود را ترمیم کنند، انرژی مورد نیاز خود را از نور خورشید تهیه کنند و به‌راحتی با شرایط محیط اطراف سازگار شوند؛ در نتیجه گزینه‌ی ایده‌آلی به‌عنوان منبع تأمین نور هستند.

ایده استفاده از گیاهان به‌عنوان منبع قوی نور، نیاز به پژوهش‌های بسیار زیادی دارد؛ ولی در نهایت توسط دانشمندان به انجام خواهد رسید. حتی ممکن است این روش، با دیگر ابداعات انجام‌شده در حوزه‌‌هایی مانند گیاهان تشخیص‌دهنده‌ی مین و مواد منفجره ادغام شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات