بررسی لپ تاپ ایسوس FX553VD

شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
مطالعه 16 دقیقه
لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس FX553VD، محصولی زیبا، مجهز به پردازنده‌ی نسل هفتم اینتل و پردازنده‌ی گرافیکی GTX 1050 انویدیا است که توانایی زیادی در اجرای بازی‌های روز دارد.
تبلیغات

ایسوس مدت‌ها است که خود را به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین نام‌های دنیای تجهیزات مخصوص بازی معرفی کرده؛ این موضوع از سال ۲۰۰۶ و با ثبت برند ROG، رنگ بیشتری به خود گرفت. در طول سال‌های گذشته شاهد عرضه‌ی سری‌ لپ‌تاپ‌های گیمینگ مختلفی از سوی ایسوس بودیم که به‌ویژه از میان آن‌ها می‌توان به سری GL و FX اشاره کرد. درحالی‌که سری GL با نمایشگر‌های IPS، کیفیت ساخت بهتر و طراحی جذاب‌تر، گیمرهای حرفه‌ای را مد نظر دارد؛ سری FX با بدنه‌ای پلاستیکی، نمایشگر TN و البته قیمت ارزان‌تر، کاربران عادی را به‌عنوان بازار هدف خود در نظر گرفته است. البته این موضوع به‌هیچ‌وجه به معنای سخت‌افزار ضعیف و توانایی‌های اندک این لپ‌تاپ‌ها در اجرای نرم‌افزار‌های سنگین و بازی‌های روز نیست. سری FX لپ‌تاپ‌های ایسوس به لطف استفاده از نسل جدید پردازنده‌های اینتل و پردازنده‌های گرافیکی انویدیا و البته بدون خالی کردن جیب کاربران، تمامی بازی‌های روز را با جزئیات بالا اجرا خواهند کرد.

لپ تاپ ایسوس ASUS FX553VD

لپ‌تاپ ایسوس FX553VD توسط گروه معیار برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

مشخصات سخت‌افزاری Asus FX553VD

مشخصات

ASUS FX553VD

سیستم عامل

Endless 3

پردازنده

Intel® Core™ i7

Kaby Lake-770

0HQ - 2.8 GHz/3.8 GHz

نمایشگر

15.6″ FHD, (1920*1080) 

TFT LED

حافظه

16GB DDR4

تراشه‌ی گرافیکی

GeForce GTX 1050 with 4GB DDR5

ذخیره‌ساز

SanDisk SD8SN8U128G1002 + 2TB HDD

دیسک نوری

DVD Writer

اسپیکر

 Stereo Speakers

دوربین

HD Web Camera

اتصالات 

USB 2.0x1, USB 3.0x1, USB 3x1, 3.5mm Headphone/Mic, SD Reader

خروجی تصویر

HDMI 1.4

باتری

4-Cell Li-Ion 48 Whr

ابعاد

۳۱×۲۵۸×۳۸۳ میلی‌‌متر

وزن

۲.۵ کیلوگرم

طراحی

لپ تاپ ایسوس ASUS FX553VD

ایسوس در سال‌های اخیر با ترکیب دو رنگ قرمز و مشکی و همینطور مشکی و نارنجی در سری ROG Strix، سعی کرده است زبان طراحی و رنگ‌بندی خاص خود را معرفی کند. مانند سایر لپ‌تاپ‌های سری FX کمپانی ایسوس، FX553VD نیز با ترکیب دو رنگ مشکی و قرمز تولید شده است که حس محصولی مخصوص بازی را به کاربران القا کند. البته با نگاه کلی به لپ‌تاپ می‌توان به‌راحتی به ماهیت گیمینگ بودن آن پی برد؛ بدنه‌ای مشکی پوشیده با رگه‌های مورب قرمز که جلو‌ه‌‌ی خاص و البته جذابی به لپ‌تاپ می‌دهد. کیبورد با نور پس‌زمینه قرمز نیز تأثیر زیادی بر افزایش زیبایی بصری لپ‌تاپ و القای حس گیمینگ آن دارد.

با این حال، اولین نکته‌ای که در زمان استفاده از این لپ‌تاپ خودنمایی می‌کند، به جا ماندن اثر انگشت روی تاچ پد و بدنه پلاستیکی و براق FX553VD است که می‌تواند برای کاربران حساس، بسیار آزاردهنده باشد. همچنین باید به بدنه‌ی تمام پلاستیکی لپ‌تاپ اشاره کرد که هنگام تایپ یا بازی کردن، به‌هیچ‌وجه حس محصولی لوکس یا پرمیوم را به کاربر القا نمی‌کند. این موضوع در رابطه با قاب نمایشگر نیز صدق می‌کند؛ هنگام باز کردن درب لپ‌تاپ و تحت فشار شاهد تغییر شکل آن خواهید بود که این موضوع در لپ‌تاپ‌هایی با بدنه‌ی فلزی مشاهده نمی‌شود.

لپ تاپ ایسوس ASUS FX553VD
لپ تاپ ایسوس ASUS FX553VD

ایسوس FX553VD دارای نمایشگر ۱۵.۶ اینچی با رزولوشن‌ فول‌اچ‌دی (1080P) است. مانند بسیاری از لپ‌تاپ‌های گیمینگ، این لپ‌تاپ نیز در اطراف نمایشگر حاشیه‌ی زیادی دارد و نمی‌توان‌ در این زمینه آن را با اولترابوک‌ها مقایسه کرد تا در حداقل در این بخش شاهد طراحی معمولی و نه‌چندان زیبایی باشیم.

ایسوس همانند سایر برند‌های فعال در این حوزه، لپ‌تاپ‌های گیمینگ خود را به همراه دیسک نوری عرضه کرده است؛ وجود درایو نوری می‌تواند یک مزیت باشد؛ اما افزایش ضخامت و وزن دستگاه را به همراه دارد که در لپ‌تاپ مورد بررسی نیز شاهد وزن ۲.۵ کیلوگرمی هستیم. در حاشیه‌ی راست دستگاه در کنار دی‌وی‌دی رایتر، یک عدد پورت USB 2.0 و در سمت مقابل دو پورت USB 3.0، درگاه یو‌اس‌بی نوع C نسخه 3.1 (بدون پشتیبانی از تاندربولت)، پورت HDMI 1.4، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون/میکروفن،‌ درگاه LAN و ورودی شارژر قرار دارد. در بخش جلویی لپ‌تاپ و در کنار چراغ‌های وضعیت، شاهد حضور درگاه کارت حافظه هستیم. در طرفین این درگاه خروجی‌های اسپیکر تعبیه شده‌اند که البته مکانی ایده‌آل برای این منظور نیست. طراحی هوشمندانه FX553VD، به‌ویژه در زمینه خنک‌سازی، باعث شده است در هنگام تجربه‌ی بازی‌های سنگین شاهد گرم شدن لپ‌تاپ نباشیم که شرایط خوبی برای تجربه طولانی‌ مدت بازی‌ها مهیا می‌کند.

کیبورد و تا‌چ‌پد

ایسوس در لپ‌تاپ FX553VD از کیبورد با نور پس‌زمینه بهره برده است که دارای کلید‌هایی از نوع سوئیچ قیچی (Scissor Switch‌) هستند. این نوع کیبوردها به بی‌صدا بودن و نیروی کم برای فشردن مشهور هستند و عمدتا در لپ‌تاپ‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. ایسوس ترجیح داده است بر خلاف مدل ROG Strix، از کیبورد با رنگ ثابت قرمز در FX553VD استفاده کند و کاربران می‌توانند با توجه به نیاز خود نور پس‌زمینه را به‌طور کامل خاموش یا در سه سطح روشنایی تنظیم کنند. مشابه سری ROG Strix، برای راحتی کاربران سه دکمه‌ی WSAD با فریم قرمزرنگ از سایر دکمه‌ها مجزا شده‌اند. این تفاوت در محل قرارگیری دکمه‌های جهت‌دار و اسپیس نیز دیده می‌شود و برای راحتی تشخیص و دسترسی به آن‌ها در زمان انجام بازی، کمی نسبت به سایر دکمه‌ها پایین‌تر قرار گرفته‌اند.

یکی از نقاط قوت FX553VD، تاچ‌پد Precision آن است که نسبت به Synaptics موجود در بسیاری از لپ‌تاپ‌ها عملکرد بهتری دارد و تجربه‌ی مالتی‌تاچ بهتری ارائه می‌دهد. ایسوس با توجه به عدم امکان تجربه بازی‌ها با تاچ‌پد، ماوس مخصوص بازی SICA را در کنار لپ‌تاپ عرضه می‌کند. تاچ‌پد لپ‌تاپ طراحی یک‌پارچه‌ای دارد و از چهار ژست حرکتی متفاوت پشتیبانی می‌کند. متأسفانه به دلیل طراحی براق این بخش، اثر انگشت به‌سرعت روی آن باقی می‌ماند و برای تمیز نگه داشتن آن چاره‌ای جز همراه داشتن همیشگی دستمال‌ مخصوص نظافت لپ‌تاپ‌ نخواهید داشت.

ایسوس هم‌چنین با ارائه نرم‌افزار Asus Touchpad Handwriting به کاربران اجازه داده است به روش متفاوتی به تایپ کردن بپردازند. این نرم‌افزار تاچ‌پد را به بخش‌های مختلف تقسیم می‌کند و می‌توانید با کشیدن حروف، اقدام به تایپ سریع کنید.

لپ تاپ ایسوس ASUS FX553VD

نمایشگر

لپ‌تاپ گیمینگ FX553VD ایسوس، دارای نمایشگر ۱۵.۶ اینچی با پنل TFT LED از نوع ‌BEO TN و رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است. ایسوس ترجیح داده برخلاف پنل‌های IPS گران‌قیمت موجود در سری GL، از نمونه‌ی مشابه سایر لپ‌تاپ‌های سری FX مانند FX502 استفاده کند که قیمت این لپ‌تاپ را با توجه به عملکرد آن مقرون‌به‌صرفه می‌کند. هرچند روشنایی نمایشگر در فضای بسته پاسخگوی نیازهای کاربر است؛ اما به‌ویژه در فضای خارج از خانه و زیر نور مستقیم آفتاب، نسبت به پنل IPS موجود در سری GL، باید انتظار کمتری از نمایشگر FX553VD داشته باشید. اما ویژگی اصلی نمایشگر FX553VD استفاده از پنل مات با گستره‌ی دید ۱۷۸ درجه است که به گفته‌ی ایسوس باعث می‌شود حتی در زمان نگاه کردن به نمایشگر با زاویه دید محدود و از کناره‌ها، شاهد تغییر رنگ‌ها نباشیم.

پنل مات استفاده‌شده در این لپ‌تاپ، انعکاس نور هنگام استفاده در فضای باز کاهش می‌دهد؛ اما باید توجه داشته باشید که پنل‌های TN با وجود رفرش ریت سریع‌تر، همچنان زاویه‌ی دید محدود‌تری دارند که نمایشگر FX553VD نیز از این قاعده مستثنا نیست. در آزمایشگاه زومیت، برای سنجش حداکثر روشنایی نمایشگر، تنظیمات را روی روشنایی ۱۰۰ درصد قرار دادیم و در آزمایش ما حداکثر روشنایی ۲۹۵ نیت اندازه‌گیری شد که رقم معمولی برای لپ‌تاپی در این رده به‌حساب می‌آید. نمایش رنگ‌ها در FX553VD با توجه به گیمینگ بودن لپ‌تاپ، راضی‌کننده است و پاسخگوی نیاز‌های کاربران خواهد بود.

لپ تاپلپ تاپ ایسوس ASUS FX553VD ایسوس ASUS FX553VD

اندازه‌گیری حداقل روشنایی یک نمایشگر معیاری برای استفاده‌ی راحت‌تر از لپ‌تاپ در محیط‌های تاریک است. متأسفانه نمایشگر FX553VD با حداقل روشنایی ۱۵ نیت، نتیجه‌‌ی خوبی کسب نکرد. شدت روشنایی رنگ مشکی در این لپ‌تاپ نسبت به رقبا در اندازه برابری قرار دارد؛ با این حال استفاده از لپ‌تاپ در فضای تاریک با توجه به نتایج آزمایش راحت نخواهد بود. البته همچنان می‌توانید با نصب آخرین نسخه ویندوز ۱۰ از تنظیمات Night Light برای حذف نور آبی و گرم‌تر کردن رنگ‌ها جهت استفاده در محیط‌های تاریک استفاده کنید که ما نیز استفاده از این تنظیمات را پیشنهاد می‌کنیم.

 اسپیکر

متأسفانه با وجود اهمیت صدا در بازی‌های ویدیویی همچنان شاهد کم توجهی شرکت‌های سازنده، به صدای خروجی لپ‌تاپ‌ها و استفاده از اسپیکر‌های باکیفیت هستیم و عمدتا کاربران مجبور به استفاده از اسپیکر خارجی یا هدفون هستند. ایسوس FX553VD، از دو اسپیکر ساخت کمپانی IcePower در قسمت جلوی بدنه بهره می‌برد که اجازه‌ی شنیدن صدا به‌صورت استریو می‌دهد. قرارگیری اسپیکرها در بدنه‌ی جلوی لپ‌تاپ، برخلاف جایگیری معمول اسپیکر روی شاسی یا اطراف لپ‌تاپ‌های گیمینگ است که پیش از این شاهد آن بودیم. باید گفت FX553VD نیز مانند سایر رقبا، حجم صدای خروجی پایینی دارد و شاهد خروجی صدای شفاف و بدون نویز نیستیم. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برای داشتن بهترین تجربه صوتی در زمان بازی از هدفون یا اسپیکر‌ خارجی بهره ببرید.

لپ تاپ ایسوس ASUS FX553VD

ایسوس برای ارائه‌ی بهترین کیفیت چت صوتی، میکروفون‌هایی در سمت چپ وب‌کم‌ قرار داده است که با توجه به فاصله‌ی آن‌ها با شاسی و همینطور فن‌های خنک‌کننده، می‌توانید هنگام مکالمات ویدیویی صدای واضح‌تری داشته باشید. 

نرم‌افزار

نمونه‌ی FX553VD مورد بررسی ما به‌صورت پیش‌فرض به نسخه‌ی سوم سیستم‌عامل Endless مجهز شده است. با این حال برای تجربه کامل توانایی‌های این لپ‌تاپ، اقدام به نصب آخرین نسخه سیستم عامل ویندوز ۱۰ کردیم. مانند لپ‌تاپ‌های دیگر ایسوس، FX553VD نیز از نرم‌افزار‌ ROG Gaming Center برای مشاهده‌ی پارامتر‌های سخت‌افزاری لپ‌تاپ پشتیبانی می‌کند و به کمک این نرم‌افزار می‌توانید از دمای دستگاه و مؤلفه‌های حیاتی پردازنده آگاه شوید. از جمله‌ی امکانات نرم‌افزار ROG Gaming Center قابلیت آزاد کردن حافظه رم، تنظیم سرعت چرخش فن‌ها، فعال یا غیر فعال کردن دکمه‌ی ویندوز و تاچ‌پد و همینطور ساخت سه پروفایل بر اساس نیاز هر یک از بازی‌ها است که به‌راحتی می‌توانید با یک کلیک به هر کدام از آن‌ها دسترسی داشته باشید.

لپ تاپ ایسوس ASUS FX553VD

دیگر نرم‌افزار کاربردی لپ‌تاپ‌های ایسوس، Audio Wizard است که با ارائه ۶ گزینه‌ی متفاوت از جمله Battlefield و مالتی مدیا، به بازیکنان اجازه می‌دهد تجربه صوتی متفاوتی از بازی‌های ویدیویی داشته باشند.

بازده و عملکرد

قلب تپنده‌ی لپ‌تاپ ایسوس FX553VD، پردازنده نسل هفتم (کبی لیک) Core i7 7700HQ با ۶ مگابایت حافظه‌ی کش و حداکثر فرکانس توربوی ۳.۸۰ گیگاهرتز است. هرچند پردازنده‌های HQ به پرمصرف بودن شهرت دارند؛ اما در زمینه‌ی گیمینگ قادرند خواسته‌های بازیکنان را به‌خوبی برآورده کنند. ایسوس در این لپ‌تاپ از پردازنده‌ی گرافیکی نسل جدید Geforce GTX 1050 بر مبنای معماری پاسکال انویدیا بهره برده است که در بررسی‌های ما قادر به اجرای جدیدترین بازی‌ها در بالاترین تنظیمات گرافیکی بود.

FX553VD در آزمایش بسته‌ی نرم‌افزای تست چندپلتفرمه براساس موتور پردازش و ساخت انیمیشن CINEMA 4D، امتیاز ۷۱۳ کسب کرد که در مقایسه با لپ‌تاپ هم‌رده‌ی MSI Prestige PE60 7RD، امتیاز کمتری است. با این حال در بررسی قدرت گرافیکی لپ‌تاپ، FX553VD توانست بنچمارک ۵۳۶۸ را برای آزمون Fire Strike به دست بیاورد. با وجود تفاوت کم در بنچمارک‌های کسب‌شده در لپ‌تاپ FX553VD در مقایسه با MSI Prestige PE6،‌ باید توجه داشت که این تفاوت در ارقام بنچمارک را می‌توانیم به‌عنوان حاشیه‌ی خطای بنچمارک‌ها نیز در نظر داشته باشیم. دلیل این موضوع عملکرد دو دستگاه در زمان تجربه بازی‌های ویدیویی است؛ در هر دو دستگاه شاهد عملکرد مشابهی بودیم که از برابری قدرت پردازش و گرافیکی هر دو دستگاه خبر می‌دهد.

لپ تاپ ایسوس ASUS FX553VD

در ادامه می‌توانید مقایسه‌ میان بنچمارک لپ‌تاپ‌های مختلف را مشاهده کنید.

لپ‌تاپ/بنچمارک

3DMark06

PCMark7

NovaBench

3DMarkBasic Ice/Cloud/Fire

PCMark8 Home/Work

Geekbench OpenCL dGPU/GPU

Geekbench Single/Multi

CineBench OpenGL/CPU

Asus FX553VD

25472

6011

1667

83308/17523/5368

4206/5105

72718/21132

4767/14843

99.60/713

MSI Prestige PE60 7RD

28764

3468

1292

97816/20675/5758

3854/4762

73368/20728

4432/14723

108.50/743

MSI GE63VR 7RE

27271

5954

1267

120709/25647/9813

4105/5063

130615/

19549

13715/4379

99.50/733

Razer Blade Stealth

10222

5876

937

65528/6917/986

3671/4555

-/19697

4301/8574

46.88/363

MacBook Pro 13 (2017)

12147

Failed

818

52594/7363/1152

4017/4560

-/29688

4479/9478

36.53/376

Surface Laptop

8378

4974

724

37027/5733/736

3338/4174

-/18004

3760/7434

39.81/326

عملکرد در بازی‌ها

کارت گرافیک انویدیا Geforce GTX 1050 تعبیه‌شده در ایسوس FX553VD با ۴ گیگابایت حافظه، به‌ویژه در تجربه بازی‌ها روی رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ قادر است اکثر بازی‌های جدید را با تنظیمات گرافیکی High و Medium اجرا کند. برای بررسی عملکرد این لپ‌تاپ بازی‌های مختلفی از جمله Call of Duty: WWII، بازی Rise of the Tomb Raider، بازی Battlefield 1 و همینطور PUBG نصب کردیم تا بتوانیم تصویر دقیقی از نرخ فریم و بازده هر بازی روی تنظیمات گرافیکی High و رزولوشن Full HD و همینطور تنظیمات Ultra داشته باشیم.

نام بازی

حداکثر نرخ فریم (High)

حداقل نرخ فریم(High)

میانگین نرخ  فریم(High)

حداکثر نرخ فریم (Ultra)

حداقل نرخ فریم (Ultra)

میانگین

(Ultra)

Call of Duty: WWII

۹۱

۳۳

۶۲

۷۶

۱۲

۴۶

Battlefield 1

۶۷

۳۹

۵۳

۵۵

۲۴

۴۴

Rise of the Tomb Raider

۷۱

۲۷

۴۴

۵۴

۱۸

۳۹

PUBG

۷۰

۲۴

۴۵

۴۷

۷

۲۸

Call of Duty: WWII

لپ تاپ ایسوس ASUS FX553VD

استودیوی اسلج همر به‌خوبی توانسته است با بهینه‌سازی بازی Call of Duty: WWII شرایط را برای اجرای مناسب و روان این بازی روی کارت‌های گرافیک نسل جدید کمپانی انویدیا با استاندارد BGA و برمبنای پاسکال مهیا کند. با وجود قرار دادن تنظیمات گرافیکی رو High، به‌صورت میانگین نرخ فریم ۶۲ را در این بازی شاهد بودیم که از عملکرد خوب این لپ‌تاپ گیمینگ خبر می‌دهد. از سوی دیگر هرچند گرمای خروجی زیادی از فن‌ها شاهد بودیم؛ اما به لطف سیستم کولینگ مناسب لپ‌تاپ، این گرما به کیبورد سرایت نکرد. نکته‌ی مهم در زمان تجربه‌ی این بازی در تنظیم گرافیک روی اولترا اتفاق افتاد که شاهد میانگین نرخ ۴۶ فریم بر ثانیه بودیم که قدرت بالای کارت‌های گرافیک نسل جدید انویدیا را به نمایش می‌گذارد.

Battlefield 1

 Battlefield 1 با وجود گذشت یک سال از زمان انتشار آن همچنان یکی از بازی‌های محبوب است که تجربه‌ی بصری بسیار زیبایی به نمایش می‌گذارد. با اجرای این بازی روی تنظیمات High توانستیم به حداکثر نرخ فریم عالی ۶۷ دست پیدا کنیم. از سوی دیگر این بازی به‌صورت میانگین با نرخ ۵۳ فریم بر ثانیه روی تنظیمات High اجرا شد که رقمی قابل قبول برای اجرا روی رزولوشن 1080p به‌حساب می‌آید. این عملکرد را در تنظیمات اولترا نیز شاهد بودیم.

Rise of the Tomb Raider

لپ تاپ ایسوس ASUS FX553VD

به دلیل ساختار بازی Rise of the Tomb Raider، این عنوان را می‌توانیم یکی از گزینه‌های محبوب برای تست نرخ فریم و تحلیل قدرت پردازش کارت‌ گرافیک معرفی کنیم. خوشبختانه کارت گرافیک GTX 1050 انویدیا در کنار پردازنده‌ی 7700HQ اینتل به‌خوبی از پس اجرای این بازی ماجراجویی برآمدند و در زمان تجربه آن شاهد نرخ فریم میانگین ۴۴ روی تنظیمات High بودیم که عملکرد خوبی محسوب می‌شود. زمانی که گرافیک بازی را روی اولترا قرار دادیم، هرچند در مواقعی شاهد افت فریم تا ۱۲ بودیم؛ اما به‌صورت میانگین بازی با نرخ ۳۹ فریم بر ثانیه اجرا شد که از روان اجرا شدن ROTR در FX553VD خبر می‌دهد.

Playetunknown's Battlegrounds

PlayerUnknown's Battlegrounds هنوز در مرحله پیش از موعد یا Early Access قرار دارد؛ با این حال، این بازی توانسته است در کوتاه‌مدت به رقم فوق‌العاده ۲۲ میلیون نسخه فروش در استیم دست پیدا کند. به همین دلیل حضور PUBG در فهرست بازی‌های تست‌شده برای نرخ فریم خالی از لطف نبود. با تنظیم بازی روی حالت HIgh و با توجه به آنلاین بودن ساخته‌ی بلوهول، به‌صورت میانگین شاهد نرخ  ۴۵ فریم بر ثانیه بودیم که خبر از اجرای روان این بازی روی FX553VD می‌دهد. البته همچنان می‌توانید نرخ فریم بالاتری  با کارت گرافیک GTX 1050 این لپ‌تاپ داشته باشید و در بررسی ما نرخ فریم بازی تا ۷۰ بالا رفت. انفجارها اما بزرگ‌ترین چالشی بودند که این بازی ایجاد کرد و به‌ندرت شاهد نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه بودیم که آنچنان احساس نمی‌شد.

بازده و عملکرد حافظه ذخیره‌سازی

برای ذخیره‌سازی فایل‌ها، ایسوس یک حافظه ۱۲۸ گیگابایتی مدل SanDisk SD8SN8U128G1002 در کنار هارددیسک ۲ ترابایتی ساخت سیگیت در FX553VD تعبیه کرده است. استفاده از حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD سرعت بوت ویندوز و بارگزاری بازی‌ها را افزایش می‌دهد و به دلیل نداشتن قطعات مکانیکی، در برابر ضربات مقاومت بیشتری دارد. در نتیجه‌ی بنچمارک CrystalDiskMark، حافظه SSD در حالت خواندن رقم ۵۵۱.۱ مگابایت بر ثانیه و در زمان نوشتن سرعت ۳۰۸.۴ مگابایت در ثانیه را به نمایش گذاشت که در مقایسه با حافظه‌های SSD نسل جدید مانند NVMe سرعت خواندن پایینی را شاهد هستیم. با این حال، حافظه SSD ساخت سن‌دیسک توانست در بنچمارک HD Tunes، سرعت خواندن و نوشتن پایداری داشته باشد. اما حافظه HDD در سرعت خواندن ۱۳۱.۱ مگابایت بر ثانیه و در نوشتن سرعت ۹۶.۷۸ مگابایت بر ثانیه داشت که برای استفاده کاربران خوب قلمداد می‌شود. در ادامه می‌توانید سرعت نوشتن و خواندن حافظه‌ ذخیره‌سازی لپ‌تاپ‌های مختلف را مشاهده کنید.

 جدول نرخ خواندن داده توسط حافظه

CrystalDiskMark

Read MB/s

Write MB/s

Asus FX553VD

551.1

308.4

Acer Predator G9-793

558.1

355.1

MSI GS73VR 7RF

3270

1498

MSI GE62 7RE

558.8

533.4

MSI GT83VR 6RF Titan SLI

3041

1469

Razer Blade Stealth

3101

1593

MacBook Pro 13 (2017)

2996

718.9

Surface Laptop (128GB)

425.6

128.2

Galaxy Book 10.6

272

149

Surface Pro 2017

1711

977.2

Surface Book i7

1728

641.9

باتری

یکی از چالش‌هایی که بازیکنان با آن روبه‌رو هستند، کمبود شارژدهی مناسب لپ‌تاپ برای تجربه بازی‌های ویدیویی یا انجام کارهای روزمره است. FX553VD از یک باتری لیتیوم یونی چهار سلولی ۴۸ وات‌ساعتی بهره می‌برد که با توجه به گیمینگ بودن لپ‌تاپ و استفاده از پردازنده پرمصرف HQ، در حد متوسطی قرار می‌گیرد. برای بررسی شارژدهی لپ‌تاپ در حالت Balanced،‌ با قرار دادن آن روی حالت پرواز و روشنایی ۵۰ درصد نمایشگر، ویدیویی اچ‌دی را به‌صورت مداوم پخش می‌کنیم تا باتری دستگاه از ۱۰۰ درصد به صفر برسد. ایسوس FX553VD پیش از اتمام شارژ موفق به پخش ۴ ساعت و ۱۹ دقیقه ویدیو شد که آمار متوسطی برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ و البته ضعیف برای لپ‌تاپ‌ها به شمار می‌رود.

لوازم جانبی

لپ تاپ ایسوس ASUS FX553VD

ایسوس به همراه لپ‌تاپ گیمینگ خود یک عدد کوله‌پشتی ایسوس و همینطور ماوس گیمینگ SICA عرضه می‌کند. این ماوس دارای دو دکمه چپ‌ و راست مستقل نسبت به بدنه برای افزایش سرعت بازیکن و همینطور اسکرول قابل کلیک است که سنسور نوری PMW3310 با دقت ۵۰۰۰ DPI ارائه می‌دهد. این ماوس همچنین دارای حافظه فلش داخلی برای ذخیره‌سازی پروفایل‌های مورد نظر کاربر است که با نصب نرم‌افزار ROG Armoury می‌توانید با توجه به نیاز خود دقت ماوس یا نور لوگو را کاهش یا افزایش دهید. برای نصب آسان‌تر نرم‌افزارهای مورد نیاز دستگاه، دیسک نرم‌افزاری نیز به همراه دستگاه ارائه شده‌ است تا بازیکنان راحت‌تر به نرم‌افزارها کاربردی ایسوس دسترسی داشته باشند.

جمع‌بندی

هرچند این روزها شاهد عرضه کارت‌های گرافیک GTX 1050ti انویدیا در لپ‌تاپ‌های گیمینگ هستیم که عملکردی بهتری نسبت به GTX 1050 ارائه می‌دهند؛ اما در بررسی لپ‌تاپ FX553VD، شاهد اجرای روان جدیدترین بازی‌ها از PUBG تا Call of Duty: WWII روی بالاترین تنظیمات گرافیکی بودیم که از قدرت و توان بالای کارت‌های گرافیک انویدیا و همینطور محصول کمپانی ایسوس خبر می‌دهد. نمایشگر TFT LED این لپ‌تاپ با پنل مات، گستره‌ی دید ۱۷۸ درجه‌ ارائه می‌دهد که به‌ویژه در زمینه نمایش رنگ مشکی عملکرد خوبی دارد. متأسفانه باتری چهار سلولی لیتیوم یونی این لپ‌تاپ برای استفاده در خارج از خانه، شارژدهی کافی ندارد و همراه داشتن شارژر یکی از ملزومات آن خواهد بود.

لپ تاپلپ تاپ ایسوس ASUS FX553VD ایسوس ASUS FX553VD

حافظه‌ی ۲ ترابایتی لپ‌تاپ در کنار یک حافظه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی از نوع SSD، فضای لازم برای نصب سیستم‌عامل و بازی‌های حجیم برای بازیکنان فراهم کرده است و در تست حافظه ذخیره‌سازی مورد آزمایش زومیت، این لپ‌تاپ توانست سرعت پایداری در خواندن و نوشتن به نمایش بگذارد. ایسوس با توجه به اهمیت ماوس و حمل راحت‌تر لپ‌تاپ، به همراه FX553VD یک کیف و ماوس گیمینگ مدل ROG SICA ارائه کرده که قطعا خبر بسیار خوبی برای علاقه‌مندان به آن است. ایسوس FX553VD در زمینه طراحی و کیفیت ساخت حرف چندانی برای گفتن ندارد؛ اما در بخش عملکرد و اجرای روان بازی‌ها می‌تواند تمام خواسته‌‌های بازیکنان را برآورده کند.

شما میتوانید از بخش لپتاپ در دیتابیس محصولات زومیت برای مشاهده و مقایسهی قیمت و مشخصات فنی لپتاپهای مختلف از جمله ایسوس، ایسر، اپل، دل، لنوو و اچپی استفاده کنید.

نکات مثبت

  • عملکرد عالی در اجرای بازی‌ها
  • نمایشگر Full HD با روشنایی و زاویه‌ی دید مناسب
  • کیبورد خوب برای انجام بازی‌ها

نکات منفی

  • بدنه تمام پلاستیکی
  • روکش مستعد به جذب اثر انگشت
  • حجم پایین صدای اسپیکر
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات