عبارات ساده‌ای که به بهبود ارتباطات شما کمک می‌کنند

دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
برخی جملات و عبارات، واکنش مثبت دیگران را به دنبال دارند و حتی در صورت عدم توافق و تفاهم طرفین، احترام آن‌ها را نسبت به هم حفظ می‌کنند.
تبلیغات

مایا آنجلو، شاعر بزرگ آمریکایی گفته است:

مردم حرف‌های شما را فراموش می‌کنند. آن‌ها کارهایی که انجام دادید از یاد می‌برند؛ ولی هرگز فراموش نمی‌کنند چه احساسی در آن‌ها به وجود آوردید.

حقیقت این است که تأثیر واژه‌های انتخابی شما، در بلندمدت هم در ذهن دیگران باقی می‌ماند؛ حتی پس‌ازاینکه جزئیات ماجرا فراموش شد. به همین دلیل است که افراد کاریزماتیک متمایل‌اند از اصطلاحات و عبارات خاصی استفاده کنند. جملات کوتاهی که در ادامه‌ی این مطلب مرور می‌کنیم، تأثیر فوق‌العاده‌ای در روابط شما خواهند داشت.

ماجرا از این‌ قرار است

آیا افرادی را می‌شناسید که اطلاعات یک ماجرا را مثل یک گنج گران‌بها نزد خود نگه می‌دارند؟ چنین رفتاری آزاردهنده، استرس‌زا و خسته‌کننده است. مخاطب باید تلاش کند تا متوجه شود چه اتفاقی در حال وقوع است. اگر خودتان را از این دسته افراد می‌بینید، تجدید نظر کنید؛ چراکه آینده‌ی شما به‌سادگی تحت تأثیر همین اخلاق منفی قرار می‌گیرد. افرادی که سعی می‌کنند اطلاعات مهم و خوب را با دیگران به اشتراک بگذارند (منظور این نیست که شایعه‌سازی کنند) علاقه‌ی مردم بیشتری را به خود جلب می‌کنند.

لطفاً بیشتر توضیح بدهید

اغلب مردم دوست دارند در مورد خودشان صحبت کنند و البته تقریباً همه‌ی انسان‌ها دوست دارند ماجراهایی که با اطرافیان به اشتراک می‌گذارند، ارزشمند و خوشایند تلقی شود. بنابراین به صحبت دیگران خوب گوش دهید، از نظرات آن‌ها قدردانی کنید و گاهی به‌سادگی از آن‌ها بخواهید نکات بیشتری با شما به اشتراک بگذارند. در این صورت این افراد بدون اینکه علت اصلی را به خاطر بیاورند، با ایده‌ی مثبتی از شما جدا می‌شوند.

simple phrases for good communications

شما چه فکر می‌کنید؟

تأثیر این جمله شبیه به عبارت قبلی است. مردم می‌خواهند باور کنند که نظراتشان مهم است و می‌توانند روی جهان اطرافشان تأثیر بگذارند. پس اگر نظرات دیگران را جویا شوید و به آن‌ها گوش دهید، کاریزمای خودتان را افزایش می‌دهید. این جمله تقریباً همیشه خوب جواب می‌دهد. از تعاملات معمول با افراد غریبه تا جلسات مهم کاری.

چطور می‌توانم به شما کمک کنم؟

انسان‌های هوشمند می‌دانند که هیچ‌کس، واقعاً بدون کمک دیگران، از عهده‌ی یک کار فوق‌العاده برنمی‌آید. به همین دلیل همه‌ی ما از افرادی که با پیشنهاد کمک، می‌توانند در رسیدن به اهداف یاری‌مان کنند، سپاسگزار خواهیم بود. اگر اطلاعات، مهارت‌ها و بینشی دارید که به دیگران کمک می‌کند راحت‌تر به مقصودشان دست پیدا کنند، آن را دریغ نکنید.

لطفاً / متشکرم

ادب و خوش‌معاشرت بودن هیچ هزینه‌ای به شما تحمیل نمی‌کند؛ بلکه برعکس، منافع بلندمدت خوبی برایتان خواهد داشت. به دیگران احترام بگذارید، آن‌ها هم به شما احترام می‌گذارند.

خواهش می‌کنم

وقتی به‌جای «مشکلی نیست» می‌گویید «خواهش می‌کنم»، درواقع تصدیق می‌کنید که عمل و اقدام مخاطبتان، ارزشمند است و ارزش سپاسگزاری دارد. پیرو این جمله شما شاهد واکنش مثبت دیگران خواهید بود.

اجازه بدهید من این کار را برایتان انجام بدهم

این عبارت نشان می‌دهد شما مایل هستید به مخاطب کمک کنید؛ ولی به‌طور ضمنی به او می‌فهمانید که برای انجام این کار، از برنامه‌ی خودتان گذشته‌اید.

communications

من از تو حمایت می‌کنم

همه‌ی مردم دوست دارند بدانند که تنها نیستند. همکاری و حمایت، روابط را تقویت می‌کند.

می‌خواهم شما را با یک نفر آشنا کنم

زمانی که افراد را به یکدیگر معرفی می‌کنید، اعتبار و زمان خود را به دیگران اختصاص داده‌اید و آن‌ها از این بابت از شما سپاسگزار خواهند بود. اگر این معرفی به یک رابطه‌ی مثبت و خوب تبدیل شود، آن‌ها همیشه لطف شما را به خاطر خواهند داشت.

مطمئنم که می‌توانی

همه‌ی ما گاهی به شک و تردیدهای درونی گرفتار می‌شویم. گاهی فقط کافی است کسی را داشته باشیم که ما را از این تردیدها نجات دهد. مردم به خاطر خواهند داشت شما فردی بودید که توانایی آن‌ها را باور داشتید.

به نظر من پتانسیل شما خیلی بالاتر از این است

این عبارت، جمله‌ی جالبی است. درواقع انتقادی است که ریشه در باور و اعتماد ما دارد. با این جمله شما به مخاطب می‌گویید که کارش کامل و بی‌نقص نیست؛ ولی مطمئناً می‌تواند پیشرفت کند و به هدفش برسد.

بگذارید صادقانه بگویم

این عبارت ساده به مخاطب نشان می‌دهد که احتمالاً موضوع خوشایند و دلخواهی را از شما نمی‌شنود. اما درعین‌حال احساس بدی در او به وجود نمی‌آورد؛ چراکه این جمله حاکی از احترام و صداقت شما است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات