نتیجه مقایسه دوربین آیفون 10، گلکسی نوت 8، وی 30، میت 10 پرو، یو 11، نوکیا 8 و اکسپریا XZ1

یک‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
مطالعه 12 دقیقه
جهت اطلاع از نتایج مقایسه‌ی دوربین توانمندترین پرچم‌داران دنیای موبایل، همراه زومیت باشید.
تبلیغات

شرکت‌های مطرح دنیای موبایل تمام توان خود را برای بهبود عملکرد دوربین محصولات خود به کار گرفته‌اند تا با قدرت‌نمایی در این بخش، نظر خریداران بیشتری را به خود جلب کنند. این رقابت تا حدی داغ شده است که هرساله شاهد معرفی فناوری‌ و امکانات نوینی در دوربین گوشی‌های هوشمند هستیم. زومیت طبق روال همیشگی خود در ادامه به مقایسه‌ی عملکرد دوربین مطرح‌ترین بازیگران دنیای موبایل پرداخته است.

اپل هنگام معرفی نسل جدید گوشی‌های آیفون، مانور زیادی روی دوربین به‌کاررفته و توانایی آن در جدیدترین محصولات خود داد. آیفون در طول سالیان گذشته همواره یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بخش دوربین بوده است. آیفون ۱۰ نیز به واسطه‌ی تجهیز به بازه‌ی گسترده‌ای از امکانات و فناوری‌های متعدد، یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای کاربران در زمینه‌ی عکاسی به شمار می‌رود.

سامسونگ نیز همواره به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین بازیگران عرصه‌ی گوشی‌ هوشمند، محصولات خود را به دوربین‌های توانمندی مجهز می‌کند. گلکسی اس ۸ با سنسور ۱۲ مگاپیکسلی خود به‌خوبی توانایی‌های سامسونگ را به رخ کشید؛ اما این شرکت مطرح کره‌ای، در نوت ۸ پا را فراتر گذاشت و برای اولین بار از چیدمان دوربین دوگانه استفاده کرد. نوت ۸ نیز از چیدمان مشابه آیفون ۸ پلاس بهره می‌برد و دو سنسور ۱۲ مگاپیکسلی این گوشی در کنار لنز‌های استاندارد و تله قرار گرفته‌اند تا قابلیت ثبت تصاویر پرتره‌ی جذاب‌تری به ارمغان بیاید.

ال‌جی طی فعالیت خود در عرصه‌ی گوشی‌ هوشمند، توسعه‌ی دوربین‌های توانمند را همواره در دستور کار خود قرار داده است. ال‌جی یکی از اولین شرکت‌هایی بوده که از ماژول دوربین دوگانه در محصولات خود بهره برده است. ال‌جی وی ۳۰ نیز از همین سنت پیروی می‌کند و از دو سنسور ۱۳ و ۱۶ مگاپیکسلی که به لنز‌های استاندارد و واید مجهز شده‌اند، بهره می‌برد.

هواوی طی سال‌های گذشته توجه ویژه‌ای به دوربین محصولات خود داشته است و همکاری با لایکا نیز منجر به رشد قابل توجه این بخش از گوشی‌های هوشمند هواوی شده است. میت ۱۰ پرو به‌عنوان پرچم‌دار حال حاضر این برند، از دوربین دوگانه‌ی قدرتمندی بهره می‌برد که به لطف تراشه‌ی هوشمند کرین ۹۷۰، حرف‌های زیادی برای گفتن در بخش عکاسی دارد.

سونی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ی سنسور دوربین‌های عکاسی در جهان، نامی شناخته‌شده در این عرصه است. اکسپریا XZ1 نیز پیش‌ از این به‌خوبی پیشرفت‌های محسوس خود نسبت به پرچم‌داران نسل پیش سونی را نشان داد؛ اما آیا این گوشی توانایی رقابت با رقبای تازه‌نفس خود دارد؟

نوکیا به‌عنوان باسابقه‌ترین نام دنیای گوشی‌های موبایل، همواره از دوربین‌های توانمندی بهره می‌برد. همکاری با شرکت نام‌‌آشنای زایس نیز نوید دوربین توانمندی برای نوکیا ۸ می‌دهد. اچ‌تی‌سی یو ۱۱ در زمان عرضه‌ی خود و با توجه به کسب نمره‌ی بالا از آزمایشگاه‌های DxOMark، توجه زیادی به خود جلب کرد. اما آیا پس از گذشت نزدیک به یک سال از عرضه‌ی این گوشی، هنوز به‌عنوان دوربینی قابل در دنیای موبایل شناخته می‌شود؟

برای مشاهده‌ی تصاویر مقایسه‌ در اندازه‌ی اصلی، روی تصاویر کلیک کنید.

نام گوشی‌های بررسی به شرح زیر است:

۱- ال‌جی وی ۳۰

۲- هواوی میت ۱۰ پرو

۳- آیفون ۱۰

۴- سونی اکسپریا ایکس زد وان

۵- نوکیا ۸

۶- سامسونگ گلکسی نوت ۸

۷- اچ‌تی‌سی یو ۱۱

در ادامه توجه شما را به جمع‌بندی نتایج مقایسه‌ی دوربین پرچم‌داران دنیای موبایل از نگاه کارشناسان زومیت و کاربران دعوت می‌کنیم. نام‌های درج‌شده در هر سطر به ترتیب عملکرد خود یا رأی کسب‌شده قرار گرفته‌اند.

مشخصات

انتخاب زومیت

انتخاب کاربران

آزمایش ۱

ال‌جی وی ۳۰- اکسپریا XZ1

آیفون ۱۰

آزمایش ۲

اچ‌تی‌سی یو ۱۱- گلکسی نوت ۸

هواوی میت ۱۰ پرو

آزمایش ۳

آیفون ۱۰ - اچ‌تی‌سی یو ۱۱

آیفون ۱۰

آزمایش ۴

آیفون ۱۰- گلکسی نوت ۸

آیفون ۱۰

آزمایش ۵

اچ‌تی‌سی یو ۱۱- گلکسی نوت ۸

آیفون ۱۰- هواوی میت ۱۰ پرو

آزمایش ۶

اچ‌تی‌سی یو ۱۱- آیفون ۱۰

آیفون ۱۰

آزمایش ۷

گلکسی نوت ۸- اچ‌تی‌سی یو ۱۱

گلکسی نوت ۸

آزمایش ۸

اچ‌تی‌سی یو ۱۱- گلکسی نوت ۸

آیفون ۱۰

آزمایش ۹

آیفون ۱۰- گلکسی نوت ۸

گلکسی نوت ۸

آزمایش ۱۰

اچ‌تی‌سی یو ۱۱- گلکسی نوت ۸

آیفون ۱۰- اچ‌تی‌سی یو ۱۱

آزمایش ۱۱

اچ‌تی‌سی یو ۱۱- آیفون ۱۰

آیفون ۱۰- اچ‌تی‌سی یو ۱۱

به اعتقاد کارشناسان زومیت و با توجه به نتایج بدست آمده از این مقایسه، اچ‌تی‌سی یو ۱۱، آیفون ۱۰ و سامسونگ گلکسی نوت ۸ در حال حاضر به قدرتمند‌ترین ماژول‌های دوربین در دنیای گوشی‌های هوشمند مجهز هستند.

آزمایش اول:

در آزمایش اول به دقت ثبت رنگ در شرایط نوری مساعد و منبع طبیعی نور پرداخته شده است. در این شرایط برخی الگوریتم‌های پردازشی موبایل جهت تزریق رنگ و لعاب به تصاویر، اقدام به شفاف‌سازی (Sharpening) بیش از حد و افزایش کنتراست در مرز سوژه‌ها می‌کنند که در نتیجه منجر به تصویری مصنوعی می‌شود. ثبت طبیعی رنگ از دیگر نکات الزامی این آزمایش است که دوربین‌ موبایل‌های موجود در این مقایسه، باید جهت رسیدن به آن تلاش کنند.

در قاب زیر، با توجه به قرار گرفتن سوژه‌ها در سایه، دوربین‌های موبایل با افزایش میزان‌ نوردهی سعی بر زیبا و جذاب‌تر کردن تصویر داشتند که این مورد را در نمونه‌ی ثبت‌شده‌ی آیفون ۱۰ می‌توان به‌وضوح مشاهده کرد. اما ال‌جی وی ۳۰ نزدیک‌ترین عملکرد را نسبت به نمونه‌ی مرجع داشت. اگر تنها چند واحد میزان‌نوردهی تصویر ثبت‌شده‌ی این گوشی کاهش یابد، با تصویری عینا مشابه نمونه‌ی ثبت‌شده‌ی کانن 5D Mark IV مواجه خواهید شد. سونی اکسپریا ایکس‌زد‌ وان پس از وی‌ ۳۰ بهترین عملکرد را داشت. با اینکه اچ‌تی‌سی یو ۱۱ رنگی نزدیک به مرجع ثبت کرده است؛ اما جزئیات تصویر ثبت‌شده‌ی این گوشی در حد قابل قبولی قرار ندارد.

آزمایش دوم:

دقت ثبت رنگ از مهم‌ترین مشخصه‌‌های دوربین‌های عکاسی است. شرکت‌های بزرگ این عرصه در جهت افزایش دقت‌ رنگ، سال‌ها الگوریتم‌های پردازش سیگنال خود را توسعه‌ می‌دهند و به‌طور پیوسته به کالیبره‌ کردن آن می‌پردازند. در این آزمایش به دنبال گزینه‌ای با نزدیک‌ترین رنگ‌های ثبت‌شده در بخش میوه و برگ درختان نسبت به نمونه‌ی مرجع باشید.

اچ‌تی‌سی یو ۱۱ به‌خوبی نشان داده است که عملکرد فوق‌العاده‌ای در زمینه‌ی دقت رنگ دارد. در این آزمایش، رنگ ثبت‌شده‌ی برگ درخت و میوه‌ توسط یو ۱۱، شباهت بسیاری با نمونه‌ی کانن دارد و به اعتقاد ما پرچم‌دار اچ‌تی‌سی بهترین عملکرد را داشته است. پس از اچ‌تی‌سی تصاویر ثبت‌شده توسط گلکسی نوت ۸ و اکسپریا ایکس‌زد وان بهترین عملکرد را داشته است. 

آزمایش سوم:

گستره‌ی دینامیکی به‌صورت مستقیم به توانایی سنسور دوربین بازمی‌گردد. دوربینی با گستره‌ی دینامیکی بهتر توانایی ثبت جزئیات بیشتری در بخش‌های تاریک و روشن تصویر دارد. در این آزمایش و در مقایسه با تصویر مرجع، باید به دنبال گزینه‌ای بود که بیشترین میزان از جزئیات را در بخش تاریک قاب (سمت راست) در کنار حفظ کنتراست کلی عکس، ارائه دهد.

پرچم‌داران فعلی دنیای موبایل، در بسیاری از آزمایش‌ها عملکرد بسیار نزدیکی به هم داشتند. با این حال در آزمایش سوم آیفون ۱۰ با ثبت تصویری فوق‌العاده، توانایی بالای سنسور خود را به رخ رقبا کشید. پس از آیفون ۱۰، اچ‌تی‌سی یو ۱۱ بهترین عملکرد را از خود نشان داده است. 

آزمایش چهارم:

چهارمین آزمایش نیز به گستره‌ی دینامیکی بازمی‌گردد. توجه داشته باشید که ثبت جزئیات مناسب ابر در کنار کنتراست خوب تصویر و رنگ دقیق سوژه‌های موجود، وظایف دوربین‌ در این آزمایش است. 

در چهارمین آزمایش که به بررسی گستره‌ی دینامیکی سنسور پرداخته شده است، باز هم پرچم‌دار اپل سربلند بیرون آمد. ثبت جزئیات و رنگ عالی در هر سه‌ ناحیه‌ی روشن، تاریک و میانی، در تصویر ثبت‌شده توسط آیفون ۱۰ مشاهده می‌شود. پس از آیفون، گلکسی نوت ۸ نزدیک‌ترین تصویر به نمونه‌ی مرجع را ثبت کرده است.

آزمایش پنجم:

با توجه به اهمیت توانایی سنسور، آزمایش پنجم نیز به بررسی گستره‌ی دینامیکی در کنار ثبت مناسب رنگ پرداخته شده است. برخی از الگوریتم‌های پردازشی جهت افزایش جزئیات در شرایط خاص، اقدام به افزایش کلی روشنایی تصویر یا کاهش کنتراست آن می‌کنند تا بخش‌های تاریک روشن شود. این موضوع منجر به تغییر رنگ سوژه‌ها، بی‌روح شدن تصویر و از بین رفتن جزئیات در بخش‌های تاریک قاب می‌شود. در نظر داشته باشید بهترین عملکرد در این آزمایش باید در کنار ثبت جزئیات مناسبی از صورت مجسمه، رنگ مناسبی از کالسکه و هم‌چنین جزئیات بیشتری از برگ درختان پس‌زمینه را نیز نمایش دهد.

در این چالش، شاهد عملکرد عالی تمامی گوشی‌های حاضر هستیم. با این حال و به اعتقاد زومیت، اچ‌تی‌سی یو ۱۱ در جایگاه اول و پس از آن گلکسی نوت ۸ و اکسپریا ایکس‌زد وان بهترین عملکرد را از خود نشان دادند. تصاویر ثبت‌شده توسط گوشی‌های مذکور در کنار دقت رنگ بالا، جزئیات بهتری در نواحی تاریک و روشن تصویر ذخیره کرده‌اند.

آزمایش ششم:

آزمایش ششم به بررسی دقت رنگ‌های ثبت‌شده در شرایط نوری مصنوعی پرداخته شده است. دوربین‌های موبایل باید قادر به ثبت نزدیک‌ترین رنگ در مقایسه با نمونه‌ی مرجع باشند.

آزمایش ششم به‌خوبی ضعف دوربین گوشی‌های هوشمند در تنظیم صحیح تراز سفیدی را به نمایش می‌گذارد. کافی است به رنگ عروسک، شمع زردرنگ یا روزنامه دقت کنید تا دقت پایین الگوریتم‌های گوشی‌های هوشمند را تحت تابش منبع نور مصنوعی مشاهده کنید. روزنامه‌ی قرارگرفته در این آزمایش زردرنگ است؛ ولی بسیاری از گوشی‌ها آن را کاملا سفید ثبت کرده‌‌اند. با این حال و به اعتقاد ما، اچ‌تی‌سی یو ۱۱ در جایگاه اول و آیفون ۱۰ پس از آن، عملکرد درخشانی از خود به نمایش گذاشته‌اند.

آزمایش هفتم:

در آزمایش هفتم به بررسی عملکرد سنسور و الگوریتم پردازش تصاویر در شرایط نوری تاریک و در نتیجه‌ی ایزو بالا پرداخته شده است. گزینه‌ای که قادر به ثبت دقیق رنگ‌ها در کنار حفظ مناسب جزئیات و حذف نویز شود، برترین عملکرد را خواهد داشت. برای کمک به مقایسه، برش ۱۰۰ درصدی از تصویر تهیه شده است که در ادامه‌ می ‌توانید مشاهده کنید.

شرایط نوری ضعیف همواره پاشنه‌ی آشیل دوربین‌های موبایل بوده است و این آزمایش و جزئیات اندک ثبت‌شده به‌خوبی این موضوع را نشان می‌دهد. با این حال عملکرد گلکسی نوت ۸ یک سروگردن از سایر برند‌ها بهتر بوده و جزئیات بسیار خوبی ثبت کرده است. پس از پرچم‌دار سامسونگ، باز هم اچ‌تی‌سی یو ۱۱ بهترین خروجی را داشته است.

آزمایش هشتم:

ماکرو یکی از ژانرهای پرطرفدار در دنیای عکاسی است. در این سبک از عکاسی، ثبت جزئیات مناسب، حذف لرزش دست، جدا کردن سوژه از پس‌زمینه با توجه به جلوه‌ی بوکه و البته ثبت دقیق رنگ مهم‌ترین المان‌ها هستند. با توجه به موارد مذکور اقدام به مقایسه و انتخاب بهترین گزینه‌ی موجود در مقایسه با تصویر مرجع کنید.

با توجه به ماهیت دوربین گوشی‌های هوشمند و عدم کاربری ماکرو آن‌ها، نمی‌توان به عملکرد بد تمامی نمونه‌های این مقایسه‌ی دوربین در این چالش خرده گرفت. با این حال و با توجه به المان‌های مذکور و مهم در این تست، اچ‌تی‌سی یو ۱۱ در بخش رنگ و گلکسی نوت ۸ و میت ۱۰ پرو در بخش ثبت جزئیات و مات کردن اطراف آن، بهترین عمکلرد را داشتند.

آزمایش نهم:

با توجه به علاقه‌ی بسیار کاربران به شبکه‌های اجتماعی و در نتیجه سبک عکاسی پرتره، دوربین‌های موبایل قابلیت‌های ویژه‌ای در این زمینه معرفی کرده‌اند که می‌توان به زوم ۲ برابر و ایجاد جلوه‌ی بوکه‌ی مصنوعی اشاره کرد. در این آزمایش ثبت جزئیات مناسب، ایجاد جلوه‌ی بوکه‌ی طبیعی با توجه به تشخیص مناسب سوژه و پس‌زمینه و هم‌چنین عدم اعوجاج در تصویر، مهم‌ترین مواردی است که باید برای مقایسه در نظر داشته باشید.

هنگام معرفی آیفون ۱۰ مانور زیادی روی قابلیت عکاسی پرتره آن داده شد. در این آزمایش به‌خوبی عملکرد فوق‌العاده‌ی آن را می‌توان مشاهده کرد. در کنار ایجاد جلوه‌ی بوکه‌ی بسیار طبیعی، جزئیات به‌مراتب بیشتری نسبت به سایر گوشی‌های ثبت کرده است. پس از آیفون ۱۰، گلکسی نوت ۸ و میت ۱۰ پرو به ترتیب نزدیک‌ترین تصاویر به نمونه‌ی مرجع را ثبت کرده‌‌اند.

آزمایش دهم:

دوربین‌های سلفی یکی از مهم‌ترین جوانب دوربین‌ گوشی‌های هوشمند را تشکیل می‌دهد. این موضوع منجر به تعبیه‌ی سنسور‌ و لنز‌های توانمندی در این بخش شده است. در همین راستا آزمایش ۱۰ و ۱۱ این مقایسه‌ی دوربین به بررسی عملکرد دوربین‌های سلفی اختصاص یافته است. در نظر داشته باشید برای ثبت بیشترین میزان جزئیات، قابلیت زیبا و شفاف‌سازی پوست در تمامی گوشی‌های غیر فعال شده است. ثبت رنگ طبیعی پوست در کنار جزئیات مناسب، معیارهای اصلی این آزمایش است که طبق آن‌ها باید توانمند‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

در آزمایش ثبت تصاویر سلفی، به‌طور کلی می‌توان نمونه‌ی ثبت‌شده توسط اچ‌تی‌سی یو ۱۱ را به‌عنوان برترین گزینه انتخاب کرد. اگر به دنبال جزئیات باشید، آیفون ۱۰ در این زمینه بهترین عملکرد را ثبت کرده است؛ البته تصاویر گرم‌تر دوربین این گوشی، سد بزرگی برای تبدیل آن به قابل‌ترین دوربین سلفی است.

آزمایش یازدهم:

آخرین آزمایش به بررسی عملکرد دوربین سلفی در شرایط نوری تاریک پرداخته شده است. در این حالت کنترل مناسب نویز، در کنار حفظ جزئیات و رنگ طبیعی پوست، وظایف اصلی دوربین‌‌ها است.

در آخرین آزمایش نیز اچ‌تی‌سی یو ۱۱ با رنگ پوست طبیعی و سطح مناسبی از جزئیات بهترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشت. آیفون ۱۰ نیز مانند آزمایش گذشته سطح بسیار خوبی از جزئیات در کنار رنگ پوست‌ به مراتب گرم‌تر به ارمغان آورده است تا به اعتقاد زومیت در جایگاه دوم و پس از پرچم‌دار اچ‌تی‌سی قرار بگیرد.

جمع‌بندی

در پایان لازم به ذکر است که در این مقایسه‌ی دوربین صرفا به بررسی توانایی سنسور و الگوریتم پردازشی دوربین پرداخته شده است. موارد دیگری همچون سرعت و دقت فوکوس در کنار قابلیت‌های افزوده‌ای مانند جلوه‌های واقعیت‌ افزوده‌ی گلکسی نوت ۸، هوش مصنوعی میت ۱۰ پرو، عکاسی پرتره با شبیه‌‌سازی نور استودیو آیفون ۱۰ و عکاسی همزمان با دوربین جلو وعقب در وی ۳۰ و نوکیا ۸، باید هنگام انتخاب بهترین دوربین موبایل بررسی شوند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات