برج‌های زراعی ۴۰ میلیون دلاری، سالانه تغذیه بیش از ۵۰۰۰ نفر را تأمین می‌کنند

جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
مطالعه 6 دقیقه
با افزایش روزافزون جمعیت، تأمین غذا برای افراد به یک بحران اساسی تبدیل شده است. البته راه‌حل‌های نوینی نیز در برای حل این دسته از مشکلات توسعه یافته‌اند.
تبلیغات

انتظار می‌رود جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۹.۶ میلیارد نفر برسد و حدود ۶۶ درصد مردم در مناطق شهری زندگی کنند. این موضوع معضل بزرگی برای کارشناسان شده است؛ چرا که تأمین غذای این میزان از جمعیت شهری امری بسیار دشوار خواهد بود.

یک شرکت تکنولوژی مواد غذایی سوئدی به نام پلنتاگون، راه‌ حل جالب توجهی پیشنهاد کرده است؛ برج‌هایی با عنوان پلنت اسکریپر (Plantscraper) وظیفه‌ی تأمین مواد غذایی را برعهده خواهند داشت. ساختمان‌های مذکور کاربرد اداری خواهند داشت؛ با این حال به مزرعه‌های بزرگ و سرپوشیده‌ای مجهز خواهند شد.

گیاهان موجود در این ساختمان‌ها به‌صورت هیدروپونیک (رشد و نمو در آب‌ مغذی) رشد خواهند کرد. بدین ترتیب نیازی به تأمین خاک برای کاشت و برداشت مواد خوراکی نیست.

هانس هاسل، مدیرعامل شرکت پلانتاگون، در گفت‌و‌گویی با بیزینس‌اینسایدر گفت مزرعه به‌طور عمده به‌صورت خودکار فعالیت خواهد کرد و نیاز چندانی به نیروهای کاری ندارد. ساخت اولین نسخه از این ساختمان ۴۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۱۲ آغاز شده است و تا اوایل سال ۲۰۲۰ افتتاح خواهد شد.

در ادامه‌ می‌توانید تصاویر طرح برج‌های پلنت‌اسکریپر را مشاهده کنید.

پلنتاگون

این برج‌ها که با نام ساختما‌های غذایی جهان نیز شناخته می‌شوند، سالانه حدود ۵۵۰ تن سبزی (نیاز ۵۵۰۰ نفر در هر سال) تولید می‌کند.

پلنتاگون

جلوی بیش از ۲۰ برج، مزرعه ساخته خواهد شد و پشت آن‌ها دفاتر اداری قرار خواهند گرفت.

پلنتاگون

حدود دوسوم از ساختمان‌ها به ادارات اختصاص داده می‌شوند و یک‌سوم دیگر شامل مزارع سرپوشیده‌ می‌شوند.

پلنتاگون

گیاهان با استفاده از نور طبیعی خورشید و LED‌ رشد می‌کنند.

پلنتاگون

ال‌ای‌دی‌ها در فرکانس‌های مشخص نور و حداکثر میزان بهره‌وری درجه‌بندی می‌شوند.

پلنتاگون

 ربات‌ها بسیاری از فرایند‌های مزرعه را انجام می‌دهند و همین موجب کاهش چشمگیر هزینه‌های اجرایی می‌شود.

پلنتاگون

هاسل در رابطه با این طرح زراعی گفت: «در مقایسه با یک مزرعه با اندازه‌ی مشابه در فضای باز، ربات پلنت اسکرپر با مصرف زمین و آب کمتر، غذای بیشتری تولید می‌کند. او تخمین می‌زند که برج، سالانه مانع از انتشار ۱۱۰۰ تن گاز کربن دی‌اکسید خواهد شد و ۱۳ میلیون گالن آب صرفه‌جویی می‌کند.

پلنتاگون

برخی از اتاق‌های ملاقات، مانند نمونه‌ای که در زیر مشاهده می‌کنید، به مزرعه‌ها دید خواهند داشت.

پلنتاگون

در سایر نقاط برج، برای کارکنان بخش اداری و عموم افراد، سالن غذاخوری وجود خواهد داشت.

پلنتاگون

علاوه بر این، ساختمان مجهز به یک بازار خواهد شد که افراد می‌توانند سبزی‌های خود را از آن‌جا خریداری کنند.

هاسل در این خصوص گفت رستوران‌های محلی و سایر خرده‌فروشان مواد غذایی قادر خواهند بود به‌طور مستقیم از پلنتاگون که مزرعه را اداره می‌کند، خرید کنند.

پلنتاگون

 پلنتاگون مزرعه‌ی مشابه دیگری با دفاتر اداری طراحی کرده که به شکل کره است. اما تاکنون برنامه‌ای برای ساخت آن نداشته‌ است.

پلنتاگون

این پلنت‌اسکریپر شامل یک خط تولید غذای مارپیچ است که به‌طور خودکار گیاهان در حال رشد را از پایین به بالا و به عقب حرکت می‌دهد. طبق اعلام مدیر پلنتاگون، طول چرخه بستگی به محصول دارد؛ اما به‌طور معمول حدود ۳۰ روز طول می‌کشد.

پلنتاگون

طراحان امیدوار هستند این دسته از طرح‌های تجاری، شهر‌های دیگر را نیز به استفاده از مزارع سرپوشیده‌ی چندمنظوره در مقیاس بزرگ تشویق کنند.

پلتاگون

پلنتاگون در حال مذاکره با مدیران و مسئولان ذی‌ربط در کشورهای سوئد، سنگاپور، ایالات متحده، هنگ‌کنگ و شانگهای برای ساخت سازه‌های مشابه است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات