اشتباهاتی که عمر کارآفرینی‌ را کوتاه می‌کنند

یک‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
نسل جوان برخلاف نسل گذشته‌ی خود، به کارآفرینی و راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی تمایل دارد؛ اما گاهی دچار تصمیمات مالی و شغلی اشتباه در این مسیر می‌شود.
تبلیغات

اگر شما متولد نسل Y (ابتدای سال ۱۳۶۰ تا ابتدای ۱۳۸۰) و در رؤیای راه‌اندازی کسب‌وکار هستید، باید بدانید که چندان ساده نیست و برای کسب موفقیت، به مهارت‌های مدیریتی و کنترلی نیاز دارید. برپایی و رشد ایده‌هایی مانند فیس‌بوک، اسنپ، اینستاگرام و... نشان‌‌دهنده‌ی موفقیت و توانمندی کارآفرینان جوان است؛ اما شرکت‌های دیگری نیز وجود داشته‌اند که توسط جوانان راه‌اندازی شدند اما به دلیل اشتباهات اساسی، موفق نبودند. در ادامه اشتباهات عمده‌ی مدیریت مالی و استراتژی در کسب‌وکار را عنوان می‌کنیم:

اشتباه اول: کار نکردن با یک کارشناس مالی

قطعا در شروع کار به شرایط متفاوتی برخورد می‌کنید که احتیاج به حضور کارشناسی با تجربه در تیم کاری خود دارید تا در زمینه‌های مدیریت مالی، پرداخت مالیات و برنامه‌ریزی‌های آینده با مشورت و هم‌فکری اقدام کنید.

اشتباه دوم: سبک زندگی نادرست

این‌که چه شیوه‌ای برای رفتارهای شخصی و مالی زندگی‌تان انتخاب کنید، تماما به تصمیم شما بستگی دارد. خرج کردن آگاهانه و دوری از هزینه‌های مازاد، تنش‌ مالی ناشی از بدهی‌ها را به حداقل می‌رساند. بعلاوه داشتن نظم و برنامه‌ریزی، ذهنتان را برای خلاقیت در کار و پیشرفت باز می‌کند.

مطمئن شوید محصول و خدمتی که ارائه می‌دهید نیاز واقعی مردم است. ۴۲ درصد از کسب‌وکارهای شکست‌خورده برای فروش خدماتی تلاش می‌کنند که اولویت مخاطبشان نیست و این موضوع تنها انرژی و سرمایه‌ی مالی و زمانی‌شان را هدر می‌دهد.

اشتباه چهارم: نداشتن طرح کسب‌وکار

بسیاری از جوانان برای شغل خود طرح‌نویسی نمی‌کنند. یعنی مقدمه‌چینی، امکان‌سنجی و برنامه‌ریزی دقیقی برای رسیدن به اهداف کاری خود ندارند. این روند هیچ‌گونه تخمین و پیش‌بینی برای بررسی میزان خطا و موفقیت به شما نمی‌دهد و نمی‌توانید مقدار هزینه و درآمدی که لازم دارید، برآورد کنید.

اشتباه پنجم: نداشتن صندوق پول نقد

بر اساس مطالعه‌ی یک بانک آمریکایی، ۸۲ درصد از شرکت‌های بزرگ به دلیل نداشتن پول نقد شکست خورده‌اند. این موضوع را به خاطر داشته باشید که در روند مدیریت مالی نمی‌توان روی سود حاصل از محصول و خدمات سرمایه‌گذاری کرد. شما نیاز به پول‌ نقدی دارید که در مواقع اورژانسی شما را از خطر نجات دهد.

پول/money

اشتباه ششم: شروع کار با بودجه‌ی کم

۷۷ درصد از صاحبان مشاغل در شروع کار تنها بر بودجه‌ی شخصی خود متکی هستند و ۲۹ درصد از آن‌ها به دلیل نداشتن پول نقد کافی ناکام می‌مانند. پس بسیار حائز اهمیت است که بدانید چه کاری را می‌خواهید شروع کنید و به چه سرمایه‌ی اولیه‌ای احتیاج دارید. اگر پول کافی ندارید از اهداف کم‌ریسک‌تر شروع کنید. مقاله‌ی کسب‌وکارهای کم‌ریسک را در زومیت مطالعه کنید تا با این بخش از بازار آشنایی بیشتری داشته باشید.

اشتباه هفتم: ترک شغل اولیه

یکی دیگر از اصول راه‌اندازی کار شخصی این است که شما کارآفرینی و اجرای ایده‌هایتان را در کنار شغل اولیه‌ خود داشته باشید تا در صورت بروز مشکل بتوانید روی حقوق دریافتی‌تان حساب باز کنید. ترک شغل اول ریسک بسیار بزرگی برای زندگی شخصی و شغلی شما خواهد بود.

اشتباه هشتم: نداشتن صبر کافی

رونق کسب‌وکار و رسیدن به رؤیاهایتان نیازمند صبوری و پشتکار است. لازم است چشم‌انداز سالانه داشته باشید، نه اینکه هرروز منتظر معجزه شوید و ناامیدانه روزهای کاری‌ را پشت سر بگذارید. از بازاریابی و معرفی خدمات و شرکتتان، بخصوص در شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید.

اشتباه نهم: تیم کاری نامناسب

هرچه ایده‌پرداز و مدیر توانگری باشید، یک تیم کاری بد شما را به پایین می‌کشد و موجب شکستتان می‌شود. ۲۳ درصد از کسب‌وکارهای شکست‌خورده در این دسته بوده‌اند. تیم کاری معرف افکار و فرهنگ شغلی شما هستند.

فراموش نکنید که هر کارآفرینی اشتباهاتی دارد و با سعی و خطا مهارتش افزایش می‌یابد. پس آگاهانه و پرتلاش به پیش بروید.

اشتباه دهم: مدیریت ضعیف

وقتی کسب‌وکارتان را شروع کردید باید هدفتان را مشخص کنید و از رفتن به بی‌راهه بپرهیزید. اعضایی را به‌عنوان هیئت مدیره برگزینید تا برای تصمیم‌گیری‌ها و هدایت و مدیریت کار شما را یاری کنند. این اعضا می‌توانند شامل کارشناس مالی، مشاوران و بنیان‌گذاران شرکت باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات