سرنخ‌هایی از احتمال وجود حیات در قمر زحل

جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بررسی یافته‌های فضا‌پیما‌ی کاسینی، نشان می‌دهد که قمر زحل به نام انسلادوس می‌تواند میزبان زندگی فرا‌زمینی باشد.
تبلیغات

یافته‌ها‌ی اخیر نشان می‌دهند که احتمال وجود زندگی روی انسلادوس (Enceladus) یکی از قمر‌ها‌ی زحل وجود دارد. این یافته‌ها توانایی میزبانی قمر زحل از موجودات زنده را نشان می‌دهد و علاوه بر آن، چنین برمی‌آید که این موجودات زنده می‌توانند ساختار پیچیده‌ای داشته باشند. 

ناسا به‌تازگی اعلام کرده است که بسیاری از اجزای تشکیل‌دهنده‌ی انسلادوس، به محیط قابل سکونت احتیاج دارند. مقاله‌ی جدید منتشرشده در مجله‌ی نجوم طبیعی در مورد این‌که چگونه یک قمر می‌تواند زیر پوسته‌ی یخی خود یک اقیانوس بزرگ نمکی داشته باشد و همچنین این‌که چگونه در چنین محیطی زندگی می‌تواند جریان داشته باشد، توضیح می‌دهد. محققان با استفاده از مشاهدات کاسینی  از انسلادوس و مطابقت دادن آن‌ها با مدل‌ها‌ی کامپیوتری، تمامی احتمالاتی که می‌تواند باعث ایجاد چنین اقیانوسی شود بررسی کردند. محققان از مشاهدات خود نتیجه گرفتند که هسته‌ی انسلادوس پر از حفره و فضا‌ی خالی است و زمانی که آب از درون این حفره‌ها عبور می‌کند، گرم می‌شود و سپس به شکاف‌ها‌ی باریک باز روی پوسته نفوذ می‌کند. این فرایند، باعث ایجاد فواره‌ها‌ی آب داغ می‌شود که در قطب جنوب این قمر، بیش‌تر دیده شده‌اند.

زحل

واکنش‌ها‌ی شیمیایی

بررسی این فواره‌ها‌ی آب‌گرمایی، بهترین راه برای دسترسی به پاسخ این پرسش است که آیا در انسلادوس حیات وجود دارد یا نه. به گفته‌ی نویسنده‌ی ارشد، گایلی کوبلت، از مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، در مصاحبه با نیوز ویک:

اگر نظریه‌ی انتشاریافته‌ی سال پیش حقیقت داشته باشد، فرایند‌ها‌ی آب‌گرمایی باید از زمان شکل‌گیری ماه انجام شده باشند؛ احتمالا از همان موقع، شکل‌گیری مجموعه‌ی خورشیدی.

کوبلت در پروژه‌ی تحقیقاتی در مورد اینکه چگونه قمر زحل می‌تواند گرم شده باشد، شرکت داشت. علاوه بر سایر موارد، فرایند گرم شدن، زمان کافی برای پیشرفت نوع زندگی روی انسلادوس را فراهم کرده است. دیوید روتری، پروفسور علوم زمین در دانشگاه اپن، توضیح داد:

حتی امروزه هم واکنش‌ها‌ی شیمیایی در حال انجام شدن هستند. اگر امروزه این واکنش‌ها امکان انجام شدن دارند، پس میلیار‌دها سال پیش نیز می‌توانستند انجام شوند و این زمان برای شروع زندگی و پیشرفت آن از گونه‌ها‌ی بسیار ابتدایی به گونه‌ها‌ی پیچیده‌تر کافی است. یک اجتماع میکروبی پیچیده زیر پوسته‌ی یخی انسلادوس می‌تواند وجود داشته باشد و ما بسیار به مطالعه‌ی آن علاقه‌مندیم.
قمر زحل

مطاله‌ی چگونگی شکل‌گیری زندگی و پیشرفت آن روی سیارات دیگر، می‌تواند دید بهتری از چگونگی شکل‌گیری زندگی روی سیاره‌ی خودمان به ما بدهد. این به‌معنی قطعیت در مورد وجود زندگی روی انسلادوس یا هر جرم کیهانی دیگری نیست؛ اما دلیلی کافی برای ادامه‌ی جست‌و‌جو و پژوهش در این زمینه است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات