پلی استیشن وی آر پرفروش‌ترین هدست واقعیت مجازی تابستان ۲۰۱۷

سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
آمارها نشان می‌دهند که فروش هدست واقعیت مجازی رشدی یک میلیونی داشته و سونی نقش به‌سزایی در این رشد ایفا کرده است.
تبلیغات

مؤسسه‌ی تحقیقاتی کانالیس در گزارش جدید خود اعلام کرده که فروش هدست واقعیت مجازی در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۷ برای اولین‌بار شاهد رشد یک میلیون دستگاهی بوده است. حدودا نیمی از این تعداد، هدست‌های واقعیت مجازی پلی ‌استیشن بوده‌اند. هدست آکیولس ریفت موفق به تصاحب بیش از ۲۰ درصد از سهم بازار هدست‌ واقعیت مجازی شد. در رتبه‌ی دوم اچ‌تی‌سی وایو قرار دارد که ۱۶ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

با اینکه روند فروش هدست واقعیت مجازی در دنیای گیمینگ به‌کندی پیش می‌رود، فروش این دستگاه‌ها ماه به ماه افزایش پیدا می‌کند و سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۷ بیشترین رشد را در فروش هدست‌ واقعیت مجازی پیشرفته نشان می‌دهد. در طول این سه ماه بیش از یک میلیون هدست به فروش رسیده است که تقریبا نیمی از آن‌ها هدست واقعیت مجازی شرکت سونی یعنی PlayStation VR بوده‌اند.

به‌طور کلی این آمار نشان‌دهنده‌ی پویایی صنعت واقعیت مجازی است. رشد ثبت‌شده را می‌توان تا قسمتی مربوط به کاهش قیمت‌های اخیر دانست. قیمت آکیولس ریفت ابتدا به ۴۰۰ دلار کاهش یافت و در جریان جمعه‌ی سیاه به قیمت ۳۵۰ دلار هم به فروش رسید. قیمت اچ‌تی‌سی وایو به ۶۰۹ دلار همراه‌با باندل کاهش پیدا کرد. این کاهش‌ها باعث شد که هدست‌های پیشرفته بیش‌ازپیش قابل‌ خرید بشوند.

آمار فروش هدست VR

وینسنت تیلک، تحلیل‌گر کانالیس، می‌گوید:

اینکه کاربر به سمت واقعیت مجازی سوق داده شود تا حد زیادی وابسته به قیمت محصولات است. استراتژی آکیولس در پایین آوردن قیمت مسلما به این جذب کاربر کمک کرد.

وی همچنین اذعان داشت که مدل‌های میان‌رده‌ و مقرون‌به‌صرفه‌ی آتی مانند آکیولس گو (Oculus Go) و اچ‌تی‌سی وایو فوکس (HTC Vive Focus) به گسترش بازار هدست‌ واقعیت مجازی کمک خواهند کرد.

کانالیس همچنین از پتانسیلی که تازه‌واردهای عرصه‌ی واقعیت مجازی با به‌کارگیری واقعیت ترکیبی ویندوز متعلق به شرکت مایکروسافت به وجود آورده‌اند صحبت کرده و گفت که محصولاتی مانند Primax می‌توانند تأثیر به‌سزایی در بازار هدست‌ واقعیت مجازی داشته باشند.

آنچه در تحقیق کانالیس به آن توجه نشده، هدست‌های واقعیت مجازی پایین‌رده است. مثلا گیر وی‌آر سامسونگ و حتی نمونه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر مثل کاردبورد گوگل همچنان جزو محبوب‌ترین هدست‌های واقعیت مجازی هستند. این هدست‌ها با اینکه قابلیت‌های پیشرفته‌ی رقبای خود را ندارند، به تعداد بالا فروش می‌روند و عمومیت بالایی دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات