در مصاحبه‌ شغلی چه سؤالاتی باید از کارفرما بپرسید

شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
زمانی که در انتهای مصاحبه‌ی کاری به شما فرصت می‌دهند سؤالات و ابهامات خود را بپرسید، بهتر است از این موقعیت حداکثر استفاده را ببرید.
تبلیغات

یکی از آخرین مراحل جلسه‌ی مصاحبه‌ی کاری، زمانی است که فرد مصاحبه‌گر به شما می‌گوید:«آیا سؤالی دارید که بپرسید؟»

حتماً با این موقعیت مواجه شده‌اید. بله، شما فرصتی پیداکرده‌اید که ابهامات خودتان را از مسئول مصاحبه بپرسید. اما واقعیت این است که این مرحله، هنوز بخشی از مصاحبه‌ی شما است.

یک تصور متداول اشتباه، این است که شما باید سؤالاتی مطرح کنید که اطلاعات شخصی‌تان را کامل می‌کند؛ ولی این‌طور نیست. تا زمانی که رسماً استخدام نشده‌اید، باید برای متقاعد کردن مسئولان شرکت تلاش کنید؛ حتی وقتی می‌خواهید از آن‌ها سؤالی بپرسید.

بنابراین سؤالات مناسب، ربطی به بزرگی شرکت، تاریخچه‌ی آن یا هر مشخصاتی که می‌توانید آنلاین پیدا کنید، ندارد. (شما قبل از حضور در این جلسه باید تحقیقات لازم و مربوط را انجام داده باشید!) در عوض، باید سؤالاتی مطرح کنید که توانایی و تمایل شما را به همکاری و مشارکت، یادگیری سریع و عضویت فعال تیم نشان دهد.

درعین‌حال، این سؤالات باید نشان بدهند که شما می‌توانید ارزش بیشتری برای شرکت خلق کنید. وقتی اتاق مصاحبه را ترک می‌کنید، مسئولان باید بیشتر به فکر فرو رفته باشند و بینش عمیق‌تری نسبت به توانایی‌ها و صلاحیت‌هایتان به دست آورده باشند؛ مخصوصاً مهارت‌ها یا خصوصیت‌هایی که شما را از سایرین متمایز می‌کند.

پس هدف شما این است که سؤالاتی مطرح کنید که قابلیت‌های بیشتری از شما به نمایش بگذارد. این پرسش‌ها باید:

  • توانایی‌تان را برای کمک به سازمان نشان دهند.
  • توانایی‌تان را در یادگیری سریع نشان دهند.
  • پتانسیل فردی‌تان را برای تبدیل‌ شدن به یک عضو عالی تیم به نمایش بگذارند.
  • مشخص کنند که چرا شما نسبت به سایرین، ارزش‌افزوده‌ی بیشتری برای شرکت به وجود می‌آورید.
job interview

بهترین گزینه‌ها، سؤالاتی با پایان باز هستند که در مورد موضوعات مهمی مانند نگرانی‌های استراتژیک، اولویت‌های فرهنگی شرکت و ملزومات موفقیت در این شرکت پرسیده می‌شوند.

چند نمونه:

  • بزرگ‌ترین مشکل این کسب‌وکار که در حال حاضر برای حل و رفع آن تلاش می‌کنید چیست؟
  • در حال حاضر مهم‌ترین ابتکارات هیجان‌انگیز این شرکت چیست؟
  • مهم‌ترین اولویت فعلی کسب‌وکارتان که ارزش بیشتری برایتان دارد؛ چیست؟
  • در این شرکت چه‌کارهایی انجام داده‌اید که فکر می‌کنید امکان اجرای آن در شرکت‌های دیگر نبود؟
  • کارمندانی که واقعاً به ارزش‌های شرکت پایبند هستند، چه خصوصیاتی دارند؟
  • می‌توانید چند نفر از همکاران را که نمونه‌ی خوبی برای این موضوع هستند مثال بزنید؟
  • این جایگاه شغلی چه ارزشی برای شرکت شما دارد؟ این شغل چه کمکی به پیشرفت شرکت می‌کند؟
  • یک داوطلب شغلی، برای موفق شدن باید در طول ۶۰ روز چه دستاوردهایی داشته باشد؟ در طول ۶ ماه چطور؟

حالا شما پرسش‌هایی مطرح کرده‌اید که نشان می‌دهند می‌خواهید چیزی به ارزش شرکت اضافه کنید. کار بعدی این است که از پاسخ‌های دریافت‌شده، به شیوه‌ای استفاده کنید که شما را نزد کارفرما از سایرین متمایز کند. برخی از ایده‌هایتان را برای حل مشکلات جاری ارسال کنید. درواقع به فکر یک سری راه‌ حل‌ مفید و عملی باشید. درحالی‌که ۹۹ درصد از داوطلبان شغلی پس از مصاحبه به یک ایمیل تشکر بسنده می‌کنند، شما باید نشان دهید که در صورت استخدام، چطور کارمندی خواهید بود.

درست است که باید کمی بیشتر تلاش کنید؛ ولی این تلاش باعث می‌شود تیم مدیریت نگاه دوباره‌ای به شما داشته باشد و به پتانسیل‌های شما پی ببرد. این امر، یک تجربه‌ی اثبات‌شده است. بسیاری از اوقات مدیران استخدام قابلیت‌های شخصی پویا و بالقوه‌ی افراد را به تجارب مرتبط یا تحصیلات بالاتر ترجیح می‌دهند.

وقتی به شما فرصتی برای پرسیدن سؤالاتتان داده می‌شود، این شانس را دارید که نشان دهید در آینده چه کارمند فوق‌العاده‌ای خواهید بود. همچنین می‌توانید اطلاعاتی به دست آورید که در موفقیت‌های مراحل بعد، شما را یاری می‌کنند.

ممکن است بپرسید واقعاً چند نفر به این شیوه استخدام‌ شده‌اند؟ ولی دو تصویر را در ذهنتان داشته باشید: اول فردی که ارزش خود را ثابت می‌کند و نشان می‌دهد که از همین لحظه می‌تواند عضو مفیدی برای یک شرکت باشد و دوم فردی که از اظهاراتش مشخص است همه‌ی اطلاعات کلی‌ خود را از جستجوی گوگل به دست آورده. خودتان کدام را انتخاب می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات