نشانه های تصمیم گیری اشتباه

شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
یک تصمیم می‌تواند سرنوشت کسب‌و‌کار را برای همیشه عوض کند. سفر هر شخص در مسیر کارآفرینی متفاوت است اما صبوری و گرفتن تصمیم‌های درست در همه مشترک است.
تبلیغات

زمانی که فردی کسب‌و‌کار خودش را راه‌اندازی می‌کند یعنی عشق و علاقه‌ی زیادی به این کار دارد. این فرد تصمیم گرفته است که از این به بعد روی پای خودش بایستد و این تازه آغاز ماجرا است. پیدا کردن راهی برای کسب درآمد، پرداخت کردن به موقع قبض‌ها و راضی نگه داشتن مشتری از جمله چالش‌های بزرگ پیش روی او هستند. تمام تلاش‌های این فرد برای این است که بتواند با کم‌ترین بودجه، توسط مشتری‌های جدید شناسایی شود و همچنین بتواند با استفاده از روش‌های خلاقانه شهرت خود را در بازار افزایش دهد. بنابراین بسیار مهم است که منابع معتبر داشته باشد، صبور باشد و برای هر تصمیم‌گیری از استراتژی‌های قوی استفاده کند.

گلن لوپیس (Glenn Llopis)، رئیس شرکت Glenn Llopis Group، و مشاور کسب‌و‌کار می‌گوید:

داشتن استراتژی قوی برای تصمیم‌گیری‌های مهم ضروری است. من کارآفرینی را در سال ۱۹۹۷ آغاز کردم و بعد از آن هرگز به پشت سرم نگاه نکردم. فرآیند کارآفرینی به هیچ عنوان ساده و سرگرم‌کننده نیست. تبدیل شدن از کارمند معمولی به یک کارآفرین نیازمند طرز تفکر جدید است. با قدم گذاشتن در مسیر کارآفرینی، داشتن درآمد ثابت ماهیانه و تفریح و خوش‌گذرانی از بین رفته و جای خودشان را به یادگیری اصول مالی شرکت می‌دهند. هیچ کس نمی‌توانست بابت اتفاقاتی که پیش رویم خواهند بود به من هشدار دهد یا من را از لحاظ فکری آماده کند زیرا سفر هر شخص در این مسیر متفاوت است. آرام ماندن در شرایط بحرانی و گرفتن تصمیم‌های درست تنها نقطه‌ی مشترک سفر تمام کارآفرینان است. یک تصمیم نادرست می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای شما داشته باشد و این همان دلیل اصلی است که موجب شکست خوردن ۵۰ درصد کسب‌و‌کارها در پنج سال اولیه و شکست ۷۰ درصدی آن‌ها در طی ۱۰ سال است.من در آن شرایط از هیچ‌کدام از همکارهای سابقم نمی‌توانستم سوال بپرسم زیرا آن‌ها هیچ درکی از شرایط من نداشتند. همچنین نمی‌توانستم از راه حل‌های آن‌ها برای رسیدن به موفقیت استفاده کنم. بنابراین متوجه شدم که تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق نه تنها یک امتیاز محسوب می‌شود بلکه از خیلی جهات یک برتری نسبت به دیگران است.

یک تصمیم‌گیری می‌تواند آینده‌ی استارتاپ را برای همیشه مشخص کند. بنابراین قبل از هر چیزی از پنج اشتباهی که در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی آن‌ها می‌پردازیم اجتناب کنید.

Decisions

۱- کمال

هیچ چیزی به اسم کمال وجود ندارد و همیشه راه بهتری پیدا می‌شود. توجه بیش از اندازه به ایده‌آل‌ها انسان را محدود کرده و باعث می‌شود هیچ کاری جلو نرود. کمال‌گرایی را کنار گذاشته و واقع‌بین باشید. با تغییر مداوم پیشرفت خود را تضمین کنید و بهترین خدمات را به بازار و مشتری‌ها ارائه دهید.

۲- تعویق

تصمیم‌های بد زمانی اتفاق می‌افتند که کارهای ضروری برای کسب‌و‌کار را نادیده بگیرید مخصوصا کارهایی که علاقه‌ای به انجام دادنشان ندارید. هرقدر بیشتر راه‌های آسان را انتخاب کنید و واقعیت‌ها و مسئولیت‌ها را نادیده بگیرید، تصمیم‌های بدتری خواهید گرفت. اگر می‌خواهید عاقلانه رفتار کنید و تصمیم‌های هوشمندانه بگیرید باید مسئولیت‌پذیر باشید و اعتماد دیگران را جلب کنید.

۳- حریص نبودن

زمانی که تصمیم می‌گیرید کارآفرین شوید باید طرز تفکر رشد پذیر داشته باشید. همان طرز تفکری که می‌گوید چیزی به نام کافی بودن وجود ندارد. همیشه باید تشنه‌ی امتحان کردن فرصت‌های جدید باشید؛ زیرا نمی‌دانید که کدام‌یک از آن‌ها باعث رشد کسب‌و‌کار خواهند شد. کارآفرینان از عدم اطمینان و غیرقابل پیش‌بینی بودن برای پرورش فرصت‌ها استفاده می‌کنند. حریص بودن یعنی ایجاد تأثیرگذاری و پیدا کردن راه‌هایی برای حرکت داشتن به صورت مداوم. روزی که به این چیزها اهمیت ندهید، زمانی است که انگیزه‌ی خود را برای رقابت از دست خواهید داد و تصمیم‌های بد خواهید گرفت.

Decisions

۴- عدم توجه به جزئیات

کارآفرینانی که به جزئیات و روش انجام کار اهمیت نمی‌دهند، کسانی هستند که یاد نمی‌گیرند چندین کار را به صورت همزمان انجام دهند و تصمیم‌های مهم بگیرند. توجه به جزئیات نیازمند پرسیدن سوال‌های بی‌شمار است. هیچ موقع جواب‌ها را حدس نزنید و همیشه مانند یک دانش‌آموز برای رسیدن به پاسخ چیزهایی که نمی‌دانید و چیزهایی که نمی‌خواهید بدانید تلاش کنید. به‌عنوان مثال برای درک مفاهیم مرتبط با مالیات در کلاس‌های حسابداری شرکت کنید تا بتوانید تصمیم‌های بهتری در این زمینه بگیرید. با یاد گرفتن کارهایی که دوست ندارید انجام دهید، هیچ موقع در نقطه‌ی کور قرار نخواهید گرفت. تسلط داشتن روی تمام موضوع ها و حتی چیزهای که دوست ندارید کمک می‌کند تصمیم‌های بهتری در زندگی بگیرید.

۵- عدم اختصاص زمان کافی به تفکر انتقادی

زمانی که کارآفرین شدید متوجه می‌شوید که زمان با سرعت زیادی حرکت می‌کند مخصوصا وقتی که برای بقای کسب‌وکار خود در تلاش باشید. اجازه ندهید که کارآفرینی شما را محدود کند. همیشه چند گام به عقب بازگردید و در مورد مسئولیت‌ها و فشارها به طور انتقادی به تفکر بپردازید. زمانی که خودتان را برای داشتن طرز تفکر انتقادآمیز پرورش می‌دهید، نه تنها از تکرار اشتباهات قبلی اجتناب می‌کنید بلکه در آینده تصمیم‌های بهتری خواهید گرفت.

کارآفرینان موفق همیشه در تلاش هستند تا اوضاع را بهتر کنند، باعث پیشرفت بشریت شوند و جهان را به محیط سالم‌تری برای زندگی تبدیل کنند. بنابراین تصمیم‌های درست بگیرید و به یاد داشته باشید که تصمیم‌های خوب موفقیت را تضمین نمی‌کنند بنابراین از شکست خوردن نترسید. تمرکز خود را حفظ کرده و برای شرایطی که دارید سپاسگزار باشید. درنهایت مغرور نشوید و ریسک‌پذیر باشید و برای بهتر کردن شرایط از هیچ کوششی دریغ نکنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات