همکاری اپل و TSMC برای توسعه نمایشگر microLED

دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اپل پس از به کار بردن پنل اولد‌، اکنون به دنبال توسعه و استفاده از فناوری پیشرفته‌تری در صفحه‌ی نمایش محصولات خود است.
تبلیغات

اپل (Apple) به‌تازگی اولین گوشی‌ هوشمند مجهز به پنل OLED خود را عرضه کرده است. با این حال طبق گزارش‌های منتشرشده، غول فناوری کوپرتینو برنامه‌‌های گسترده‌ای برای بهبود کیفیت نمایشگر محصولات خود دارد. اپل در حال کار روی فناوری پنل‌ میکرو‌ال‌ای‌دی (microLED) است که توانایی بهتری در نمایش تصاویر نسبت به انواع اولد دارد.

نمایشگر‌های microLED علاوه بر مشخصات و نقاط قوت اولد، توانایی ارائه‌ی روشنایی بیشتر و رنگ‌های غلیظ‌تر در کنار مصرف بهینه‌ی انرژی دارند.

البته گزارش دیجی‌تایمز در این رابطه از آینده‌ی مبهم آن خبر می‌دهد. طبق این گزارش اپل تیم تحقیق و توسعه‌ی microLED خود در تایوان را کوچک‌تر کرده و در حال حاضر با چالش‌هایی در تولید این نوع پنل‌ روبه‌رو شده است. پیش از این اخبار منتشرشده حکایت از تولید آزمایشی نمایشگر‌های microLED اپل در سال جاری خبر داشتند. دیجی‌تایمز در این خصوص گفت:

طبق گزارش‌های موجود، اپل تیم تحقیق و توسعه‌ی microLED خود در لانگتَن تایوان را به دلیل برخی مشکلات در راستای انتقال گسترده‌ی چیپ‌های میکرو‌ ال‌ای‌دی‌ به سطوح رسیور، کاهش داده است. ظاهرا سرعت اندک توسعه‌ی این تکنولوژی در کوتاه‌مدت، یکی از موانع بزرگ شرکت‌های مطرح تولیدکننده‌‌ی پنل‌ نمایشگر و علل اصلی عدم رغبت آن‌ها به توسعه‌ی این نوع پنل‌ بوده و اکنون اپل را نیز وادار به تغییر استراتژی و تیم کاری خود کرده است.

اما در ادامه این نکته نیز بیان شده که احتمالا دلیل کاهش تیم تحقیق و توسعه‌ از سوی اپل، کامل شدن روند توسعه‌ی این فناوری و آماده شدن آن برای تولید است؛ در این صورت ادامه‌ی روند تحقیق و توسعه‌ی پنل‌ microLED در آمریکا و مقر اپل انجام خواهد شد. طبق برخی اخبار منتشرشده، اپل هم‌اکنون در حال همکاری با TSMC برای توسعه‌ی پنل‌های سیلیکونی (وافرهای سیلیکونی) جدیدی است تا مشکلات ناشی از انتقال چیپ‌های LED را به‌طور کامل رفع کند. 

اپل از سال ۲۰۱۴ و با خرید LuxVue قدم در راستای توسعه‌ی تکنولوژی microLED گذاشت. با تکمیل این فناوری و همانند اولد‌، احتمال می‌رود در وهله‌ی اول شاهد حضور microLED در اپل واچ باشیم و در ادامه اپل از آن‌ در آیفون‌ بهره بگیرد. با حجم بالای اخبار منتشرشده در مورد مراحل نهایی تولید میکرو‌ال‌ای‌دی‌، احتمال می‌رود در سال آینده شاهد اولین اپل واچ مجهز به این نمایشگر‌ پیشرفته باشیم. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات