لندرور همچنان قربانی کپی کاری لندویند

جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت چینی لندویند که پیش از این با معرفی شاسی‌بلند X7، به کپی از طراحی رنجرور ایوک متهم شده بود، با رونمایی از مدل جدید X7، همچنان به الگوبرداری از رنجرور ادامه داده است.
تبلیغات

بر اساس یک مثل قدیمی، به‌منظور ستایش یک کار یا عمل است که موضوع کپی یا تقلید آن به وجود می‌آید؛ اما مسلما مقامات لندرور با تماشای فیس‌لیفت کراس‌اور چینی لندویند X7، احساس غرور و شادمانی نکرده‌اند. شرکت چینی لندویند (Landwind) مدل X7 را حدود سه سال پیش معرفی کرد. این کراس‌اور که به‌طور انحصاری در بازار داخلی چین فروخته می‌شود، حالا با کمی تغییرات در بدنه و ظاهر در سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه خواهد شد؛ با این وجود نمی‌توان شباهت انکارناپذیر X7 به رنجرور ایوک (Evoque) را نادیده گرفت.

لندویند / Landwind X7

X7 در بخش‌هایی چون سپرهای جلو و عقب، چراغ‌های جلو و عقب و جلوپنجره کمی تغییر به خود دیده است؛ اما فقط با یک نگاه کوتاه به طرح و شکل کلی آن، کوچک‌ترین کراس‌اور لندرور، رنجرور ایوک در ذهنمان نقش می‌بندد.

نه‌تنها ظاهر X7 بسیار به رنجرور ایوک شباهت دارد، بلکه ابعاد این دو کراس‌اور نیز مشابه است. فیس لیفت X7، تغییرات دیگری چون طرح جدید گلگیرهای جلو، سراگزوزهای جدید، طرح جدید درب کاپوت، باربند و نوار متالیک بین چراغ‌های عقب به جای نوار پلاستیکی و سیاه‌رنگ مدل قبلی را شامل می‌شود.

لندویند / Landwind X7
رنجرور ایوک / Range Rover Evoque

بر اساس خبرهای منتشرشده توسط رسانه‌های چین، لندویند X7 مدل ۲۰۱۸، با پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژ میتسوبیشی به قدرت ۱۹۰ اسب بخار عرضه خواهد شد. مدل ارزان‌تر X7 به پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری توربو با قدرت ۱۵۰ اسب بخار مجهز است که با قیمت پایه ۱۰۰ هزار یوان معادل ۱۵ هزار دلار عرضه خواهد شد؛ در مقابل، ارزان‌ترین مدل ایوک با قیمتی حدود ۳۸۸ هزار یوان (۵۸ هزار و ۵۰۰ دلار) توسط چری-جگوار-لندرور  در بازار چین، در دسترس است. لندویند X7 با پیشرانه‌ی ۲ لیتری به قیمت پایه ۱۲۹ هزار و ۷۰۰ یوان (۱۹ هزار و ۶۰۰ دلار) فروخته خواهد شد و نسخه‌ی فول آپشن آن فقط ۱۴۷ هزار و ۸۰۰ یوان (۲۲ هزار و ۳۰۰ دلار) قیمت می‌خورد.

لندویند / Landwind X7
رنجرور ایوک / Range Rover Evoque

جری مک‌گاورن، مدیر بخش طراحی لندرور، پیش از این نگرانی خود را در مورد کپی‌کاری شرکت‌های چینی و عرضه‌ی مدل‌های کپی‌شده قبل از مدل اصلی لندرور ابراز کرده بود:

ما نگران این هستیم که با معرفی مدل مفهومی و اولیه دو سال پیش از رونمایی مدل نهایی و تولیدی، به‌راحتی محصول جدید ما کپی شود.
لندویند / Landwind X7
رنجرور ایوک / Range Rover Evoque

مقامات لندرور در حال پیگیری قانونی کپی‌کاری‌های شرکت چینی ژیانگلینگ موتورز (Jiangling) و عرضه‌ی مدل X7 هستند؛ ژیانگلینگ موتورز مالک برند لندویند است. معمولا شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان، از کپی‌کاری شرکت‌های چینی شکایت قانونی نمی‌کنند؛ چرا که شانس کمی برای پیروزی در برابر شرکت‌های چینی دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات