جذاب ترین خودروهای جاده‌ای که مخصوص پیست ساخته شدند

یک‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
آیا می‌دانستید که شرکت‌های خودروسازی برای شرکت در مسابقات مختلف اتومبیلرانی باید از خودروی مسابقه‌ای خود، نسخه‌ی جاده‌ای تولید کنند؟ در ادامه به بررسی جذاب‌ترین خودروهای مسابقه‌ای که نسخه‌ای جاده‌ای داشتند می‌پردازیم.
تبلیغات

کانال یوتیوب دونات مدیا که پیش از این ویدئوهای جذابی از روند تغییرات خودروهای مختلف از برندهای معروف منتشر کرده بود، این‌بار ۱۰ خودروی جذاب را که به‌منظور کسب تأییدیه‌ی مسابقات اتومبیلرانی ساخته شده‌اند، بررسی کرده است. در واقع این خودروهای به‌خصوص برای شرکت در مسابقات مختلف اتومبیلرانی ساخته شده‌اند؛ اما بر اساس قوانین موجود در هر سری از مسابقات، هر شرکت خودروسازی برای شرکت در مسابقات باید تعدادی مشخص از نسخه‌ی جاده‌ای خودرو را تولید و به فروش برساند.

معمولا نسخه‌های جاده‌ای این نوع خودروها تغییراتی در بدنه و قوای فنی دارند. وقتی به تأییدیه گرفتن یک مدل خودرو برای مسابقات اشاره می‌شود، معمولا به یاد سری مسابقات رالی یا تورینگ می‌افتیم؛ چرا که در طول‌ سال‌های گذشته، این سری مسابقات و خودروهای موجود در آن بیشتر جلب توجه کرده‌اند. در لیست ارائه‌شده توسط دونات مدیا خودروهای معروفی دیده می‌شود.

۱۰- میتسوبیشی پاجرو

Mitsubishi Pajero / میتسوبیشی پاجرو
Mitsubishi Pajero / میتسوبیشی پاجرو

اولین نمونه‌ی پروتوتایپ شاسی‌بلند میتسوبیشی پاجرو در نمایشگاه خودروی توکیو ۱۹۷۳ معرفی شد. میتسوبیشی با ساخت پاجرو، به دنبال عرضه‌ی خودرویی شاسی‌بلند برای رقابت با تویوتا لندکروزر و نیسان پاترول بود. نسل اول پاجرو در مسابقات رالی داکار سال ۱۹۸۵ به مقام اول رسید؛ در حقیقت پاجرو با ۱۲ بار قهرمانی، موفق‌ترین خودروی تاریخ مسابقات رالی داکار است.

۹- آئودی کواترو اسپرت S1

آئودی کواترو اسپرت / Audi Quattro Sport
آئودی کواترو اسپرت / Audi Quattro Sport

آئودی در دهه ۱۹۸۰ برای گرفتن تأییدیه‌ی مسابقات رالی گروه B، باید حداقل ۲۰۰ دستگاه از مدل کواترو اسپرت برای تردد جاده‌ای تولید می‌کرد. نسخه‌ی رالی این مدل، به لطف پیشرانه‌ی پرقدرت و سیستم تمام چرخ محرک به موفقیت‌های بسیاری دست یافت.

۸- بی ام و M1

BMW M1 / بی ام و
BMW M1 / بی ام و

بی‌ام‌و M1 اولین خودروی موتورمیانی بی‌ام‌و بود که برای تردد جاده‌ای ساخته شد. به دلیل تغییرات مسابقات گروه 5، تیم مهندسی بی‌ام‌و اولین مدل M جاده‌ای را تولید کرد. به منظور گرفتن تأییدیه مسابقات «خودروهای تولیدی ویژه»، ۴۰۰ دستگاه M1 به بازار عرضه شد.

۷- دوج دیتونا

دوج دیتونا / Dodge Daytona
دوج دیتونا / Dodge Daytona

در سال ۱۹۶۹ شرکت آمریکایی دوج برای شرکت در مسابقات نسکار، ۵۰۰ دستگاه مدل دیتونا را برای تردد جاده‌ای تولید کرد. دیتونا در مسابقات  دهه ۱۹۷۰ نسکار فرمان‌روایی می‌کرد تا جایی که پس از دو سال پیروزی دیتونا، استفاده از باله‌های بزرگ در نسکار ممنوع شد.

۶- بی ام و M3 GTR

بی ام و / BMW E46 M3
 M3 GTR

برای رقابت با مدل‌های پورشه در مسابقات GT سال ۲۰۰۱، تیم مهندسی بی‌ام‌و پیشرانه‌ی هشت سیلندر V شکل را با پیشرانه‌ی استاندارد ۶ سیلندر خطی مدل E46 M3 تعویض کرد. عملکرد M3 GTR در پیست و جاده بی‌نظیر بود؛ به‌طوری‌که مقام قهرمانی مسابقات GT سال ۲۰۰۱ را کسب کرد. نسخه‌ی جاده‌ای M3 GTR به قدری پرطرفدار بود که به‌عنوان خودروی اصلی و تبلیغاتی نسخه‌ی Most Wanted سری بازی‌های ویدئویی Need For Speed انتخاب شد.

۵- لانچیا استراتوس

lancia stratos / لانچیا استراتوس
lancia stratos / لانچیا استراتوس

در دهه‌ی ۱۹۷۰، شرکت ایتالیایی لانچیا برای شرکت در مسابقات رالی قهرمانی جهان، ۵۰۰ دستگاه از مدل استراتوس را به بازار عرضه کرد. استراتوس از پیشرانه‌ی فراری استفاده می‌کرد و در کنار فرمان‌پذیری عالی، با طراحی آینده‌نگرانه همراه بود.

۴- فراری 288 GT0

288 GT0 race
288 GT0 race

فراری در دهه ۱۹۸۰، برای گرفتن تأییدیه مسابقات گروه B پیست، بیش از ۲۰۰ دستگاه از مدل 288 GTO را برای تردد جاده‌ای تولید کرد. این سری از مسابقات هیچوقت اجرا نشد؛ بنابراین تمام مدل‌های ۲۷۲ دستگاه تولیدی فراری در حد نسخه‌ی جاده‌ای باقی ماند.

۳- نیسان R390

نیسان / Nissan R390
نیسان / Nissan R390

نیسان برای شرکت در مسابقت لمانز دهه ۱۹۹۰، یک دستگاه از مدل R390 به بازار عرضه کرد. نیسان R390 با حداکثر سرعت ۳۵۵ کیلومتر بر ساعت، یکی از سریع‌ترین خودروهای آن دوران بود.

۲- فورد GT40 نسل اول

Ford GT40 MK 1 / فورد جی تی 40
Ford F40

۸۷ دستگاه از نسل اول فورد GT40 ساخته شد که ۳۱ دستگاه آن مخصوص تردد جاده‌ای بود. محصول جدید فورد در دهه ۱۹۶۰ از تمام مدل‌های فراری آن زمان سریع‌تر بود و از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹ برنده‌ی مسابقات ۲۴ ساعته لمانز شد.

۱- پورشه 959

پورشه / Porsche 959
پورشه / Porsche 959

پورشه 959 ابتدا برای شرکت در مسابقات رالی گروه B ساخته شد و سپس برای گرفتن تأییدیه‌ی مقررات FIA تولید شد. 959 به سیستم تمام چرخ محرک مجهز بود و توانایی رسیدن به حداکثر سرعت بیش از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت داشت. نسخه‌ی تردد جاده‌ای پورشه 959 در آن زمان، با شکستن مرز سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، سریع‌ترین خودروی جهان بود.

مسلماً این لیست جای بحث دارد. با اینکه از دیدن خودروهای دوست‌داشتنی و معروف خوشحال می‌شویم، ولی نمی‌توان نبود برخی از مدل‌ها را نادید گرفت. به عنوان مثال خبری از بی‌ام‌و E30 M3 افسانه‌ای در این لیست نیست. علاوه بر این شاید بتوان به جای نیسان R390 که فقط در دو مسابقه شرکت داشت، مرسدس‌بنز CLK GTR را جایگزین کرد. در آخر نبود فورد RS200 که پادشاه بی‌چون‌وچرای گروه B رالی بود، دلسردکننده است. با این‌حال دیدن این خودروهای زیبا و پرقدرت در قالب یک ویدئو بسیار جذاب است. به‌نظر شما کدام خودرو باید در این لیست باشد یا لیست پیشنهادی شما چگونه خواهد بود؟

در پایان از شما دعوت می‌کنیم ویدئوی جذاب دونات مدیا از لیست ارائه‌شده را تماشا کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات