فعالیت‌های روزانه‌ای که اعتماد به نفستان را افزایش می‌دهند

سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
اهمیت اعتماد به نفس در زندگی شخصی و کاری افراد بر کسی پوشیده نیست و کمبود آن باعث بروز مشکلات عدیده‌ای می‌شود.
تبلیغات

اگر می‌خواهید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و آن را توسعه دهید، در این مقاله ۸ راه ساده وجود دارد که می‌توانید هر روز انجام دهید و کمک می‌کند بیشتر به خودتان اطمینان داشته باشید.

آیا می‌خواهید اعتماد به نفستان را پرورش دهید؟ آیا می‌خواهید اعتماد به نفس طولانی مدت برای خودتان به وجود بیاورید؟ در حالی که توسعه و پرورش اعتماد به نفس زمان‌بر است (زیرا اعتماد به نفس صحیح، بر پایه‌ی ترقی و موفقیت پیوسته ایجاد می‌شود) در این‌جا راه‌های قطعی برای افزایش اعتماد به نفس وجود دارد. به این معنی که می‌توانید ساده‌تر بر اضطراب یا تشویش‌ها غلبه کنید و به خوبی کار‌ها را ارائه دهید.

نکته‌های زیر را به زندگی روزمره‌ی خودتان اضافه کنید تا به سرعت اعتماد به نفس در شما ایجاد شود و رشد کند. امروزه افراد نوعی از اعتماد به نفس را با انجام دادن کارهای زیادتر، کسب موفقیت‌های بیشتر و ارائه‌ی بهترین‌های خودشان به دست می‌آورند. علاوه بر این‌ها اعتماد به نفس نتیجه‌ی دسته‌ای از تلاش‌های موثر است که شما را به سوی موفقیت سوق می‌دهد و برایتان احساس خوبی نسبت به خودتان به همراه می‌آورد و شما را برای تلاش‌های بعدی آماده می‌کند.

confidence

۱.زمانی که باید اراده خودتان را افزایش دهید دستانتان را جمع کنید

جف هدن می‌گوید: من می‌دانم جمع کردن دست‌ها به تنهایی برای دیگران نشان‌دهنده‌ی اضطراب و مقاوت در برابر پذیرش ایده‌های جدید است و از قرار معلوم سیگنال و نشانه‌های منفی می‌فرستد.

از سوی دیگر جمع کردن دست‌ها، باعث میشود روی مشکلات غیرقابل حل بیشتر متمرکز شوید و از طرف دیگر اگر مشکلی قابل حل باشد باعث میشود عملکرد بهتری داشته باشید. تمرکز و پافشاری خصیصه‌ای است که بیشتر کار‌آفرینان به وجود آن نیاز دارند. 

هم‌چنین، اگر مضطرب هستید یا استرس دارید جمع کردن دست‌ها می‌تواند باعث آرامش شما شود. (اما اگر نمی‌خواهید دیگران از آن مطلع شوند در مکانی خلوت این کار را انجام دهید.) هرگاه در رفع مسئه‌ای سر درگم شدید، جمع کردن دست‌ها را امتحان کنید و سپس جسورانه به جلو حرکت کنید.

۲. مثل یک قهرمان بایستید تا بیشتر احساس اعتماد به نفس داشته باشید

پروفسور دانشگاه هاروارد امی کودی بیان کرده است «۲ دقیقه ژست قدرت بگیرید، صاف بایستید، دست‌هایتان را بیرون یا به سمت آسمان نگه دارید، یا مانند یک سوپرمن بایستید و دست‌هایتان را بر روی کمرتان بگذارید، این کار سطح اعتماد به نفستان را آشکارا بالا خواهد برد.»

قبل از این که وارد موقعیتی شوید که می‌دانید در آن احساس دستپاچگی، نا‌امنی یا ترس خواهید داشت، ژست قدرت بگیرید. (اطمینان حاصل کنید که کسی شما را نمی‌بیند.)

۳. بخندید تا دستپاچگی و استرس را کاهش دهید

اخم کردن، تظاهر و دیگر روش‌هایی منفی بیان احساس با صورت، به ذهنتان این سیگنال را می‌فرستد که کاری که مشغول انجام آن هستید سخت است. در نتیجه بدن شما با آزاد کردن کورتیزول که سطح استرس را بالا می‌برد، پاسخ می‌دهد. استرس داشتن باعث ایجاد استرس بیشتر و بیشتر می‌شود و در زمان کمی شما را بسیار آشفته می‌کند.

راه حل این است که خودتان را بخندانید. حتی اگر شرایط تغییری نکند استرس کم‌تری احساس خواهید کرد.

smile

مزیت دیگر این کار این است که وقتی شما می‌خندید دیگران نیز احساس استرس کم‌تری می‌کنند. در نتیجه این کار قطعا استرس شما را می‌کاهد. پس با یک بار خندیدن دو برابر استرس را کاهش می‌دهید.   

۴. بیشتر تحرک داشته باشید تا عوامل شیمیایی ایجاد استرس از بین بروند

زمانی که احساس اضطراب و استرس می‌کنید، غده‌‌های آدرنالین شما کورتیزول ترشح می‌کنند و یکی از واکنش‌های شیمیایی غریزی جنگ یا فرار را بازتاب می‌دهند. سطح بالای کورتیزول احساساتتان را افزایش می‌دهد، خلاقیت را محدود می‌کند و تواناییتان در پردازش اطلاعات پیچیده را کاهش می‌دهد. زمانی که کرتیزول بالا می‌رود شما دید کانونی می‌گیرید؛ درست مانند اتفاقی که وقتی از جا می‌پرید یا می‌ترسید به وقوع می پیوندد.

در نتیجه: کورتیزول بیش از حد را با کمک ورزش بسوزانید. در هنگام نهار کمی پیاده‌روی کنید. قبل از این که سر کار بروید ورزش روزانه انجام دهید. قبل از قرار ملاقاتتان به سالن ورزش بروید.

فکر می‌کنید که این کار موثر نیست؟ زمانی که کاملا استرس داشتید و تصمیم گرفتید ورزش کنید را به یاد بیاورید. مطمانا هنگامی که ورزشتان را تمام کردید انگیزه‌ی شما بسیار افزایش یافته و اضطرابتان کافش یافته است. فکر و بینشی که به دست می‌آورید، حداقل بخشی از  این‌ها به دلیل کاهش سطح کورتیزول است.

۵. تغذیه‌ی صحیحی داشته باشید تا هوشیاری ذهنتان را افزایش دهید

Dopamine و Epinephrine دو ماده‌ی شیمیایی هستند که به تنظیم چالاکی ذهن کمک می‌کنند. هر دوی آن‌ها در tyrosine که یک آمینو اسید موجود در پروتئین است وجود دارند.

در نتیجه: از وجود پروتئین در غذایی که قبل از کار پر استرس می‌خورید، اطمینان حاصل کنید و تا آخرین دقایق برای غذا خوردن صبر نکنید، اکثر افراد زمانی که پریشان و مضطرب هستند خوردن غذای سالم را به آخرین دقایق موکول می‌کنند.

۶. در رابطه با سناریوی «چه اتقاقی می‌افتد اگر....؟» فکر کنید و خط فکر بگیرید

تصور کنید امروز قرار است یک جلسه داشته باشید. مانند بسیاری از افراد، «چه اتفاقی می‌افتد اگر...؟» مسئله‌ای است که بیشترین نگرانی شما را ایجاد می‌کند: چه اتفاقی می‌افتد اگر پاورپوینت ارائه‌ی من خراب شود؟ چه اتفاقی می‌افتد اگر شخصی مداوم صحبت کند و جریان ارائه‌ی من را خراب کند؟ چه اتفاقی می‌افتد اگر زمان من از هم‌ گسیخته و کم شود؟

ترس از ناشناخته‌ها و مجهولات از بین برنده‌ی اعتماد به نفس است و می‌تواند با سرعت پیچیده‌ای از کنترل خارج شود.

در نتیجه: در رابطه با تعداد کمی از بدترین اتفاق‌هایی که امکان دارد رخ دهد فکر کنید و یک برنامه برای مقابله با آن‌‌ها در نظر بگیرید. به این طریق بیش‌تر احساس اعتماد به نفس خواهید کرد، زیرا «چه اتفاقی می‌افتد اگر...؟» را به جمله‌ی بسیار مثبت‌تر «با توجه به شرایط تصمیم می‌گیرم که....» تغییر خواهید داد.

به علاوه، تمرین برنامه‌ریزی برای شرایط سخت شما را برای فکر کردن به احساساتتان و انطباق با شرایط خارج از انتظاری که ممکن است رخ دهد، بیشتر آماده خاهد کرد.       

۷. خرافاتی را انجام دهید که مفید باشد

خرافات تلاش بیهوده‌ای است برای کنترل شک یا ترس. پوشیدن جوراب‌های خوش‌شانسی واقعا ارائه‌ی شما را بهتر نمی‌کند.

در نتیجه: به جای ایجاد خرافات، یک الگو ایجاد کنید که به شما کمک کند تا خودتان را مجهز و آماده‌ی تمرکز داشتن کنید.

برای مثال، برخی سخنرانان علاقه دارند قبل از ارائه دادن در سالن راه بروند و جهت دید شنونده‌ها را بررسی کنند. ممکن است شما تصمیم بگیرید یک ساعت قبل از ارائه دادن یک تمرین کامل داشته باشید، حتی اگر مطمئن باشید حتما می‌توانید به خوبی آن مطلب را ارائه دهید. یا شاید تصمیم بگیرید برای آخرین بار قبل از جلسه با مشتریان موضوعاتی که برای گفتن برنامه‌ریزی کرده‌اید را دوره کنید، حتی اگر فروشی مشابه آن را بار‌ها در سال تجربه کرده باشید.

فعالیت اصلی که می‌خواهید انجام دهید را انتخاب کنید، درصورتی که واقعا برای شما سودمند هستند و تنها بر پایه‌ی خرافات نیستند هر بار آن‌ها را انجام دهید. راحتی و اعتماد به نفس در انجام کارهای آشنا نمود دارند.

۸. هدف دوم ایجاد کنید

تصور کنید در حال مکالمه با یک گروه صنعتی هستید و هدفتان متقاعد کردن اعضا برای زمان دادن به یک موضوع با ارزش است. به زودی متوجه می‌شوید تقریبا هیچ‌کس گوش نمی‌دهد و برایشان کم‌اهمیت است.

چه کاری انجام می‌دهید؟ همه‌ی اعتماد به نفستان یک‌ باره از بین می‌ر‌ود. پس یا بسیار تلاش می‌کنید یا منصرف می‌شوید و از تلاش دست بر می‌دارید. هر کاری که انجام دهید، آن‌جا را در حالی که احساس شکست می‌کنید ترک می‌کنید.

هنگامی که می‌دانید می‌خواهید حتما کاری را اجام دهید حتی اگر انجام دادن آن سخت باشد، همیشه هدف دومی در ذهنتان داشته باشید. برای پیروزی و موفقیت برنامه‌ریزی کنید؛ اما برنامه‌ای هم برای تغییر شکست کامل به پیروزی جزئی داشته باشید. اگر فکر می‌کنید که با هدف اصلیتان موفق نمی‌شوید، آماده باشید تا با برنامه‌های دیگرتان موفقیت به دست بیاورید.

تصور کنید که در حال معرفی  vc (سرمایه‌گذاری جسورانه) هستید و می‌توانید اطمینان حاصل کنید که نظر‌ها موافق نیستند. آماده باشید تا برای جلسه‌ی بعدی زمینه‌سازی کنید. کار‌هایی که انجام داده‌اید و می‌خواهید انجام دهید را توضیح دهید. برای سرمایه گذاران بالقوه زمینه‌سازی کنید تا بیشتر متوجه یک گزارش اصولی و رشد باثبات شوند. هم‌چنین برای سرمایه‌گذاران زمینه سازی کنید تا سطح اطمینانشان به شما و گروهتان افزایش یابد.

مطمئن باشید، برای شنیدن «بله ما برای شما تامین سرمایه خواهیم کرد» در همان زمان آماده هستید، ممکن است نیاز به شنیدن این جمله داشته باشید اما باید برای این موضوع آماده باشید که ممکن است مجبور باشید یک ملاقات تک جلسه‌ای را در چند جلسه‌ی مختلف برگزار کنید

هدف اولیه‌ی شما هرچه که هست، یک هدف دوم ایجاد کنید وبه جای این که تمام قرارداد و ماموریت را از دست بدهید، آماده باشید تا هدف را تغییر دهید. اگر مسائل مطابق انتظارتان پیش نرفتند، هم‌چنان می‌توانید اعتماد به نفس داشته باشید و به جلو حرکت کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات