آیا پاگانی هوایرا BC فراتر از زوندا عمل می‌کند؟

شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
در یک فیلم کوتاه تماشایی، پاگانی هوایرا BC به‌عنوان اولین نسخه‌ی تولید محدود و ویژه از نمونه‌ی استاندارد هوایرا، بررسی و تست فنی می‌شود.
تبلیغات

اگر بخواهیم صادق باشیم، مدل پایه و استاندارد پاگانی هوایرا چیزی کم ندارد و کاملا عطش قدرت و سرعت علاقه‌مندان سوپراسپرت‌ها را برطرف می‌کند. هوایرا ابرخودرویی پرقدرت، خاص و کمیاب است که به اندازه‌ی قدرتش یک اثر هنری زیبا هم محسوب می‌شود.  برای افرادی که پول بیشتری دارند و البته به دنبال عملکرد بهتر هوایرا در پیست هستند، این شرکت ایتالیایی نسخه‌ی BC از هوایرا را در نظر گرفته است؛ ‌حروف BC، برای گرامیداشت یاد و خاطره‌ی دوست نزدیک هوراشیو پاگانی و اولین مشتری این شرکت، بنی کایولا بر این مدل گذاشته شده است.

هوایرا BC در مقایسه‌ با نسخه‌ی استاندارد، با بهینه‌سازی در بخش‌های آیرودینامیک، سیستم تعلیق، ترمز و تایرها، سبک‌تر، پرقدرت‌تر و با هدف عملکرد بهتر در رانندگی پیست ساخته شده است.

پاگانی هوایرا BC

اما هر چقدر که هوایرا قدرتمند باشد، همچنان سایه‌ی زوندای افسانه‌ای بر آن سنگینی می‌کند؛ به هر حال جایگزین کردن خودرویی که در قلب عاشقان دنیای خودرو به یک افسانه تبدیل شده است، اصلا کار راحتی نیست. اگر قرار باشد مدل بخصوصی از هوایرا جایگزین زوندا شود، باید آن مدل، نسخه‌ی BC باشد؛ ولی آیا واقعا این‌ کار امکان پذیر است؟

برای پاسخ به این سؤال، جترو باوینگدون، یکی از اعضای تیم وب‌سایت موتورترند پشت فرمان هوایرا BC قرار می‌گیرد و نهایت عملکرد هوایرا BC را آزمایش می‌کند.

پاگانی زوندا در سال ۱۹۹۹ متولد شد و پس از سال‌ها پیشرفت و تغییر، نسخه‌های مختلفی از این ابرخودروی سبک‌وزن و پرقدرت عرضه شد. مدل هوایرا در سال ۲۰۱۲ عرضه شد. پیشرانه‌ی هوایرا همانند زوندا از سری AMG ولی پرقدرت‌تر بود. با این وجود، هنوز هم مدل زوندا مشتریان خاص خودش را دارد و پاگانی هم دست از تولید آن برنداشته است.

پاگانی هوایرا BC

باوینگدون در ابتدا به مقر شرکت پاگانی می‌رود تا نگاه نزدیکی به پشت صحنه‌ی ساخت هوایرا BC داشته باشد:

هوایرا BC تقریبا همان شاسی استاندارد هوایرا را دارد اما جنس آن از کربن-تیتانیوم بسیار مقاوم است. نسل جدید سیستم تعلیق، کاملا قابلیت شخصی‌سازی دارد. لنت‌های ترمز و دیسک‌های سرامیک کربنی جدید، برای عملکرد بهتر نصب شده‌اند. رینگ‌های ۲۰ و ۲۱ اینچی در جلو و عقب در تایرهای کورسا جای گرفته‌اند؛ ست تایرهای مخصوص مسابقه نیز به همراه هوایرا BC ارائه می‌شود. تقریبا همه چیز در هوایرا BC عوض شده است و می‌توان آن را به‌عنوان یک خودروی جدید در نظر گرفت.
پاگانی هوایرا بی سی- نمایشگاه خودروی ژنو 2016

هوایرا BC با داشتن پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر V شکل توئین توربو با حجم ۶ لیتر، ۷۵۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. در مقایسه با یک خودروی GT فراری بدون توربو، توان خروجی هوایرا BC کمتر است. اما هوایرا BC یک برتری کامل دارد و آن هم وزن ۱۲۲۰ کیلوگرمی آن است.

باوینگدون در ادامه هوایرا را به جاده‌های فرعی در حاشیه‌ی روستاهای ایتالیا می‌برد:

پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی زوندا، یکی از بهترین پیشرانه‌های خودروهای جاده‌ای تاریخ بود؛ پیشرانه‌ی جدید ۱۲ سیلندر توئین توربو اصلا نمی‌تواند جای صدای تنفس طبیعی زوندا را بگیرد؛ اما اگر بخواهم در مورد قدرت آن نظری بدهم، خلاصه بگویم که ۷۵۳ اسب کافی و حتی بیشتر از مقدار مورد نیاز است.
پاگنی زوندا

پس از رانندگی در جاده‌های زیبا و لذت‌بخش ایتالیا، وقت آن رسیده است که هوایرا BC را در قلمرو اصلی آن تست کرد: پیست. برای این منظور، باوینگدون به پیست Autodromo di Franciacorta در جنوب شرقی میلان می‌رود تا هوایرا BC را در نهایت عملکردش تست کند:

خیلی سریع و خشن است. تعادل شاسی کاملا حس می‌شود. مقدار کمی کم‌فرمانی در هندلینگ وجود دارد که به لطف پیشرانه‌ی V12، با کمی فشار بر پدال گاز کاملا برطرف می‌شود.

اما در پایان، آیا هوایرا BC می‌تواند جایگزین زوندا و پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر V شکل ۷.۳ لیتری و تنفس طبیعی آن شود؟ به عقیده‌ی باوینگدون، خیر!

اما هوایرا BC کاملا برازنده‌ی عنوان برادر زوندا است؛ این دو برادر شانه به شانه در خط تولید پاگانی هستند.

در پایان، می‌توانید ویدئوی بررسی کامل هوایرا ‌BC را تماشا کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات