تماشای گذر زمان بر خودروی افسانه‌ای ژاپن؛ نیسان GT-R اسکای لاین

جمعه ۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
نیسان اسکای‌لاین، بخصوص مدل GT-R آن، یکی از محبوب‌ترین خودروهای اسپرت ژاپنی است. در ادامه با تماشای یک ویدئوی جذاب، تحولات این محصول در ۶۰ سال گذشته را بررسی می‌کنیم.
تبلیغات

اگر نام نیسان اسکای‌لاین (Skyline) را در جمع عاشقان دنیای خودرو بیاورید، بدون شک همه‌ی آن‌ها این خودروی افسانه‌ای ژاپنی را در قالب یک کوپه‌ی پرقدرت که همیشه رقیب بهترین سوپراسپرت‌های جهان بوده است، خلاصه می‌کنند.

نیسان اسکای لاین - Skyline

 بسیاری از فیلم‌های سینمایی و بازی‌های ویدئویی امروز، از سری فیلم‌های سریع و خشن گرفته تا سری بازی‌های Need For Speed، حداقل بخشی از موفقیت خود را مدیون این خودروی بی‌نظیر ژاپنی هستند. اسکای‌لاین از تولد تا به امروز، تغییرات بسیاری به خود دیده است؛ اسکای‌لاین‌های دهه ۹۰ میلادی که با کد GT-R  عرضه می‌شدند بخصوص مدل‌های R32 و R34، هنوز هم جزو محبوب‌ترین خودروهای عاشقان مسابقات خیابانی و دنیای تیونینگ هستند. البته خودروهای اسپرت و حتی هاچ‌بک دهه ۹۰ ژاپن، مثل نسل پنجم و ششم هوندا سیویک (EG6 و EK9)، هوندا S2000، تویوتا سوپرا، مزدا RX7، میتسوبیشی اولوشن، تویوتا AE86 و ... هر کدام به یک اسطوره تبدیل شده‌اند.

 احتمالا لقب «خودروی افسانه‌ای ژاپنی» کاملا برازنده‌ی اسکلای‌لاین است. امسال شصتمین سال عرضه‌ی این مدل است که به همین مناسبت، به روند تغییرات این پرچم‌دار اسپرت‌های ژاپنی نگاهی می‌اندازیم.

Nissan skyline 1957

اولین نسل از مدل اسکای‌لاین محصول شرکت خودروسازی پرینس (Prince)، در سال ۱۹۵۷ عرضه شد. این سدان ژاپنی، بخش‌های زیادی از طراحی بدنه‌ی خود را از خودروهای آمریکایی آن دوران، بخصوص محصولات شورولت، الهام گرفته بود. در سال ۱۹۶۶ بود که شرکت خودروسازی پرینس با نیسان ادغام شد و تولید اسکای‌لاین نیز ادامه یافت.

GT-R 1960

اولین مدل اسکای‌لاین GT-R در سال ۱۹۶۹، با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی با حجم دو لیتر و صدایی اعتیادآور عرضه شد.  قلب تپنده این درنده ژاپنی، پیشرانه ۲‌‌‌‌‌ لیتری ۶‌‌‌‌‌ سیلندر خطی به قدرت ۱۶۰ اسب بخار بود که با کد S20 شناخته می‌شد. این خودرو، هاکوسوکا (Hakosuka) لقب گرفت که مخفف ژاپنی واژه‌های جعبه و اسکای‌لاین (به معنی خط افق) است.

اسکای‌لاین GT-R R32 در انیمه Initial D

  اسکای‌لاین GT-R R34 در قسمت دوم فیلم سریع و خشن (2Fast 2Furious)

پس از ۱۶ سال استراحت، در اواخر دهه ۸۰ میلادی، GT-R دوباره احیاء شد. یک دهه بعد، معروف‌ترین مدل آن، R34 متولد شد. اسکای‌لاین GT-R R34، به یک پیشرانه‌ی توئین توربوی ۶ سیلندر خطی، با ۲.۶ لیتر حجم و ۲۷۶ اسب بخار قدرت مجهز بود. وجود سیستم تمام چرخ محرک و سیستم فرمان‌پذیری چهار چرخ، هندلینگ R34 را بسیار بهبود بخشیده بود. دپارتمان تیونینگ نیسان، نیسمو (Nismo)، فقط ۲۰ دستگاه از R34 را با کد Z-Tune عرضه کرد؛ قدرت خروجی پیشرانه‌ی ۲.۸ لیتری این نسخه‌ی محدود و ویژه، به ۴۹۳ اسب بخار می‌رسید.

  اسکای‌لاین GT-R R34 در بازی ویدئویی NeedForSpeed Underground  نسخه‌ی ۲۰۰۳

  اسکای‌لاین GT-R R34 در بازی  StreetRacingSyndicate نسخه‌ی ۲۰۰۴

بر اساس قانون واردات آزاد خودروهای با سن بالای ۲۵ سال، آمریکایی‌ها اکنون می‌توانند بدون مشکل GT-R کلاسیک را به‌صورت قانونی وارد خاک آمریکا کنند؛ البته قوانین دیگری هم در مورد واردات خودرو در ایالت‌های مختلف آمریکا وجود دارد که می‌تواند مانع ورود GT-R شود. در دی‌ماه سال ۱۳۹۳ بود که یک افسر نیروی پلیس کانادا، به آرزوی دیرینه‌ی خود رسید و یک دستگاه نیسان اسکای‌لاین GT-R R32 را به‌صورت قانونی خریداری کرد.

نیسان اسکای لاین - Skyline

در حال حاضر اسکای‌لاین و GT-R به دو مدل مستقل تبدیل شده‌اند. آخرین مدل از اسکای‌لاین GT-R واقعی، مدل R34 بود. مدل‌هایی چون اینفینیتی G35 ،G37 و Q50 در بازار ژاپن با کد اسکای‌لاین عرضه می‌شوند. تیم مهندسی نیسان، سال گذشته نسل فعلی GT-R را همراه بازطراحی بخش‌های کوچکی در جلو و عقب بدنه‌ی آن به‌روزرسانی کرد.

بر اساس اطلاعات و تصاویر غیر رسمی منتشرشده، مدل بهینه‌شده‌ی GT-R نیسمو با دیسک‌های ترمز بزرگ‌تر و دریچه‌های هوای جدید در گلگیرها، احتمالا در نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۱۷ یا نمایشگاه خودروی لاس‌وگا، رونمایی می‌شود.

در پایان، شما را به دیدن ویدئوی کوتاهی از روند تغییرات این خودروی اسپرت و افسانه‌ای ژاپنی، دعوت می‌کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات