صدور مجوز کاربرد نوع جدیدی از ربات‌ در جراحی‌های کمتر تهاجمی در آمریکا

سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز استفاده از یک نوع ربات را در جراحی‌های به روش کم تهاجمی صادر کرده است.
تبلیغات

ربات‌ها اگرچه آینده‌ای غالبا ترسناک را برای ما به تصویر می‌کشند؛ آینده‌ای که فرصت‌های شغلی از دست انسان‌ها گرفته شده و به ربات‌ها داده می‌شوند. اما همین ربات‌هایی که روزی شغل‌های ما را تصاحب می‌کنند، هنگام بیماری‌ها هم به کمک ما و برای نجات جان انسان‌ها خواهند آمد. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در یکی از جدیدترین تصمیمات خود مجوز استفاده از نوعی ربات را در جراحی‌های به روش کم تهاجمی (Minimally invasive surgery) صادر کرده است. در این روش از جراحی، جراح به کمک کامپیوتر با کم‌ترین صدمه به پیکر بیمار و در نتیجه کم‌ترین شکاف موفق به جراحی می‌شود. 

ربات سنهنس (Senhance) توسط شرکت TransEnterix توسعه پیدا کرده و  به‌عنوان یک دستیار رباتیک جراحی (RASD) شناخته می‌شود. دستیاران رباتیک به جراح امکان استفاده از کامپیوتر برای به حرکت درآوردن و کنترل وسایل جراحی در فرآیندهایی که شامل یک یا چند برش بر بدن بیمار هستند را می‌دهند. ربات سنهنس دارای یک اتاق فرمان است که جراح در آن قرار و کنترل سه بازوی ربات را برعهده می‌گیرد؛ در این اتاق جراح تصاویری سه بعدی با کیفیت بالا از بدن بیمار را مشاهده خواهد کرد.

بینیتا آشار، یکی از مسئولین سازمان غذا و داروی آمریکا در نشستی خبری می‌گوید:

در جراحی‌های کم تهاجمی میزان درد بعد از عمل و ترس قبل از عمل و همچنین زمان ریکاوری بعد از جراحی کاهش چشم‌گیری پیدا می‌کنند. فناوری‌های RASD نوآوری‌هایی هستند که به کمک جراحی‌های کم تهاجمی آمده‌اند تا میزان دسترسی به بخش‌های مختلف بدن و میدان دید جراح را افزایش دهند.

جراحی به وسیله‌ی ربات سنهنس شانس موفقیت را افزایش می‌دهد. جراحی‌هایی که تا پیش از این خطرناک توصیف می‌شده‌اند به کمک این روش نرخ نجات بیمار بیشتر می‌شود. تاد پوپ، مدیر شرکت TransEnterix در همین رابطه بیان می‌کند:

اعطای مجوز به ربات Senhance فرصتی مهم برای پزشکی آمریکا به شمار می‌رود. امید داریم به کمک سیستم توسعه داده‌شده بتوانیم اثربخشی، ارزش و انتخاب‌های جراحان، بیماران و کادر درمانی را بهبودی قابل توجه دهیم.

جراحی‌ رباتیک اتفاق جدیدی در دنیای پزشکی نیست و در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی هم در این حوزه اتفاق افتاده است. با این حال ایده‌ی اصلی تمام این پیشرفت‌ها یکسان بوده‌اند: ربات‌های جراح برای افزایش دقت و امنیت در حین عمل به کمک جراح می‌آیند. به این معنی که این ربات‌ها صرفا در جراحی دستیاری برای کادر درمان حساب می‌شوند، فرآیند جراحی را کنترل نمی‌کنند و در پشت تمامی اتفاقات انسان قرار دارد. تاد پوپ اضافه می‌کند:

میلیون‌ها عمل لاپاراسکوپی سالانه با ابزارهایی نه چندان پیشرفته در آمریکا انجام می‌گیرند که انتخاب‌ها، قابلیت‌ها، راحتی و کنترل جراح در حین عمل را محدود می‌کنند. سنهس انتخاب‌های جدیدی پیش روی پزشکان قرار می‌دهد و می‌توان جراحی‌ها را به صورت کم تهاجمی انجام داد تا کنترل پزشک در حین جراحی افزایش و عوارض ناشی از درمان برای بیمار کاهش یابد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات