قیمت کارت گرافیک میان‌ رده کاهش یافت

سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پس از افزایش چندماهه‌ی قیمت کارت‌های گرافیک میان‌رده، به‌ نظر می‌رسد در نهایت قیمت این محصولات رو به کاهش گذاشته است.
تبلیغات

علاقه‌مندان به دنیای رایانه‌های شخصی می‌دانند که در چند ماه گذشته، خرید کارت گرافیک میان‌رده چندان آسان نبوده است. دلیل این مسئله رشد تقاضا برای استخراج پول‌ دیجیتال است که باعث شده بازار از کارت‌های گرافیک GeForce GTX 1060، Radeon RX 570 و Radeon RX 580 خالی شود. این افزایش تقاضا حتی بر قیمت کارت گرافیک GeForce GTX 1070 نیز بی‌اثر نبوده است.

تغییرات قانونی جدید در چین، مانع از نقل و انتقال پول‌ دیجیتال شده‌ و به‌ نظر می‌رسد همین مسئله، در نهایت موجب از بین رفتن حباب قیمت بیت‌کوین و اتریوم شده است. پس از کاهش ارزش این واحد‌های پول دیجیتال تا میزانی به‌مراتب پایین‌تر از نقطه‌ی اوج آن‌ها در سال‌ جاری، هر دو واحد به سطحی از ثبات رسیده‌اند که البته بسیار پایین‌تر از رکوردهای پیشین است.

GeForce GTX 1060

پایدار ماندن ثبات فعلی ارزش پول‌ دیجیتال را می‌توان بر اساس قیمت کارت‌ گرافیک میان‌رده تخمین زد. ما دو کارت گرافیک Radeon RX 580 با حافظه‌ی ۸ گیگابایت و GeForce GTX 1060 با حافظه‌ی ۶ گیگابایت را برای سیستم‌های میان‌رده پیشنهاد می‌کنیم؛ قیمت فعلی این دو محصول، به‌ ترتیب ۲۳۰ و ۲۶۰ دلار است. این در حالی است که تا مدت کوتاهی پیش، قیمت خرده‌فروشی کارت گرافیک GeForce GTX 1060 به ۳۰۰ دلار می‌رسید و قیمت Radeon RX 580 از مرز ۴۰۰ دلار فراتر رفته بود.

با توجه به این قیمت‌ها و با‌وجود کارایی بسیار بالاتر و قیمت نه‌چندان بیشتر مدل‌های GTX 1070 و GTX 1080 انویدیا، مدل GTX 1060 از انویدیا و RX 580 از AMD پیشنهاد‌های چندان مناسبی به‌ نظر نمی‌رسیدند. قیمت بالاتر کارت‌های گرافیک نظیر GTX 1080 و افزایش قیمت کارت‌های گرافیک میان‌رده، موجب شده‌ بود کاربرانی که بودجه‌ی محدودی داشتند نتوانند به محصول مدن ظر خود دست پیدا کنند.

اما در هفته‌ی جاری، قیمت کارت‌های گرافیک میان‌رده رو به کاهش گذاشت. قیمت مدل GTX 1060 محصول EVGA به ۲۶۰ دلار رسیده و مدل محبوب ما، GTX 1060 SC نیز ۲۷۵ دلار است. قیمت کارت گرافیک RX 580 نیز چندان گران‌تر نیست؛ نمونه‌ی ساخت ایسوس با فن دوگانه با قیمت ۲۹۰ دلار به‌ فروش می‌رسد. نمونه‌های ارائه‌شده توسط MSI، گیگابایت و اوروس، برچسب قیمت ۳۱۰ دلاری دارند. این قیمت‌ها بین ۶۰ تا ۸۰ دلار از قیمت‌های پیشنهادشده توسط AMD گران‌تر هستند؛ اما این محصولات را در بازه‌ی قیمتی کارت‌های گرافیک‌ هم‌رده‌ی شرکت رقیب (انویدیا) قرار می‌دهند. با این حال هم‌چنان منتظر کاهش قیمت مدل RX 570 از AMD هستیم؛ چرا که قیمت ۲۶۰ دلاری برای محصولات فوق‌الذکر چندان منطقی نیست.

Radeon RX Vega 56

این کاهش قیمت ممکن است در حال سرایت به محصولات رده‌بالاتر AMD نیز باشد. وب‌سایت Newsegg هنوز فروش نسخه‌ی پایه‌ی کارت‌های گرافیک Radeon RX Vega 56 و Radeon RX Vega 64 را شروع نکرده‌ است؛ اما قیمت نسخه‌ی Black Pack این دو کارت گرافیک فاصله‌ی زیادی تا قیمت رسمی این دو محصول ندارد. مدل RX Vega 56 Black Pack ساخت MSI با قیمت ۵۰۰ دلار به‌ فروش می‌رسد. مدل RX Vega 64 Black Pack ساخت Sapphire نیز با قیمت ۶۲۰ دلار فروخته می‌شود که ۲۰ دلار بالاتر از قیمت پیشنهادی AMD است.

با توجه به قیمت ۵۰۰ تا ۵۵۰ دلاری مدل GTX 1080 انویدیا، نمی‌توان قیمت کارت‌‌های گرافیک رده‌بالای AMD را توجیه‌پذیر خواند؛ اما متناسب‌تر از گذشته است. امیدوارم این کاهش قیمت‌ها ادامه‌ پیدا کند؛ اما اگر قصد خرید یک کارت گرافیک میان‌رده دارید، در مقایسه با ماه‌های پیشین، اکنون زمان مناسبی است.

مشخصات فنی کامل، بهترین قیمت کارت گرافیک در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی کامل انواع کارت گرافیک را در بخش محصولات مشاهده کنید؛ انواع کارت گرافیک انویدیا Geforce و Quadro و کارت گرافیک‌ AMD رادئون برای مقایسه و خرید در دسترس کاربران است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات