کوالکام اولین تراشه 5G را با نام X50 در یک گوشی هوشمند رونمایی کرد

سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
کوالکام ساعاتی پیش از اولین تراشه‌ی 5G روی یک گوشی هوشمند رونمایی کرد که نشان‌دهنده‌ی دست یافتن به فناوری ساخت تراشه‌ با این فناوری جدید است.
تبلیغات

کوالکام اولین تراشه‌ با پشتیبانی از فناوری ارتباطی نسل پنجم را در یک گوشی‌ هوشمند رونمایی کرد. البته باید به این نکته اشاره کرد که گوشی‌ هوشمندی که کوالکام تراشه‌ی 5G خود را در آن قرار داده است، برای فروش نیست و تنها یک طراحی مرجع برای نمایش این نکته است که کوالکام موفق شده یک تراشه با سایز کوچک با پشتیبانی از ۵ جی برای استفاده در گوشی‌های هوشمند توسعه دهد. اطلاعات ارائه‌شده توسط کوالکام نشان از آن دارد که تولید این تراشه از ابتدای سال ۲۰۱۹ آغاز شده است و می‌توان از آن در گوشی‌های هوشمندی که از سال ۲۰۱۹ راهی بازار خواهند شد، استفاده کرد.

مودم X50 مبتنی بر 5G‌کوالکام

گوشی هوشمند مبتنی بر فناوری ۵ جی را باید یکی از نوآوری‌های جدید این شرکت آمریکایی خواند که در کنفرانس 4G/5G در هنگ‌کنگ رونمایی شد. اهمیت چنین موضوعی از این نظر زیاد است که اغلب تراشه‌های ۵ جی توسعه‌یافته، سایز بسیار بزرگی دارند و پیش از کوالکام، هیچ شرکتی در این حوزه تراشه‌ای با چنین سایزی رونمایی نکرده بود. تراشه‌ی X50 کوالکام از وجود ماژول آنتنی نیز بهره می‌برد که برای دریافت امواج با طول موج بسیار کوتاه و فرکانس بسیار بالا طراحی شده است که از شبکه‌ی ۵ جی ارسال و دریافت خواهد شد.

شریف هانا، مدیر بازاریابی محصولات در حوزه‌ی ۴ جی و ۵ جی کوالکام، در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

برخلاف تصور عمومی که استفاده از طول موج‌های کوتاه را در گوشی‌های هوشمند و گجت‌های موبایل امری بسیار چالش‌برانگیز می‌خوانند، ما موفق شده‌ایم با استفاده از تکنیک‌های موسوم به MIMO این فناوری را در تراشه‌ی ۵ جی خود برای گوشی‌های هوشمند به ارمغان بیاوریم.

البته باید به این نکته اشاره کرد که استفاده از آنتن‌های کوچک در گوشی‌های هوشمند باعث می‌شود دریافت امواج با طول موج کوتاه میلی‌متری بسیار سخت باشد و این موضوع مخصوصا در محیط‌های سربسته کاملا امری چالش‌برانگیز است.

مودم X50 مبتنی بر 5G‌کوالکام

البته نباید انتظار داشته باشیم مودم ایکس ۵۰ را در گوشی‌های هوشمندی ببینیم که سال ۲۰۱۹ راهی بازار شود. ایکس ۵۰ برای استفاده توسط تولیدکنندگان گوشی‌ هوشمند و همچنین اپراتورهای مخابراتی توسعه یافته است تا آزمایش‌های خود را برای بهبود هر چه بیشتر این فناوری انجام دهند. به‌طور حتم اضافه شدن یک تراشه‌ی ۵ جی علاوه‌ بر تراشه‌ی ۴ جی در گوشی‌های هوشمند، مصرف باتری را افزایش خواهد داد؛ از این‌‌رو باید در گوشی‌های هوشمند ۲۰۱۹ که انتظار می‌رود با بهره‌گیری از تراشه‌ی ارتباطی با پشتیبانی ۵ جی راهی بازار شوند، استفاده از تراشه‌های تجاری بهتری در دستور کار قرار گیرد.

در حال حاضر کوالکام تولیدکننده‌ی سریع‌ترین تراشه‌های ارتباطی مبتنی بر فناوری ۴ جی است و با توجه به درگیری‌های پتنتی این شرکت با اپل و سایر رگولاتوری‌ها، برای محکم‌تر کردن جای پای خود نیاز دارد تا فناوری ۵ جی را به بهترین شکل ممکن توسعه دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات