۲۳ مهر: افتتاح شرکت روشنایی الکتریکی ادیسون

یک‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۱۳۹ سال پیش در چنین روزی، شرکت روشنایی الکتریکی ادیسون، توسط این مخترع و تعدادی سرمایه‌گذار با هدف پیشبرد تحقیقات در صنعت الکتریسیته تأسیس شد.
تبلیغات

۱۳۹ سال پش در چنین روزی (۱۵ اکتبر سال ۱۸۷۸ میلادی)، توماس ادیسون به همراه تعدادی سرمایه‌گذار، شرکت روشنایی الکتریکی ادیسون (Edison electric Company) را تأسیس کرد. هدف از تأسیس این شرکت، تأمین مالی تحقیقات ادیسون روی روشنایی‌های الکتریکی و توسعه‌ی سیستمی برای روشنایی کل شهر به‌ کمک برق بوده است. یکی از مهم‌ترین محصولاتی که ادیسون در زمان کار در این شرکت اختراع کرد، لامپ رشته‌ای کربنی با عمر بالا بود. در نهایت، این شرکت و تعدادی شرکت دیگر که توماس ادیسون تأسیس کرده بود، با یکدیگر اقدام شدند و شرکت جنرال الکتریک را تشکیل دادند.

از دیگر اتفاقات مهم دنیای فناوری در این روز می‌توان به معرفی زبان برنامه‌نویسی فورترن (Fortran) در سال ۱۹۵۶ اشاره کرد. این زبان برنامه‌نویسی را می‌توان اولین زبان مدرن دنیای کامپیوتر نامید. نام کامل زبان فورترن، «سیستم ترجمه‌ی فرمول‌های ریاضی» است. این زبان توسط تعدادی برنامه‌نویس شرکت IBM توسعه داده شد و توسعه‌دهنده‌ی اصلی آن، جان باکوس بود.

در تاریخ ۱۵ اکتبر سال ۲۰۰۳ نیز اتفاق بزرگی در صنعت هوا فضا رخ داد. در این روز، چین به عنوان سومین کشوری که توانایی ارسال انسان به فضا را دارد شناخته شد. این کشور با پرتاب فضاپیمای Shenzhou 5، خود را وارد این لیست کرد. خلبان این فضاپیما، Yang Liweiیانگ لیوی نام داشت که پرچم‌های جمهوری خلق چین و سازمان ملل متحد را با خود به فضا برد. چینی‌ها از سال ۱۹۹۹ تلاش برای ورود جدی به صنعت فضایی را شروع کردند و در پنجمین پرتاب خود، متموریت بلندپروازانه‌ی ارسال انسان به فضا را با موفقیت به پایان رساندند. در سال ۲۰۰۵، به احترام تلاش‌های چین با این فضاپیما، نام 8256 Shenzhou برای یک سیارک انتخاب شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات