شایعات منتشر شده خبر از استفاده‌ اینتل از پردازنده‌های یکپارچه‌ی گرافیکی AMD می‌دهند

پنج‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اطلاعات فاش شده‌‌ی اخیر، مجددا بر شایعات همکاری اینتل و AMD‌ دامن زده‌اند.
تبلیغات

یکی از تکراری و البته‌ جذاب‌ترین شایعات سال‌های گذشته، همکاری AMD‌ و اینتل در توسعه‌ی پردازنده‌ بوده است. طبق این شایعات، اینتل حق استفاده از پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه‌ی AMD را در پردازنده‌های خود خریداری کرده و در آینده از آن‌ها بهره خواهد برد. با این حال مسئولان اینتل همواره این دسته از اخبار را تکذیب کرده و بر توسعه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی خود تاکید داشته‌اند. البته این اظهارنظرهای رسمی منجر به توقف انتشار این دسته شایعه و گزارش‌ها نشدند.

به تازگی اسلایدی منتشر شده که نشان از همکاری اینتل و ای‌ام‌دی روی پردازنده‌‌ای کم‌مصرف و مخصوص لپ‌تاپ‌ها دارد. واحد پردازشی گرافیکی وگا AMD در این پردازنده به کار رفته است که در جهت شایعات پیشین و استفاده‌ی اینتل از پردازنده‌های گرافیکی AMD‌ است. طی سال‌های گذشته اینتل تلاش زیادی برای بهبود و توسعه‌ی واحد‌های پردازش گرافیکی خود به کار برده است که با وجود بهبود محسوس، هیچ‌گاه در سطح برابری با نمونه‌های طراحی شده‌ی AMD نبودند. سری آیریس پرو را قدرتمند‌ترین واحد‌های گرافیکی به کار رفته در پردازنده‌های اینتل هستند و نمونه‌های HD 620 و HD 630 نیز برای کاربری‌های عادی طراحی شده‌اند. با این حال پردازنده‌های مذکور هیچ تغییری در سی‌پی‌یو‌های نسل هشتم اینتل (موسوم به کافی‌لیک) نداشتند و تنها به UHD 620 و UHD 630 تغییر نام داده‌اند. در صورتی که اینتل به استفاده از نمونه‌های یکپارچه‌ی ای‌ام‌دی روی بیاورد، تمامی مشکلات خود در این بخش را پشت سر خواهد گذاشت.

اسلاید فاش شده همکاری اینتل و ای ام دی

روابط عمومی اینتل طبق روال همیشگی، این دسته از شایعات را قویا تکذیب کرده است. البته این احتمال وجود دارد که اینتل حق استفاده از معماری وگا را نخریده باشد و واحد‌های پردازشی AMD به صورت ماژول در پردازنده‌های اینتل به کار روند؛ اینتل پیش‌تر قدم‌هایی برای طراحی ماژولار پردازنده‌های خود برداشته بود. همچنین شاید اینتل براساس تفاهم‌نامه‌ای، در حال حاضر قادر به ارایه‌ی اطلاعات صحیح نباشد. 

لازم به ذکر است که در حال حاضر صحت این اطلاعات تایید نشده و در حد شایعه باقی است. اینتل طی سال‌های گذشته تلاش زیادی برای بهبود واحد‌های پردازشی اختصاصی خود کرده است و عدم استفاده و کنار گذاشتن آن‌ها در این مقطع کمی دور از ذهن است. واحد‌های گرافیکی AMD نیز یکی از نقاط قوت آن‌ها در برابر رقیب قدرتمند خود است و اعطای حق استفاده‌ی آن‌ها به اینتل منجر از بین رفتن این برتری می‌شود. 

باید منتظر ماند و سرانجام رقابت و شاید همکاری AMD و اینتل را مشاهده کرد. جایی که با حضور پردازنده‌های دسکتاپ رایزن و ریون‌ریج لپ‌تاپ‌ها (در سه ماهه‌ی ابتدایی ۲۰۱۸) در برابر پردازنده‌های نسل هشتم اینتل، رقابت این حوزه به اوج خود خواهد رسید.

نظر شما در رابطه با همکاری اینتل و AMD چیست؟ آیا در آینده شاهد این رخداد خواهیم بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات