دبیر شورای عالی فضای مجازی:‌ ثبت بیش از ۷۰۰ کانال تلگرام در دو روز اول ساماندهی

یک‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
دبیر شورای عالی فضای مجازی از ثبت ۷۰۰ کانال تلگرام با بیش از ۵ هزار کاربر در سامانه‌ی ساماندهی وزارت ارشاد خبر داد.
تبلیغات

دبیر شورای عالی فضای مجازی بابیان ثبت ۷۰۰ کانال (شبه رسانه) تلگرام با بیش از ۵ هزار کاربر در دو روز آغاز طرح ساماندهی کانال‌های تلگرامی در سامانه‌ی ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعلام کرد که اگر کانال‌هایی با بیش از ۵۰۰۰ عضو اطلاعات خود را در این سامانه ثبت نکنند، غیر قانونی شناخته می‌شوند.

ابوالحسن فیروز آبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: «در حال حاضر سرعت، تعرفه و دسترسی به فضای مجازی به حد قابل قبولی در کشور رسیده است؛ اما بر این باوریم که  شفافیت لازم برای افرادی که در این فضا به فعالیت مشغول هستند، وجود ندارد.»

فیروزآبادی افزود:‌ «به همین دلیل به اپراتورهای موبایل توصیه کردیم برای ثبت هویت مالکان سیم‌کارت‌ها اقدام کنند؛ تاکنون نیز این ثبت هویت با استقبال خوبی روبرو شده است و امیدواریم تا پایان ضرب‌الاجل تعیین‌شده به آمار خوبی در این زمینه دست یابیم.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد:‌ «در رابطه با ثبت کانال شبکه‌های اجتماعی (شبه رسانه‌ها) نیز استقبال خوبی صورت گرفته است و در دو روز اول حدود ۷۰۰ کانال تلگرام در سامانه‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است.»

فیروزآبادی اعلام کرد: «کار ثبت کانال‌های با بیش از ۵ هزار کاربر هم اکنون به‌صورت داوطلبانه انجام می‌شود، اما در صورت عدم ثبت اطلاعات، این دسته کانال‌ها و شبه رسانه‌ها غیرقانونی به شمار می‌روند؛ زیرا بر این باوریم افرادی که می‌خواهند کار رسانه‌ای انجام دهند، باید اطلاعات خود را ثبت کنند و اطلاعات شفافی از خود ارائه دهند.»

دبیر شورای عالی مجازی گفت: «در جلسه‌ی آخر شورای عالی فضای مجازی، پیشنهادی در مورد شبکه‌های پیام‌رسان در قالب دو مدل ارائه شد که کلیات آن تأیید شد، اما هنوز این پیشنهاد مصوبه نشده است.»

فیروزآبادی در مورد اولین مدل پیشنهادشده توضیح داد:‌«در مدل اول شبکه‌های خارجی باید در ایران نماینده حقوقی داشته باشند، به ثبت برسند و دیتاسنتر خود را به ایران منتقل کنند. با پژوهش‌ها و بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد که بسیاری از کشورها این روند را دنبال کردند. به عنوان مثال کشور چین با تصویب چنین قانونی حتی به شرکت‌های اقتصادی خود نیز اجازه خروج اطلاعات از کشورشان را نمی‌دهند.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی در مورد دومین مدل پیشنهادی گفت: «در مدل دوم به پیام‌رسان‌های بومی که مالکیت و نرم‌افزارشان ایرانی باشد و دیتاسنترشان نیز در داخل کشور وجود داشته باشند، پیشنهاد شد که سیاست‌های تشویقی در نظر گرفته شود. در این تشویق‌ها اگر شبکه‌ها تا یک میلیون مشترک داشته باشند، به آن‌ها اجازه تبلیغات داده می‌شود. اگر یک تا سه میلیون مشترک داشته باشند، سازمان‌های دولتی به آن‌ها تبلیغات می‌دهند. اگر سه تا پنج میلیون مشترک داشته باشد، اجازه‌ی ارائه خدمات بانکی و دولت الکترونیک را دارند و دانش‌بنیان تلقی می‌شوند. در پایان اگر بیشتر از ۵ میلیون مشترک جذب کنند، اجازه تبدیل شدن به اپراتور شبکه اجتماعی را دارند و نیاز نیست ۳۰۰ میلیون یورو حق لیسانس را پرداخت کنند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات