مدیر عامل کوالکام، فناوری 5G را بزرگ‌ترین اتفاق پس از کشف برق می‌داند

یک‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مدیرعامل شرکت بزرگ کوالکام در مراسم رونمایی از محصول جدیدش، از قدرت‌های فناوری ارتباطی 5G نیز صحبت کرد.
تبلیغات

در نمایشگاه CES 2017 که مملو از ربات‌های هوشمند، خودروهای بدون راننده، پهپادها و تجهیزات هوشمند است، صحبت از فناوری ارتباطی بعدی، نمی‌تواند جذابیت زیادی داشته  باشد. اما مدیرعامل کوالکام معتقد است فناوری بعدی یعنی نسل پنجم ارتباطات مخابراتی، می‌تواند تأثیری به بزرگی اکتشاف برق بر جامعه داشته باشد.

استیو مالنکوف مدیرعامل کوالکام در صحبت‌های خود در مراسم معرفی محصول جدید، توضیحاتی در مورد نسل بعدی ارتباطات موبایلی داد و این مسئله را تشریح کرد که این نسل چیزی فراتر از سرعت را برای کاربران عرضه خواهد کرد. او اتصال دائمی را دستاورد اصلی 5G می‌داند.

نسل پنجم ارتباطات مخابراتی را باید این‌گونه توصیف کرد. اگر 3G انقلابی در اشتراک تصاویر ایجاد کرد و 4G نیز همین اتفاق را برای ویدیوها رقم زد، نسل پنجم یا 5G تمامی جهان اطراف ما را تحت تأثیر قرار خواهد داد. اشتراک ویدیوهای زنده و واقعیت مجازی، خودروهای متصل به شبکه هوشمند که به شرایط زنده پاسخ می‌دهند و همچنین شهرهای هوشمند که همه چیز از خانه‌ها تا چراغ‌های خیابان‌ها به هم متصل خواهند بود.

مالنکوف در صحبت‌های خود، نسل پنجم را این‌گونه معرفی کرد:

5G نوعی شبکه هوشمند است که گستره وسیعی از دستگاه‌ها را با مقیاسی نامحدود تحت پوشش قرار می‌دهد. این نسل از ارتباطات، تأثیری شبیه به اکتشاف الکتریسیته یا اختراع خودرو بر جامعه خواهد داشت و اقتصاد کل جهان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

با توجه به صحبت‌های جسورانه مدیر عامل کوالکام، می‌توان پیش‌بینی کرد که این شرکت ایده‌های بزرگی برای این آینده در سر دارد. آینده‌ای که کوالکام برای دنیای ارتباطات متصور است، شامل سه موضوع اساسی خواهد بود: واقعیت مجازی، اینترنت اشیا و اتصال تجهیزات خاص مانند خودروهای بدون راننده و یا تجهیزات سلامتی.

نسل بعدی ارتباطات موبایلی بسیار سریع خواهد بود، به حدی که یک فیلم با کیفیت 4K را می‌توان در ۱۸ ثانیه دانلود کرد. تأخیر در این نسل از ارتباطات بسیار پایین است و در حدود ۱ میلی‌ثانیه خواهد بود. با استفاده از این ارتباط باکیفیت، خودروهای هوشمند و واقعیت مجازی به بخشی جدانشدنی از زندگی ما تبدیل خواهند شد.

کوالکام در این نمایشگاه از محصول جدید خود یعنی چیپست اسنپدراگون ۸۳۵ نیز رونمایی کرد که ادعای زیادی هم در بحث واقعیت مجازی دارد. این چیپست جدید به تولیدکنندگان دستگاه‌های هوشمند اجازه می‌دهد دستگاه‌هایی کوچک‌تر و سبک‌تر با قابلیت‌های پردازشی بیشتر تولید کنند. این قدرت زیاد، کیفیت صدا و تصویر را در ویدیوها و بازی‌های واقعیت مجازی به مقدار قابل توجهی افزایش می‌دهد.

اسنپدراگون 835

اینترنت اشیاء نیز از قدرت محصول جدید کوالکام استفاده خواهد کرد. این فناوری جدید که مدتی است کاربران را شوکه کرده است، از این به بعد خود را بیش از پیش نشان خواهد داد و می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده نزدیک، هر دستگاه دیجیتالی به دستگاه‌های دیگر متصل باشد و این ارتباط بدون نیاز به هرگونه سیم و اتصال خاص برقرار خواهد شد. مثال ملموس این ارتباط نیز دستگاه‌های هوشمند کنترل سلامت هستند که به‌سرعت شرایط اورژانسی را تشخیص می‌دهند و با آمبولانس و دکتر شخصی کاربر تماس برقرار می‌کنند.

اما کوالکام در بحث پهپادها و خودروهای هوشمند نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. پلتفرم پروازی اسنپدراگون این شرکت، چیپستی است که وزنی کمتر از یک باتری قلمی AAA  دارد و به پهپادها این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به پردازش خارجی، محیط اطراف خود را اسکن کرده و با آن ارتباط برقرار کنند. مثال ملموس این فناوری نیز پهپادهایی خواهند بود که به‌عنوان نیروی اورژانس فعالیت خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات