Leka، رباتی هوشمند برای کمک به کودکان مبتلا به ناتوانی رشدی

پنج‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۷
مطالعه 2 دقیقه
در جریان نمایشگاه CES 2017 از ربات هوشمندی به نام Leka رونمایی شد که برای آموزش کودکان مبتلا به اوتیسم طراحی و ساخته شده است.
تبلیغات

اصولا پیشرفت در تکنولوژی یعنی رسیدن به سرعت بیشتر، افزایش عملکرد و همچنین کمتر کردن ضریب خطا. البته این موضوع تنها جنبه‌ای از مزیت‌های تکنولوژی مدرن است. به‌ لطف توسعه هوش‌ مصنوعی و بهینه کردن صنعت رباتیک، بشر توانسته است با مشکلاتش بهتر مواجه شود.

یکی از محصولات امیدوارکننده که در میان موجی از دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های جدید در نمایشگاه CES 2017 رونمایی شد، ربات هوشمندی به نام Leka است که توسط استارتاپ فرانسوی با همین نام توسعه داده شده است. این ربات که درواقع اسباب‌بازی هوشمند است، برای کمک به کودکانی ساخته شده که با بیماری اوتیسم و دیگر مشکلات ناتوانی رشدی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

ربات هوشمند Leka به این کودکان در آموزش و ارتباط بهتر با دیگران کمک خواهد کرد. انتظار می‌رود این اسباب‌بازی در مدارس و مؤسسات درمانی استفاده شود. Leka دارای دو حالت است. در حالت اول، ربات توسط مراقب کنترل می‌شود و حالت خودکار نیز وجود دارد تا Leka به‌لطف هوش مصنوعی با کودک ارتباط برقرار کند.

یکی از مزیت‌های ربات Leka کمک به کودک برای برقراری ارتباط با دیگران و همچنین یادگرفتن هنجارهای اجتماعی است. این ربات هوشمند دارای هوش مصنوعی پیشرفته‌ای است که می‌تواند به کودکانی که اوتیسم دارند کمک فراوانی کند.

روی این ربات، چراغ‌های ال‌ای‌دی قرار گرفته است و می‌تواند موسیقی پخش کند. یک نمایشگر که در آن چهره انیمیشنی نمایش داده می‌شود نیز طراحی شده است تا کودک بتواند بهتر با ربات ارتباط برقرار کند. از نمایشگر برای نمایش تصویر و پخش فایل‌های ویدیویی هم می‌توان استفاده کرد. البته هدف اصلی نمایشگر، اجرای بازی‌های آموزشی است. Leka می‌تواند با توجه به نیازهای کودک، خود را تطبیق دهد و آموزش‌های مورد نیاز را در اختیار وی بگذارد.

بعضی از بازی‌ها در حد شناخت اشیاء و رنگ‌ها هستند. در حالی که هدف اصلی، آموزش مسائل اجتماعی به کودک و یاد دادن برقراری ارتباط با بزرگ‌سالان است. قیمت این ربات قرار است بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ دلار باشد. البته اگر بخواهید این محصول را پیش‌خرید کنید تنها نیاز به پرداخت ۴۹۰ دلار خواهید داشت. انتظار می‌رود این ربات در فوریه سال ۲۰۱۸ روانه بازار شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات