کودکان امروز، رانندگان آینده نخواهند بود!

جمعه ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
کارشناسان خودرو و روبوتیک معتقدند، متولدین سال‌های اخیر و بعد از آن، به احتمال زیاد، هرگز رانندگی نمی‌کنند و نیازی هم به یادگیری فنون آن نخواهند داشت.
تبلیغات

فن‌آوری در خودرو‌های امروز، آنقدر سریع پیش می‌رود که نگاه‌ها به آینده را تحت تاثیر قرار داده و پیش‌بینی‌ها را دائما تغییر می‌دهد. زمانی گفته شد که بخش زیادی از خودرو‌های دنیا از موتورهای الکتریکی استفاده خواهند کرد، اما حالا بحث داغ ماشین‌های خودران، نگاه‌ها را به خودروهایی بدون راننده معطوف کرده است به طوریکه شاید واژه "راننده" در آینده نزدیک به فراموشی سپرده شود.

این پیش‌بینی جدید، منطقی به نظر می‌رسد: "کودکان امروز هرگز رانندگی نخواهند کرد!" این جمله را هنریک کریستنسن (Henrik Christensen) مدیر انستیتوی روبوتیک دانشگاه سن‌دیه‌گو، چند روز پیش، در سخنرانی خود حین کنفرانس بزرگ دانش روبوتیک، بیان کرد. او اضافه کرده است:" بین ۱۰ تا ۱۵ سال دیگر، خودروهای آینده، کاملا هوشمند و خودران خواهند بود و خودروسازانی چون فورد، جنرال‌موتورز و دایملر معتقدند تا ۵ سال دیگر این فن‌آوری را به سرانجام خواهند رساند."

Henrik Christensen

وقتی از او پرسیده شد، به نظرش زندگی نسل‌های آینده انسان‌ها، بدون رانندگی چه تغییری خواهد کرد؟ جواب داد: « من به رانندگی علاقه دارم ولی بهتر است بپرسید، با وقتی که با رانندگی نکردن به‌دست می‌آوریم، چه کارهای مفید دیگری ‌می‌توانیم انجام دهیم. ممکن است آیندگان وقت بیشتری را صرف مکالمه و شبکه‌های اجتماعی کنند یا اینکه به خلاقیت و تولید علم بپردازند. اما به لطف خودروهای هوشمند و خودران، خستگی و ناراحتی ناشی از ترافیک، کاهش خواهد یافت و ما می‌توانیم با همین زیرساخت‌های فعلی، دو برابر خودروی فعال داشته باشیم.»

Self drive

کارشناسان دیگری ازجمله مدیران تسلا و شرکت لیفت (Lyft Co) نیز بر این باورند که با تولید انبوه خودروهای هوشمند در آینده نزدیک، مالکیت وسایل نقلیه تا بیست سال آینده کاملا تغییر خواهد کرد. به زودی، دوران خرید خودروی شخصی، پارک آن در گاراژ ورانندگی طولانی در طول شب از محل کار به خانه پایان خواهد یافت. آقای کریستنسن معتقد است: « تا بیست سال دیگر، شما پس از رسیدن به مقصد، از خودرو پیاده شده و به آن میگوئید، مرا فردا ساعت ۷ صبح، همینجا سوار کن!» با این اوصاف، داشتن گاراژ و خودروی مستقل بی‌معنا خواهد بود وقالب خودروها، حالت تاکسی سرویس خواهند داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات