لومیکس DMC-GH5 معرفی شد: پرچم‌دار دوربین های پاناسونیک

چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۵
مطالعه 6 دقیقه
پرچم‌دار دوربین‌های پاناسونیک با قابلیت‌های متعدد در بخش فیلم‌برداری معرفی شد تا بار دیگر مرز‌های این بخش را تغییر دهد.
تبلیغات

پاناسونیک پس از مدت‌ها انتظار از پرچم‌دار دوربین‌های عکاسی و بدون آینه خود رونمایی کرد. سری GH دوربین‌های این شرکت با تکیه بر قابلیت‌های فیلم‌برداری، سال‌ها است که نقش مهمی در صنعت عکاسی ایفا می‌کنند. پاناسونیک پیش از این در سال ۲۰۱۴ دوربین GH4 را معرفی کرده بود. لومیکس GH4 اولین دوربین عکاسی با توانایی ضبط ویدیو‌های 4K‌ بود و این موضوع در رقابت پاناسونیک و سونی در بخش 4K نقشی بسیار حیاتی داشت.

حال نسل جدید سری GH معرفی شده است. پاناسونیک لومیکس GH5 مانند نسل پیشین خود توانایی‌های انقلابی ندارد. اما همچنان با بهره‌گیری از جدید‌ترین تکنولوژی‌های موجود حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. پرچم‌دار دوربین‌های پاناسونیک از سنسور ۲۰ مگاپیکسلی، لرزش‌گیر داخل بدنه (برای اولین بار بین پرچم‌داران لومیکس) و فناوری‌های انحصاری مانند DFD بهره می‌برد.

GH5 از طراحی جدیدی نسبت به نسل پیشین خود بهره می‌برد و این موضوع باعث شده است با محصولی جذاب‌تر مواجه باشیم. ادوات کنترلی افزایش اندازه داشته‌ و ارگونومی دوربین نیز بهبود یافته‌ است. این موضوع سبب شده است در دست گرفتن و اعمال تنظیمات در GH5 به‌خوبی انجام شود.

در بخش اتصالات، GH5 به گزینه‌ای مجهز شده که سال‌های جزئی از آرزوی فیلم‌برداران بوده است. این دوربین اکنون از پورت HDMI فول سایز بهره می‌برد تا کاربران به‌راحتی بتوانند ویدیو‌های در حال ضبط را در نمایشگرهای بزرگ‌تر تماشا کنند. پورت USB‌ نوع C نیز یکی دیگر از تغییرات پاناسونیک نسبت به نسل گذشته‌ی خود است. این دوربین همچنین از دو کارت حافظه‌ی SD پشتیبانی می‌کند و دوربین به شما گزینه‌های مختلفی برای شخصی‌سازی این بخش می‌دهد.

پاناسونیک و المپوس (شرکای تجاری) همواره محصولاتی متمایز به بازار عرضه می‌کردند. توجه ویژه‌ی المپوس به کیفیت بالای عکاسی و ضبط ویدیو‌ با بهترین کیفیت ممکن توسط پاناسونیک، مشخصه‌ی اصلی محصولات این دو شرکت بوده است. اما با عرضه‌ی GH5 ظاهرا پاناسونیک قصد پا گذاشتن به قلمروی شریک خود دارد و در بخش عکاسی نیز بهبود‌های زیادی در پرچم‌دار خود اعمال کرده است. این دوربین برای اولین بار از لرزش‌گیر فوق‌العاده توانمند ۵-محوره بهره می‌برد که در دو حالت عکاسی و فیلم‌برداری عمل می‌کند. البته روی کاغذ مشخصات سیستم لرزش‌گیر المپوس توانمندی‌های بیشتری دارد، با این حال در دنیای واقعی این تفاوت چشمگیر نخواهد بود. الگوریتم بهبود‌یافته‌ی کاهش نویز GH5 نیز خبر از کیفیت بالای عکس‌ها در شرایط نوری کم می‌دهد.

سنسور ۲۰ مگاپیکسلی جدید پاناسونیک که در GH5 به کار رفته است، از فیلتر AA استفاده نمی‌کند تا کیفیت تصویر افزایش یابد. نکته‌ی جالب در توسعه‌ی این سنسور عدم تجهیز آن به تشخیص فازی است. ظاهرا پاناسونیک از توانایی‌های الگوریتم فوکوس خودکار DFD خود که سال‌ها در حال توسعه آن بوده، کاملا مطمئن شده است و اکنون نیازی به سیستم‌های تشخیص فازی ندارد. پیش از این شاهد عملکرد بسیار خوب DFD در سایر محصولات این شرکت ژاپنی بودیم. اما برای قضاوت در رابطه با عملکرد آن باید منتظر عرضه‌ی دوربین به بازار بود.

پاناسونیک در تکنولوژی (DFD (Depth from Defocus از یک جفت عکس استفاده می‌کند تا نواحی خارج از فوکوس لنز را پیدا و عمق میدان را درک کند. بدین ترتیب دوربین‌های این شرکت در کنار سرعت فوکوس بالا، قادر به ایجاد جلوه‌ی بوکه بسیار قدرتمندی هستند. البته الگوریتم DFD لومیکس GH5  بهبود یافته است تا در صورت وجود سوژه‌های در حال حرکت و سریع، دوربین بتواند به فوکوس مؤثر و صحیح خود ادامه دهد.

پاناسونیک پیش از این قابلیتی با نام 4K Photo را در برخی از دوربین‌های خود تعبیه کرده بود که به کاربران اجازه می‌داد تصاویر ۸ مگاپیکسلی از درون ویدیو‌های 4K‌ استخراج کنند. اما در صورتی که این قابلیت را فوق‌العاده می‌دانید، بد نیست بدانید که GH5 اکنون می‌تواند عکس‌هایی با رزولوشن 6K یا ۱۸ مگاپیکسل با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ثبت کنند. این قابلیت با توجه به فوکوس و نوریابی پیاپی، بسیار کاربردی خواهد بود. در کنار قابلیت 6K Photo، کاربران GH5 اکنون قادر خواهند بود با رزولوشن 4K یا ۸ مگاپیکسل و با نرخ باورنکردنی ۶۰ فریم بر ثانیه به عکاسی پیاپی بپردازند.

GH4 در سال ۲۰۱۴ با قابلیت فیلم‌برداری با رزولوشن 4K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه در 4:2:0 و ۸ بیت، انقلابی ایجاد کرد. GH5 نیز در همین راستا برای ادامه دادن راه نسل پیشین خود، توانای ضبط ویدیو‌های ۱۰ بیت در رزولوشن 4K را با نرخ فوق‌العاده اطلاعات 400Mbps را دارد. امکان فیلم‌برداری با رزولوشن 1080p در 4:2:2 10-bit و نرخ انتقال اطلاعات ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه نیز در دسترس است تا علاقه‌مندان به این بخش توانایی ضبط ویدیوهایی باکیفیت بسیار بالا داشته باشند. فیلم‌برداری در رزولوشن با نرخ ۱۸۰ فریم بر ثانیه نیز فراهم است تا امکان ثبت کلیپ‌های صحنه آهسته تا ۷.۵ برابر موجود باشد. کلیپ‌های رزولوشن 4K نیز حداکثر با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه قابل ضبط هستند. تمامی قابلیت‌های بالا به واسطه‌ی سنسور بسیار سریع‌تر GH5 مهیا شده است.

پاناسونیک GH5 به امکانات و قابلیت‌های متعددی مجهز شده است. اما آیا قیمت ۲۰۰۰ دلار برای یک دوربین بدون آینه با سنسور کوچک‌تر از APS-C منطقی است؟ قابلیت‌های ویدیویی GH5 در نوع خود منحصر به فرد هستند و در هیچ محصول دیگری حتی با قیمت‌های بالاتر آن‌ها را نمی‌بینید. اما عکاسان گزینه‌های دیگری مانند نیکون D750 را پیش رو دارند که توانایی‌های فوق‌العاده‌ای در بخش عکاسی به همراه دارند.

پاناسونیک panasonic gh5

پاناسونیک سال گذشته با معرفی G85، قابلیت‌های زیادی را در ازای قیمت اندک در اختیار علاقه‌‌مندان حوزه عکاسی و فیلم‌برداری قرار داد. اما GH5 دقیقا در نقطه‌ی مقابل قرار دارد. پرچم‌دار دوربین‌های پاناسونیک تجهیزات بسیار خوبی مخصوصا در قسمت فیلم‌برداری دارد، اما در بخش قیمتی قدم در حوزه‌ای گذاشته است که محصولات موجود در آن محبوبیت بسیاری بین کاربران دارند و توانایی‌های خود را به‌خوبی اثبات کرده‌اند. با این حال این دوربین همانند نسل پیشین، خود را به عنوان گزینه‌ی اول فیلم‌برداران معرفی می‌کند.

مشخصات فنی پاناسونیک Lumix DMC GH-5

  • سنسور ۲۰ مگاپیکسلی چهار سوم
  • لرزش‌گیر ۵ محوره‌ی درون دوربین با قابلیت ترکیب با لرزش گیرهای درون لنز
  • فیلم‌برداری با رزولوشن 4K با استفاده از تمام مساحت سنسور
  • فیلم‌برداری 4K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه در ۴:۲:۲  ۱۰ بیت
  • فیلم‌برداری در رزولوشن 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه
  • فیلم‌برداری با رزولوشن 1080p با نرخ ۱۸۰ فریم بر ثانیه
  • عکاسی پیاپی با نرخ ۹ فریم بر ثانیه
  • سیستم فوکوس خودکار پیشرفته‌ی DFD
  • دو درگاه کارت SD
  • بهره‌گیری از بلوتوث، NFC و وای‌فای 802.11ac
  • مانیتور فیلم‌برداری 
  • قابلیت فوکوس مرحله‌ای
  • امکان تصویربرداری با پروفایل
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات