کوالکام با Driver Data Platform در پی استفاده بهینه از اطلاعات سنسور خودروها است

چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۶
مطالعه 2 دقیقه
کوالکام در CES 2017 از پلتفرم جدید Driver Data رونمایی کرد که هدف آن، جمع‌آوری اطلاعات مجموع سنسور‌های تعبیه‌شده روی خودروها برای استفاده هوشمندانه‌تر از آن‌ها است.
تبلیغات

این روزها خودروسازان سنسورهای مختلفی روی خودروهای تولیدی خود قرار می‌دهند، به‌طوری‌که رفته‌رفته به قابلیت‌های خودروها افزوده می‌شود و قابلیت‌هایی نظیر اتصال به اینترنت یا پخش فیلم در داخل خودروها به امری عادی بدل شده است. کوالکام در جریان برگزاری CES 2017 پلتفرم جدیدی را با نام Drive Data رونمایی کرد که هدف از آن پررنگ‌تر کردن و کاربردی‌تر کردن هر چه بیشتر اطلاعات برگرفته از سنسور‌های نصب‌شده روی خودروهای هوشمند است.

همان‌طور که اشاره کردیم، خودروسازان در خودروهای جدید خود از سنسور‌های متعددی استفاده می‌کنند که از جمله‌ی آن می‌توان به انواع دوربین‌ها در کنار سنسور جی‌پی‌اس تا سنسور‌های ناظر بر سرعت خودرو و انواع سیستم‌های راداری برای تشخیص لاین حرکتی خودرو اشاره کرد. هر یک از این سنسور‌ها به تنهایی برای انجام وظیفه‌ای در خودرو قرار گرفته‌اند، حال آنکه در صورت جمع‌آوری اطلاعات این سنسور‌ها به‌صورت جمعی، می‌توان نتیجه‌گیری جدیدی از این خودروها داشت و کاربردهای جدیدی برای این داده‌ها تعریف کرد. کوالکام در سیستم Drive Data از وجود تراشه‌ی اسنپدراگون 820Am کوالکام استفاده می‌کند که وظیفه‌ی آن دریافت اطلاعات از تمام سنسور‌های خودرو است. برای مثال کوالکام اعلام کرده که قادر است با دریافت اطلاعاتی از سیستم ناوبری، سرعت حرکت و همچنین اطلاعات دوربین مکان خودرو را با تقریب یک متری مشخص کند.

اما اطلاعات دریافت شده از سنسور‌های مختلف خودروها به چه دردی می‌خورند؟ کوالکام اعلام کرده است که کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی توسعه‌ی نقشه از داده‌های دریافت شده از خودروها استقبال می‌کنند. ارزش اطلاعات دریافت شده با افزایش سنسور‌های مورد استفاده در خودروها بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند. برای مثال در صورتی که کمپانی نظیر جنرال موتورز  سنسور‌های سنجش میزان آلودگی هوا و دماسنج را به خودروهای خود اضافه کند، می‌توان از طریق قابلیت اتصال خودروها به یکدیگر، اطلاعات محیطی بسیار کارآمدی به دست آورد.

کاربردهای زیادی را می‌توان برای چنین داده‌های ارزشمندی متصور شد. برای مثال کمپانی‌هایی نظیر اوبر می‌توانند با جمع‌آوری چنین داده‌هایی در مورد رفتار راننده‌ی خودرو در خیابان و به هنگام نقل و انتقال مسافر تصمیم‌گیری کنند. هرچند کمپانی‌هایی نظیر آئودی در مدل‌های سال ۲۰۱۷ خود از این پلتفرم استفاده خواهند کرد، اما هنوز راه درازی تا بالغ شدن این پلتفرم باقی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات