نگاهی به عملکرد موفق هواوی در سال 2016

دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
هواوی سال ۲۰۱۶ عملکرد بسیار درخشانی از خود به نمایش گذاشت که همراه با بهره‌وری و نوآوری بود؛ اما این کمپانی چینی چگونه به این مهم دست یافت؟
تبلیغات

سال ۲۰۱۶ را باید دوره‌ای درخشانی در عملکرد کمپانی چینی هواوی عنوان کرد؛ چراکه این کمپانی در طول سال ۲۰۱۶ از گوشی‌های هوشمند جالب توجهی رونمایی کرد. هواوی را باید از جمله‌ی کمپانی‌هایی خواند که توانست همچون سال ۲۰۱۵ در بازار رقابتی گوشی‌های هوشمند عملکرد بسیار قابل قبولی را از خود به نمایش بگذارد و به اهداف تعیین‌شده نیز دست پیدا کند. هواوی موفق شد علاوه بر در نظر داشتن بهره‌وری در عملکرد خود، نوآوری را نیز چاشنی محصولات خود کند که از این‌رو مورد استقبال کاربران قرار گرفت. به‌واقع هواوی چگونه توانست در طول ۱۲ ماه چنین عملکردی از خود به نمایش بگذارد؟ با توجه به عملکرد هواوی در سال ۲۰۱۶ چه انتظاری می‌توان از این کمپانی در سال ۲۰۱۷ داشت؟

۲۰۱۶ سال فوق‌العاده‌ای برای هواوی بود

هواوی را باید جزو معدود برندهای موفق در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند خواند که در بازار پرفشار گوشی‌های هوشمند، عملکرد بسیار قابل قبولی از خود به نمایش گذاشته و نام خود را به‌عنوان یک گزینه‌ی خرید مطرح کرده است.

هواوی موفق شد در سال ۲۰۱۶ از فروش گوشی‌ها و تبلت‌های خود درآمدی ۲۶ میلیارد دلاری کسب کند که در مقایسه با سال ۲۰۱۵ میلادی نشان از افزایش ۴۲ درصدی دارد. سال ۲۰۱۶ را باید پنجمین سال متوالی رشد برای کمپانی چینی خواند؛ هرچند فروش گوشی‌های هوشمند هواوی در مقایسه با سال ۲۰۱۵ حدود ۰.۶ کاهش یافته است؛ اما افزایش ۴۲ درصدی درآمد از محل فروش، نشان از اتخاذ سیاست‌هایی موفق توسط این کمپانی دارد. هواوی موفق شد در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند پی ۹ و پی ۹ پلاس راهی بازار کند که یکی از علل اصلی موفقیت این کمپانی است. البته نباید خانواده‌ی گوشی‌های هوشمند پی ۹ را تنها دلیل موفقیت این کمپانی خواند؛ چراکه هواوی در سال ۲۰۱۶ حدود دو میلیون دستگاه میت ۹ را نیز با وجود معرفی در اواخر سال میلادی گذشته، راهی بازار کرد. میت ۹ با وجود عرضه در طول دو ماه موفق شد ۵۰ درصد بیشتر از میت ۸ بفروشد. هواوی با عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند نوا و نوا پلاس نشان داد که گوشه چشمی نیز به بازار گوشی‌های میان رده دارد. هواوی اطلاعاتی در خصوص میزان فروش این گوشی‌های هوشمند ارائه نکرده است تا آماری از موفقیت یا عدم موفقیت این گوشی‌ها در دست باشد.

پی 9 هواوی

هواوی سال ۲۰۱۶ حضور خود را بسیار فراتر از چین برد و موفق شد در بازار‌های اروپا و سایر بازارهای بین‌المللی نیز حضوری چشمگیر داشته باشد. حضور هواوی تأثیر زیادی در از بین رفتن ذهنیت کاربران نسبت به گوشی‌های هوشمند چینی دارد که بیشتر به بی‌کیفیت بودن و قیمت ارزان شهره هستند. هواوی با استفاده از کمپین‌های بازاریابی در سال ۲۰۱۶ برند خود را بیش از پیش به کاربران در بازارهای بین‌المللی معرفی کرد که کلید موفقیت این کمپانی در آینده است.

ریچارد یو، مدیرعامل هواوی در این خصوص می‌گوید:

هواوی بر ایجاد خلاقیت‌های معنادار در کنار ساخت گوشی‌های هوشمند رده بالا تمرکز کرده است تا بتواند در کنار تقویت کانال‌های فروش و پشتیبانی خود، برندی قابل اطمینان جلوه کند.

هواوی در ایجاد تغییر موفق ظاهر شده است

توجه به نیازهای مشتری

هواوی موفق شده است سه عنصر عملکرد بسیار بالا، کیفیت زیاد و همچنین طراحی خوب را در گوشی‌های هوشمندش ترکیب کند که این موضوع با معیارهای روز از نظر فنی و بصری همخوانی دارد. عملکرد دوربین در کنار ظرفیت بالای باتری را باید دو فاکتور بسیار تأثیرگذاری خواند که موفقیت یک گوشی هوشمند را رقم می‌زنند. هواوی علاوه بر ظرفیت متخصصان خود در طراحی و تولید گوشی‌های هوشمند، همکاری با سایر کمپانی‌ها نظیر هارمن کاردون، لایکا و آمازون را نیز به کار بسته است تا از این طریق گوشی‌های هوشمندش از هر نظر بی‌نقص باشند. در سال ۲۰۱۶، هواوی و لایکا از همکاری برای افتتاح یک مرکز تحقیقات و توسعه با نام Max Berek Innovation Lab در کشور آلمان خبر دادند که هدف از آن پیشبرد دانش مرتبط با دوربین‌های مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند است. این مرکز تحقیقاتی برای توسعه‌ی تکنولوژی‌های مورد استفاده در لنز دوربین‌ و همچنین توسعه‌ی الگوریتم‌های بهتر برای ثبت تصاویر باکیفیت فعالیت خواهد کرد. همچنین باید به توسعه‌ی فناوری‌های مرتبط با واقعیت افزوده و واقعیت مجازی اشاره کرد.

میت 9 هواوی

نرم‌افزار را باید یکی از نقاط ضعف گوشی‌های هوشمند هواوی خواند که انتقادات بسیاری نیز به آن وارد بود، اما هواوی موفق شد با پشتکار بسیار و برطرف کردن نقاط ضعف، رابط کاربری EMUI 5.0 را در سال ۲۰۱۶ برای گوشی‌های هوشمندش منتشر کند. رابط کاربری جدید هواوی دارای App Drawer است که در بسیاری از رابط‌های کاربری توسعه‌یافته توسط کمپانی‌های چینی حذف شده است. از سویی دیگر باید به توسعه‌ی تراشه‌های اختصاصی کرین توسط خود هواوی اشاره کرد که عملکرد بهتر در گوشی‌های هوشمند این کمپانی را نوید می‌دهد.

تنوع محصولات و سرویس

هواوی تنها بر توسعه‌ی گوشی‌های هوشمند تمرکز ندارد و محصولات دیگری نظیر تبلت‌، گجت‌های پوشیدنی و خودروهای هوشمند نیز در دست توسعه دارد. همچنین این کمپانی تراشه‌های کرین را با استفاده از بازوی خود، های‌سیلیکون توسعه داده است و برندی مخصوص برای گوشی‌های هوشمندش با نام آنر دارد. هواوی همچنین مراکزی تحقیقاتی برای بهبود تجربه‌ی کار با گوشی‌های هوشمندش احداث کرده است.

آنر هواوی

استراتژی‌های بازاریابی

استراتژی‌های بازاریابی هواوی را نیز باید بسیار قدرتمند توصیف کرد. هواوی در کمپین‌های خود، گوشی‌های هوشمندش را با سبک‌های مختلف زندگی نشان می‌دهد که این موضوع در همزادپنداری مخاطبان و جلب نظر آن‌ها به سمت این گوشی‌های هوشمند تأثیر بسزایی دارد. از جمله‌ی سفیران تبلیغاتی این کمپانی باید به لئو مسی و اسکارلت جوهانسون اشاره کرد.

اوج‌گیری آنر هم‌زمان با مشکلات سامسونگ، ال‌جی و اچ‌تی‌سی

هواوی سال بسیار خوبی پشت سر گذاشت؛ اما رقبای این کمپانی نظیر سامسونگ، ال‌جی و اچ‌تی‌سی با مشکلات عدیده‌ای طی سال ۲۰۱۶ دست به گریبان بوده‌اند. ال‌جی در سال ۲۰۱۶ به این نتیجه رسید که طراحی ماژولار آن‌چنان که باید کاربردی نیست و موفقیت گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج سامسونگ نیز تا حدودی زیر سایه‌ی شکست گلکسی نوت ۷ محو شد. اچ‌تی‌سی همچون سال‌های گذشته نتوانست با پرچم‌دار خود به فروغ چندانی دست پیدا کند.

هواوی در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۶ از گوشی هوشمند میت ۹ رونمایی کرد که تحسین بسیاری را برانگیخت. در کنار میت ۹، باید به رونمایی از محصولات دیگری نظیر آنر ۶ ایکس و آنر ۸ نیز اشاره کرد.

برنامه‌ی هواوی برای سال ۲۰۱۷ چیست؟

هواوی با انتشار بیانیه‌ای برای عملکردش در سال ۲۰۱۷، به این نکته اشاره کرده است که در سال جاری در راستای تقویت زنجیره‌ی تولید محصول و کانال‌های عرضه، تحقیق و توسعه و سرویس مشتریان سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

گوشی های هواوی

ریچارد یو در جریان برگزاری نمایشگاه CES 2017 به این نکته اشاره کرد که این کمپانی در تلاش است تا فناوری واقعیت مجازی و دستیار صوتی هوشمند را در گوشی‌هایش ترکیب کند. هواوی در نظر دارد طی سال ۲۰۱۷ علاوه بر گوشی‌های هوشمند، گجت‌های رده بالای دیگری نیز نظیر سرویس‌های ابری و گجت‌های پوشیدنی راهی بازار کند.

نظر شما در مورد هواوی و عملکرد این کمپانی چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات