ساختمان پلاسکو آتش گرفت و به طور کامل فرو ریخت

پنج‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
مطالعه 5 دقیقه
ساختمان پلاسکو در تقاطع خیابان جمهوری اسلامی و فردوسی حوالی ساعت ۸ صبح امروز، دچار حریق شد. در پی ادامه آتش سوزی، ساختمان پلاسکو به طور کامل فرو ریخت و چند نفر از آتش‌نشانان زیر آوار ماندند.
تبلیغات

ساختمان پلاسکو که از آن به عنوان اولین ساختمان بلند و مدرن ایران یاد می‌شود، یک مقصد جالب و دیدنی برای گردشگران بود. کسانی که هم برای خرید و هم دیدن یک ساختمان به جای مانده از تهران قدیم به خیابان جمهوری تهران می‌رفتند، قطعا از گشت و گذار در این ساختمان و خرید کردن در آن لذت می‌بردند.

ساختمان پلاسکو آتش سوزی

در ساعت ۷:۵۹ صبح امروز وقوع حادثه حریق در ساختمان پلاسکو به آتش نشانی اطلاع داده شد و در پی آن بیش از ۲۰۰ آتش نشان در قالب ۱۰ ایستگاه به محل اعزام شده و موفق به مهار و اطفای حریق در این ساختمان شدند، اما از دقایقی قبل دوباره این ساختمان شعله‌ور شد و لحظاتی پیش این ساختمان به طور کامل فروریخت.

دانلود

هم‌اکنون شعله‌های آتش در حال شدت گرفتن است و در حال حاضر بیش از ۱۰ ایستگاه آتش‌نشانی با حضور در محل عملیات اطفای حریق را ادامه می‌دهند.

ساختمان پلاسکو فرو ریخت

عوامل انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی نیز به همراه دستگاه‌های امدادی در محل حضور دارند.

بنابر اعلام سرپرست اورژانس کشور، تاکنون ۳۸ نفر در این حادثه مصدوم شده‌اند که اکثر آنها را نیروهای آتش‌نشانی تشکیل می‌دهند. جمعی از مصدومان در محل درمان شده و در موارد لزوم به بیمارستان اعزام شده‌اند.

گفته می شود حدود ۳۰۰ نفر از جمله اتش‌نشان, مالکان این ساختمان تجاری و سایر عوامل امدادی و درمانی و ستاد بحران شهرداری تهران به هنگام فرو ریختن در ساختمان حضور داشتند. معاون امنیتی استاندار تهران گفت : «دو سفارتخانه ای که در اطراف مجتمع پلاسکو وجود داشت تخلیه شده‌اند. شائبه امنیتی بودن حادثه پلاسکو صحت ندارد.»

به گزارش روزنامه ایران، یگان ویژه پلیس جهت کنترل خیابان‌های منتهی به ساختمان پلاسکو در محل مستقر شده است. ازدحام جمعیت مانع از حضور به موقع امدادرسانان در اطراف ساختمان پلاسکو شده است. ‌

قرارگاه ثارالله پس از درخواست رئیس اورژانس برای پرواز بالگردهای امدادی برای انتقال مجروحان حادثه آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو مجوز پرواز بالگرد برای امدادرسانی را صادر کرده است.

 یک مقام مسئول در شرکت گاز استان تهران از قطع گاز ساختمان پلاسکو و محدوده‌های اطراف آن خبر داد و گفت: «نشتی ناشی از گاز مانده در لوله ها بوده و همه چیز تحت کنترل است.»

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور با بیان اینکه تاکنون ۲۰ آتش نشان در بیمارستان بستری شده‌اند، گفت که ازدحام مردم در محل حادثه امداد رسانی را با مشکل رو به رو کرده است.

درباره وضعیت آتش‌‌نشانانی که در عملیات خاموش کردن آتش ساختمان پلاسکو حضور داشتند تا این لحظه چه می‌دانیم:‌‌

  • سرپرست اورژانس اجتماعی گفته ۳۷ آتش‌نشان مصدم شده‌اند و در حال حاضر تیمی از آتش‌‌نشانان که در حال اطفای حریق بوده‌اند زیر آوار مانده‌اند.‌‌
  • سخنگوی اورژانس کشور گفته است تا کنون ۲۰ آتش نشان در بیمارستان بستری شده اند. ‌‌
  • ۳۰ آتش نشان جان باخته‌اند.‌‌
  • تعداد قابل توجهی از نیروهای آتش‌نشان بر اثر فروریختن ساختمان پلاسکو زیر آوار مانده‌اند. ‌
  • بر اساس گزارشها حدود ۲۰۰ نفر آتش‌نشان در هنگام آتش سوزی در پلاسکو حاضر بودند که تعدادی از آنها در ساختمان در حال خاموش کردن آتش بودند، هنوز مشخص نیست چه تعدادی از آنها زیر آوار گیر افتاده‌اند.‌

ساعت ۱۴:۱۵: در حال حاضر به دلیل فروریختن ساختمان پلاسکو بار ترافیکی سنگین را در طول خیابان نواب، انقلاب و سعدی به سمت تقاطع استانبول ـ جمهوری شاهد هستیم. اکنون محدودیت ترافیکی از میدان جمهوری به سمت شرق و از سمت شرق، از میدان بهارستان تا تقاطع مخبرالدوله به سمت غرب اعمال شده است. شهروندان تا حد امکان از تردد در مناطق ۶، ۱۱، ۱۲ خودداری کنند تا ما بتوانیم به سهولت خدمات‌رسانی را انجام دهیم و مشکلی نیز برای شهروندان به وجود نیاید.

ساعت ۱۴:۲۰: رئیس جمهور ایران به وزیر کشور دستور داد تا در اسرع وقت، علل حادثه پلاسکو بررسی و گزارش شود و همچنین نسبت به رسیدگی به مجروحان و جبران خسارات آسیب دیدگان توسط نهادهای مسئول اقدام فوری صورت پذیرد. آقای روحانی با ابراز تاسف و تاثر از حادثه آتش سوزی و فروریزی ساختمان پلاسکو تهران که موجب جان باختن و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان عزیز شد، به وزیر کشور دستور داد تا در اسرع وقت ، علل حادثه و مسوولیت حادثه بررسی و گزارش شود و همچنین نسبت به رسیدگی به مجروحان و جبران خسارات آسیب دیدگان توسط نهادهای مسئول اقدام فوری صورت پذیرد.‌

پلاسکو

ساعت ۱۴:۲۳: ابوالفضل قناعتی، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران از انتشار یک تانکر گازوئیل در ساختمان پلاسکو خبرداد و گفت یک تانکر گازوئیل در محل ساختمان وجود داشته که انفجار این تانکر نیز سبب افزایش شدت آتش بوده است.

ساعت ۱۴:۲۶: قالیباف: کسی از مردم هنگام ریزش در پلاسکو حضور نداشت/ تعدادی از امدادگران در ریزش گرفتار شده‌اند

ساعت ۱۴:۲۸: قالیباف با ابراز تاسف از حادثه آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو:

آتش نشانی ۲ دقیقه بعد از اطلاع از حادثه به محل رسید، از طبقه ۱۱ آتش شروع شده است. آتشنشانان مردم و مغازه‌داران را به طور کامل خارج کردند، در زمان آتش سوزی، برخی با نردبان های نجات، از ساختمان خارج شدند. مردم به شایعات توجه نکنند، از مالکان و صاحبان پاساژ کسی درون ساختمان نبوده است. ممکن است نهایتا یکی دو نفر باشند، بین ۲۰ تا ۲۵ نفر از پرسنل آتش نشانی گرفتار هستند در زیر ساختمان. نیروهای نجات آتش نشانی در حال نجات هستند. تمام تلاش ما این است که راهی باز کنیم و با وسایل زنده یاب تعدادی که گفته شد را نجات دهیم.

ساعت ۱۴:۳۶: تعدادی از آتش نشان ها از موتورخانه پلاسکو تماس گرفتند و خبر سلامت خود را داده‌اند.

ساعت ۱۵:۰۷: حسین مهدی زاده؛ عضو اتحادیه پوشاک گفت: حدود ۴۰۰ واحد تجاری در این ساختمان وجود داشته و میزان سرمایه‌ای که در این ساختمان وجود داشت و میزان خسارت، بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

این خبر بروزرسانی می‌شود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات