اپل، گوگل و فیسبوک بهترین شرکت‌های سازگار با محیط زیست

چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس گزارش Greenpeace، اپل، گوگل و فیس‌بوک بهترین شرکت‌های سازگار با محیط زیست هستند و از منابع تجدید پذیر برای تأمین انرژی خود استفاده می‌کنند.
تبلیغات
مقاله‌های مرتبط:

    تغییرات آب و هوایی، گرم شدن کره زمین و آب شدن یخ‌های قطبی و تغییر در اقلیم برخی نقاط جغرافیایی دانشمندان را نگران کرده است، بر این اساس شرکت‌های بزرگ توسط رسانه‌ها و دولت‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند تا گازهای گلخانه‌ای کمتری وارد محیط زیست کنند و از انرژی‌های پاک و تجدید پذیر استفاده کنند. شرکت‌های فناوری هم از این قاعده مستثنا نیستند و همگام با دیگر شرکت‌ها به این مهم توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند. اپل، گوگل و فیس‌بوک شرکت‌هایی هستند که از مراکز داده عظیم و به تعداد زیاد استفاده می‌کنند. مراکز داده علاوه بر مصرف انرژی بسیار زیاد به علت پردازش اطلاعات، گرمای زیادی تولید می‌کنند که این دو موضوع باعث شده است این شرکت‌ها به استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر روی بیاورند.

    برای سومین سال متوالی سه شرکت اپل، گوگل و فیس‌بوک رتبه‌های بالایی در بین شرکت‌های بزرگ استفاده‌کننده از انرژی تجدید پذیر دارند، در حالی که شرکت تازه‌وارد Switch (اپراتور مرکز داده SUPERNAP) بالاترین رتبه را دارد.

    کارشناس ارشد فناوری اطلاعات، گِرِی کوک از Greenpeace در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به لطف رهبری و حمایت شرکت‌هایی همانند اپل، گوگل، فیس‌بوک و Switch، شاهد هستیم که صنعت فناوری گام‌های بزرگی به سمت تأمین انرژی مورد نیاز اینترنت با استفاده از انرژی پاک برداشته است.»

    هر چند بسیاری از شرکت‌ها به استفاده‌ی صد درصدی از انرژی‌های تجدید پذیر رو آورده‌اند، اما بنا بر تحقیقات Greenpeace، این بخش همچنان بر اساس انرژی‌های تجدید ناپذیر رشد می‌کند؛ البته عدم شفافیت شرکت‌ها نیز مانعی در راه کسب اطلاعات دقیق در مورد استفاده‌ی انرژی‌های تجدید پذیر است. سرویس وب آمازون که در گزارش «Clicking Clean: چه کسی مسابقه ساخت اینترنت سبز را برنده می‌شود؟» به نمره‌ C دست یافت، برخی جزئیات در مورد نیاز انرژی خود را اعلام کرده است.

    energy

    اما به گفته گِرِی کوک، این برای Greenpeace که آمازون را به‌عنوان «یک مثال اصلی از شرکتی که در ارتباط با پروژه‌های انرژی تجدید پذیرش با اغراق صحبت می‌کند اما مشتری‌های خود را در تاریکی عملکرد انرژی خود نگه می‌دارد؛ در حالی که انرژی کثیفی را که ارائه می‌دهد، وسعت می‌بخشد» کافی نیست.

    بسیاری از سیستم‌عامل‌های مبتنی بر وب همانند: Amazon Prime, HBO, Hulu, Netflix, Pandora, Spotify, Pinterest, WordPress نمرات کمتر از متوسط دریافت کردند، در حالی که YouTube, iTunes, WhatsApp, Bing, Yahoo, Instagram, LinkedIn,Tumblr و eBay با نمراتی بسیار بالا این آزمون را پشت سر گذاشتند.

    اپل که برای عقب انداختن این موضوع توسط Greenpeace مورد سرزنش قرار گرفته بود، در این هفته به‌عنوان «پیشرو در تلاش برای تأمین پلت‌فرم آنلاین با انرژی تجدید پذیر» توصیف شد. این شرکت با سرویس‌هایی نظیر iMessage و iTunes، توانست در سال ۲۰۱۷ شاخص انرژی تجدید پذیر ۸۳٪ کسب کند.

    کوپرتینو این نشان را با افتخار کسب کرد و همچنین گام‌های بزرگی از سال ۲۰۱۲ برداشته است تا به محیط زیست کمک کند. تیم کوک دو سال پیش این موضوع را با افتخار اعلام کرد که اپل می‌خواهد مقر «سفینه‌ی فضایی» که در کالیفرنیا در دست‌ ساخت دارد، «سبزترین ساختمان روی کره زمین» باشد.

    گِرِی کوک می‌گوید: «به دلیل انتخاب شدن دونالد ترامپ که قول داده است سیاست و قوانین را برای استفاده از زغال‌سنگ مورد تجدید نظر قرار دهد، اهمیت پایبندی به انرژی‌های تجدید پذیر توسط شرکت‌ها بیشتر شده است.»

    نظر شما در ارتباط با این موضوع چیست؟

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات