عکس ها می‌توانند ابزاری برای دزدیدن اثر انگشت شما باشند

چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
با پیشرفت کیفیت تصاویر دوربین گوشی‌های هوشمند، باید نگران به سرقت رفتن اطلاعات بیومتریک مانند اثر انگشت باشیم.
تبلیغات

یک تیم تحقیقاتی متشکل از متخصصان امنیت در ژاپن، به نتایجی دست یافته‌ است که نشان می‌دهد می‌توان از تصاویر برای سرقت کردن اطلاعات بیومتریک مانند اثر انگشت استفاده کرد. تحقیقات مذکور با این هدف انجام شد که ثابت کند نشان دادن علامت صلح توسط ژاپنی‌ها با انگشتان، می‌تواند ابزاری برای هکرها باشد که با استفاده از دوربین‌های باکیفیت، اثر انگشت افراد را بدزدند.

تیم تحقیقاتی به رهبری پروفسور Isao Echizu در موسسه ملی انفورماتیک ژاپن، در حال تدوین برنامه‌ای برای مبارزه با به سرقت رفتن اثر انگشت افراد است. در ادامه این تحقیقات، پروفسور اچیزو اعلام کرده است که علاوه بر اثر انگشت، اطلاعات دیگری مانند مشخصات چهره و عنبیه نیز قابل سرقت شدن هستند. گوشی‌های اندروید پس از عرضه نسخه ۴ (بستنی حصیری)، قابلیت باز کردن قفل به‌وسیله شناسایی تصویر کاربر پیدا کردند. برخی گوشی‌های جدید نیز با اسکنر عنبیه عرضه می‌شوند که می‌تواند برای باز کردن قفل گوشی مورد استفاده قرار گیرد. محققان ثابت کرده‌اند عکس‌هایی که از فاصله حداکثر سه متری گرفته می‌شوند، خطر بیشتری دارند. این نتیجه نشان می‌دهد که عکس‌های سلفی در این مورد خطرناک‌تر هستند.

به هر حال، اگر فردی بخواهد از عکس‌های شخصی برای دزدیدن اثر انگشت استفاده کند، باید عکس مورد نظر شرایط خاصی داشته باشد. دوربین ثبت‌کننده عکس باید کیفیت بالایی داشته باشد، فوکوس تصویر باید روی انگشت کاربر باشد و شرایط نوری نیز باید در حالت ایده‌آل باشند. البته دوربین‌های گوشی‌ هوشمند در حال پیشرفت هستند و روز به روز بر کیفیت تصاویر آن‌ها افزوده می‌شود. سخت‌افزارهای بهتر، استفاده از لنزهای دوگانه،‌ سیستم‌های فوکوس پیچیده و سنسورهای بسیار حساس که با نرم‌افزارهای عالی عکاسی ترکیب می‌شوند، همه نشان‌دهنده این هستند که دوربین‌های کنونی می‌توانند در شرایط بد نیز تصاویر باکیفیت ثبت کنند. با نگاهی به سال گذشته متوجه می‌شویم که گوشی‌های عرضه‌شده در سال ۲۰۱۶، کیفیتی بسیار بهتر از محصولات سال‌های پیش از آن داشتند و این روند رو به رشد همچنان ادامه دارد.

اما موسسه ملی انفورماتیک ژاپن، برای مقابله با این مشکلات، راه حل‌هایی نیز ارائه داده است. آن‌ها یک فیلم نازک و شفاف حاوی اکسید تیتانیوم ساخته‌اند که به انگشتان چسبانده می‌شود و بدون ایجاد خلل در عملکرد سنسورهای اثر انگشت، تشخیص آن در عکس‌ها را غیر ممکن می‌کند. البته مشخص نیست که این فناوری چقدر برای کاربران معمولی و کارهای روزمره مفید است، اما مطمئنا برای افراد حساس و آن‌هایی که در معرض سرقت اطلاعات هستند، کارگشا خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات