برندگان مسابقه‌ عکاسی حیات وحش ۲۰۱۶

سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
مسابقه‌ی سالانه عکاسی حیات وحش را باید یکی از معتبرترین مسابقات عکاسی جهان دانست که توسط موزه‌ی تاریخ طبیعی لندن برگزار می‌شود.
تبلیغات

سال گذشته مسابقه‌ی سالانه عکاسی حیات وحش با درخشش عکاسانی از اقصی نقاط جهان همراه بود که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.مقاله مرتبط:منتخب جالب‌ترین لحظات ثبت شده در جریان عکاسی از حیات وحش

مسابقه‌ی عکاسی حیات وحش در شاخه‌های گوناگونی همچون پستانداران، پرندگان، عکاسی زیر آب، خزندگان- ماهیان و دوزیستان، بی‌مهرگان، در آسمان، روی زمین و.... پذیرای منتخبی از بهترین‌های دنیای عکاسی است.

عکاس آمریکایی «تیم لامن» (Tim Laman) به عنوان برنده‌ی مسابقه عکاسی حیات وحش سال گذشته‌ی میلادی انتخاب شد، تصویر ثبت شده توسط این عکاس وضعیت اورانگوتان‌های در معرض خطری که در جنگل‌های بارانی کشور اندونزی ساکن هستند را به تصویر کشیده است. این جایزه در اصل به داستانی داده شد که در قالب ۶ عکس این معضل را پوشش داده بود، البته هر کدام از این تصاویر حتی در قابی جداگانه نیز به همان اندازه، قدرتمند و جالب توجه بودند.

برندگان مسابقه عکاسی حیات وحش 2016

تصاویر برگزیده‌ی مسابقه‌ی عکاسی سال گذشته قبل از نمایش بین‌المللی، مدتی در موزه تاریخ طبیعی لندن در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفتند. در ادامه از شما دعوت می‌کنیم در مرور این تصاویر برتر این رقابت همراه ما باشید.

گودال مورچه‌خوار

برندگان مسابقه عکاسی حیات وحش 2016

«پاول هیلتون» (Paul Hilton) از بریتانیا به عنوان برنده‌ی بخش انفرادی عکاسی خبری حیات وحش انتخاب شد. تصویری که این عکاس اقدام به ثبت آن کرده بود، بی‌تردید تصویری است دلخراش از آنچه این روزها دیگر ساکنان این کره ناگزیر از تحمل آن هستند و اگرچه این عکس به صورت مشخص به یک گونه خاص اشاره دارد، اما واقعیت این است که این رفتار قهرآلود و ظالمانه‌ی انسان در واقع حیات تمامی گیاهان و جانواران این کره را در معرض خطراتی جدی قرار داده است و جه بسی دیر یا زود باعث انقراض نسل آنها شود.

 اما در این تصویر شاهد چهار هزار یا معادن ۵ تن مورچه خوار فلس دار آمریکایی هستیم که در واقع یکی از بزرگ‌ترین مبادلات جانوری است که تا کنون به ثبت رسیده است. حیواناتی بی‌گناه که کشته شده و به کشورهای همچون چین و ویتنام صادر می‌شوند، چرا که هم گوشت‌شان از لحاظ تجاری مورد پسند است و هم از نظر طب سنتی کاربرد دارند، در واقع حق حیات این مخلوقات خداوند خیلی ساده برای حرص و طمع انسانی زیر پا گذاشته می‌شود. از سوی دیگر هر هشت گونه‌ی این حیوانات هدف سوداگران تجارت حیوانات قرار داشته و در نتیجه در معرض خطرات جدی قرار گرفته‌اند.

ماه و کلاغ

برندگان مسابقه عکاسی حیات وحش 2016

 عکاس گیدئون نایت (Gideon Knight) از کشور انگلستان برنده‌ی بخش عکاس جوان حیات وحش سال گذشته میلادی شد. تصویر یک کلاغ که روی شاخه‌ی درختی در یک پارک نشسته، تصویری است تکراری که بی‌شک بسیاری هر روز شاهد آن بوده و هستند. این همان تصویری است که این عکاس جوان به کرّات در پارک نزدیک محل اقامت خود در شهر لندن مشاهده می‌کرد. اما با درخشش نور آبی در شبی با حضور ماه کامل، این صحنه‌ی تکراری به زیبایی دگرگون شده و بیش از هر زمان دیگری، توجهات را به سمت خود جذب می‌کند.

زندگی‌های در معرض خطر

برندگان مسابقه عکاسی حیات وحش 2016

«تام لامن» از کشور آمریکا به عنوان عکاس برتر این دوره انتخاب شد. تصویر ثبت شده توسط این عکاس را پیش‌تر نیز به شما عزیزان معرفی کردیم. تصویری از یک اورانگوتان برنئی که در حال بالا رفتن از یک درخت ۳۰ متری که در پارک ملّی در برنئوی اندونزی قرار گرفته است. این عکاس برای ثبت این تصویر سه روز زمان صرف کرد تا از درختان بالا رفته و بهترین مکان را برای دوربین‌های گوپرو پیدا کند که از راه دور کنترل می‌شوند و این تصویر ماحصل این تلاش است که نگاهی به این موجودات ساکن جنگل‌های بارانی دارد.

در سال ۲۰۱۵ وقوع پدیده‌ی آب و هوایی ال‌نینو در کشورهایی همچون برنئو و سوماترا و در فصول خشک سال، باعث خشکسالی‌های گسترده و در ادامه وقوع آتش سوزی‌های خارج از کنترلی شد که باعث ایجاد دود و گرمای زیادی در این منطقه شد. زیستگاه اورانگوتان‌ها از جمله مکان‌های حفاظت شده است، اما در خلال این آتش سوزی که تمامی این مناطق را درگیر خود کرده بود، در حدود ۲۱ هزار کیلومتر مربع از جنگل‌های بارانی و از جمله زیستگاه اورانگوتان‌ها سوخت و خاکستر شد. لامان در این مدت با استفاده از یک پهپاد این جنگل‌ها را تحت نظر داشته و اوضاع را از دور رصد می‌کرد و این داستان تلخ را در قالب تصاویری چند بازگو کرد.

در کناره رود دو اورانگوتان جوان را می‌بینیم که ظاهرا از آتش سوزی جنگل جان سالم به در برده‌اند. تیم آنها را از میان لایه‌ متراکم دود و از داخل یک قایق شناور روی رودخانه‌ای در مرکزی «کالیمانتان» (Kalimantan)  اندونزی مشاهده کرده و از آنها عکسبرداری کرد. این آتش سوزی‌های گسترده تأثیر زیبادی بری این کشور داشته و خسارات و ویرانی‌های بسیاری به بار آورد و از سوی دیگر با نابود کردن زیستگاه اورانگوتان‌ها، آنها را نیز در معرض خطر قرار داد. در این میان حتی جمعیت ۶.۶۰۰ اورانگوتان‌های نادر سوماترایی نیز بی‌نصیب نمانده و آنها نیز متحمل آسیب شدند.

مراکز امدادی همچون این مرکز در غرب کالیمانتان، نقشی مؤثر در جمع آوری اورانگوتان‌های یتیمی داشتند که به واسطه‌ی آتش سوزی سال ۲۰۱۵، والدین خود را از دست داده بودند. مراقبت از این موجودات کار قابل توجهی است و در این تصویر افراد شاغل در این مرکز را در حال جایجا کردن اورانگوتان‌های جوان دو ساله می‌بینیم. آنها بچه‌ها را به جنگل می‌برند تا هم کمی بازی کنند و هم در خلال این بازی‌ها، مهارت‌های لازم برای زنده ماندن در جنگل را نیز به تدریج بیاموزند.

تلاشی برای دور کردن

 «گانش اچ شانکار» (Ganesh H. Shankar) از هند، برنده‌ی بخش پرندگان این مسابقه شد. در این تصویر طوطی زیبای هندی را می‌بینید که به آشیانه‌اش که بر فراز درختی واقع در پارک ملّی «Keoladeo»، بازگشته است. طوطی خیلی زود متوجه حضور یک مارمولک بنگالی می‌شود که در حال وارسی اقامتگاه اوست. پرنده نیز به سرعت دست به کار شده و شروع به دور کردن متجاوز از قلمروی خود می‌کند و نخستین جایی که توجهش را به خود جلب کرده، دم آویزان شده مارمولک است. ظاهرا این مجادله مدتی به طول انجامیده و در نهایت هر دو را به قدری خسته کرد که کشمکش را کنار گذاشته و هر کدام به دنبال کار خود رفتند.

هنر باد

برندگان مسابقه عکاسی حیات وحش 2016

«والتر بینوتو» (Valter Binotto) از کشور ایتالیا در بخش گیاهان و قارچ‌ها به عنوان نخست دست یافت، آن هم به لطف ثبت این تصویر دیدنی از درخت فندقی که در نزدیکی خانه‌اش در شمال این کشور واقع شده است. درخت فندق از جله گیاهانی است که هم گل‌های نر و هم ماده دارد و از نظر این عکاس سخت‌ترین بخش کار هم به نمایش گذاشتن این گل‌های زیبا به صورت ساکن بوده آن هم در حالی که با وزش باد مرتبا در حال جایجا شدن بودند.

 او در ادامه می‌گوید که برای پیدا کردن چشم‌انداز مورد نظر خود به سراغ شاخه کوتاه‌تری رفته است که ظاهرا ایستایی بهتری داشته و کمتر تکان می‌خورده است. این عکاس با استفاده از تکنیک نوردهی بالا، تصویری دیدنی از این گل‌ها را به ثبت رسانده است که در حال گرده افشانی به این سو و آن سو تاب می‌خوردند. انعکاسی چشم‌نواز از هنر باد که سرانجام ترکیب بندی مناسب و درست را برای او به وجود آورد.

گربه در کوچه، «نایان خانولکار» (Nayan Khanolkar)، هند

برندگان مسابقه عکاسی حیات وحش 2016

این عکس برنده‌ی بخش شهری این رقابت شد. شب هنگام در یک محله در حومه‌ی شهر بمبئی که در کنار پارک ملّی «سانجای گاندی» واقع شده است، یک پلنگ فرصت را غنیمت شمرده و در حال عبور از میان کوچه‌های خلوت، در جستسجوی غذا به این سو و آن سو می‌رود. علیرغم مواجه‌های نزدیک و موارد نادر حمله، حضور این گربه سانان بزرگ از لحاظ فرهنگی توسط ساکنان این محلات مورد قبول واقع شده‌اند. نایان با ثبت این تصاویر تلاش کرده است تا نشان دهد چگونه رویدادهای شاید نه چندان مرسوم به لطف هنر تعامل و بردباری قابل تحمل شده و بدون مشکل اتفاق می‌افتند. نایان چهار ماه تلاش کرد تا سرانجام موفق شد با ثبت این تصویر به آن ترکیب بندی ذهنی و مورد نظر خود دست پیدا کند.

فاتحه‌ای برای یک جغد

برندگان مسابقه عکاسی حیات وحش 2016

«متز اندرسون» (Mats Andersson) از کشور سوئد در بخش تصاویر سیاه و سفید با این عکس زیبا از جغدی اندوهگین، گوی سبقت را از رقبایش ربود و برنده عنوان نخست شد.

در اوایل فصل بهار هر روز آقای اندرسون در میان جنگل‌های نزدیک خانه‌اش در منطقه‌ «باشولت» (Bashult) در جنوب کشور سوئد پیاده روی می‌کند، در خلال همین گشت و گذار که او از تماشای مشارکت یک جفت جغد کوچک اوراسیایی لذت برده و سرگرم می‌شود. تا اینکه شبی او یکی از آنها را در مرده بر کف جنگل پیدا کرد.

و این تصویر آن جغد تنها مانده است که گویی سر بر گریبان، در اندوه یار و همدم خود سوگوار است و علت ثبت این تصویر به صورت سیاه و سفید هم بازتاب دادن این حس غم و ناراحتی به بهترین شکل ممکن بوده است. تصویر از جغدی تنها که بر شاخه‌ای عریان نشسته است و در پس زمینه‌ی تصویر، نخستین شعاع‌های نور که خبر از طلوع خورشید می‌دهند، قابل مشاهده است.

مهمانی اسنپرها (Snapper)

برندگان مسابقه عکاسی حیات وحش 2016

«تونی وو» (Tony Wu) از کشور آمریکا برنده‌ی عکاسی زیر آب سال گذشته مسابقه عکاسی حیات وحش است که نمایشی جالب و مهیج از دسته‌ای ماهی اسنپر را به نمایش گذاشته است.

 هر ماه برای چندین روز هزاران ماهی اسنپر در اطراف منطقه‌ی پالائو (Palau) در غرب اقیانوس آرام دور هم جمع می‌شوند. در این مراسم که در واقع با فعالیت‌های تولیدمثلی این ماهی‌ها ارتباط دارد و به تخم ریزی آنها منتهی می‌شود، شکارچیان نیز به سرعت خود را می‌رسانند تا از این خوان نعمت بی نصیب باقی نمانند. اما در این تصویر خاص حلقه‌ی ماهی‌ها به گونه‌ای به نمایش درآمده که گویی در حال حرکت به سمت عکاس است، در واقع عکاس به درستی مسیر حرکت و بهترین نقطه برای ثبت این تصویر را پیش بینی کرده است که در عین نمایش پویای حضور ماهیان، جزئیات نیز از قلم نیفتاده و قابل مشاهده باشند.

بازی با ستاره‌ی دریایی

برندگان مسابقه عکاسی حیات وحش 2016

«لویس خاویر سندووال» (Luis Javier Sandoval) از کشور مکزیک در بخش تصاویر احساسی به سراغ یک شیر دریای جوان رفته است که در خلیجی در کالیفرینا در حال برطرف کردن حس کنجکاوی خود است. او حین شنایی ملایم متوجه یک ستاره دریایی می‌شود و سعی می‌کند که از نزدیک این مخلوق عجیب را مورد بررسی قرار دهد.

به گفته عکاس این بچه شیر دریای بسیار نزدیک به خط شکست امواج در حال شنا کردن بود و او فرصت اندکی داشت تا بهترین مکان و لحظه‌ی مناسب برای ثبت این عکس را پیدا کند. او دوربین خود را سمت شعاع‌های نور برگرداند و تصویر دیدنی و سراسر احساس از یک شیر دریایی را به ثبت رساند که از قضا از طبیعتی بازیگوش و کنجکاو برخوردار است.

با معرفی این تصویر به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم از مشاهده این تصاویر زیبا لذت برده باشید. تصویر مورد علاقه‌ی شما کدام یک بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات