بازگشت سامورائی، نسخه 2017 تویوتا GT86

دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
تاریخچه پرافتخار تویوتا سرشار از مدل‌های ماندگار و افسانه‌ای است. حالا معرفی نسخه جدیدی از خودروی GT86، ادامه دهنده میراث این برند در کلاس خودروهای اسپرت ارزان‌قیمت است.
تبلیغات

در حدود سال‌های ۱۹۶۰، کسی از خودروسازان ژاپنی انتظار ساخت مدل‌های سرعتی و جوان‌پسند نداشت. هرچند تویوتا در همان زمان با محصولات خانوادگی و میان‌رده بازار خوبی در سطح جهانی به‌دست آورده بود، اما سخت‌کوشی ژاپنی‌ها در ارتقای سطح کمی و کیفی محصولاتشان، آنها راه به افق‌های جدیدی رساند. در موتورشوی توکیو ۱۹۶۵، تویوتا از یک خودروی دیدنی به نام 2000GT رونمایی کرد که طراحی آن، چیزی از رقیبان ایتالیایی زمان خود کم نداشت.

تویوتا GT

خودروی 2000GT در تاریخ خودروسازی ژاپن و خصوصا برند تویوتا یک طرح انقلابی محسوب می‌شود. با پیشرانه‌ی ۱۵۰ اسب بخار ساخت یاماها، فقط ۳۵۰ دستگاه از این مدل تا سال ۱۹۷۰ تولید شد و حتی در فیلم شما فقط دوبار زندگی می‌کنید از مجموعه جیمز باند نیز حضور داشت. طرح افسانه‌ای 2000GT، ژاپنی‌ها را به خودباوری در تولید خودروهای اسپرت رساند و مشوق تویوتا و دیگر برندهای این کشور شد. امروزه ارزش کلکسونی این خودروی کلاسیک بیش از ۱.۲ میلیون دلار است.

تویوتا GT

از سال ۲۰۱۲ که اولین نسخه از GT86 معرفی شد، کیفیت قابل قبول رانندگی آن و ارزش بالایی که نسبت به قیمتش دارد، کاملا ثابت شده است. تویوتا از این خودروی خوش‌قیمت حتی در مسابقات ۲۴ ساعته آلمان هم استفاده کرد و در کلاس خود به قهرمانی نوربرگ‌رینگ رسید. به نظر می‌رسد GT86 هم در پیست و هم در شهر، یک کوپه اسپرت بی رقیب است اما طبق معمول ژاپنی‌ها دست از ارتقای محصولاتشان برنمی‌دارند و حالا نسخه جدیدی از این خودروی موفق را معرفی کرده‌اند.

تویوتا GT

مدل ۲۰۱۷، حالا در بخش سیستم تعلیق و فنربندی، بیشترین بهینه‌سازی را تجربه کرده و رانندگی نرم‌تر و فرمان‌پذیری بهتری را ارائه می‌کند. از دید کیفیت رانندگی، مهم‌ترین ویژگی نسخه جدید، اضافه شدن حالت رانندگی مسابقه‌ای (Track mode) است. در این حالت حداکثر قدرت پیشرانه و کمترین میزان دخالت سامانه الکترونیکی کنترل کشش روی GT86 اعمال می‌شود و لذت خالص یک رانندگی اسپرت در اختیار راننده خواهد بود.

تویوتا GT

مدل جدید GT86 به گفته مهندس ارشد تویوتا، آقای تاتسویا تادا، سیستم ترمز ABS جدید و کنترل پایداری بهتری نسبت به گذشته دارد و تغییرات انجام شده، آرامش رانندگی و راحتی بالایی را به ارمغان آورده است. این شرایط به لطف بهینه‌سازی گسترده در بخش کامپیوتر و حسگرهای الکترونیکی مدرن این خودرو، حاصل شده است، در حالیکه با فشار پدال گاز، هیجان کم‌نظیری را در اختیار گذاشته و به‌خوبی واکنش نشان می‌دهد. در توضیح این موضوع، جمله معروفی از مدیرعامل تویوتا، آقای آکیو تویودا شهرت جهانی پیدا کرده است: «اگر وسیله‌ای دارید که رانندگی با آن لذتی ندارد، پس آن چیز، یک خودرو نیست.»

تویوتا GT

در بحث آیرودینامیک، بدنه این مدل با تغییرات مثبتی همراه شده است. مفهوم جدید ایروساندویچ (Aero Sandwiching)، که مقاومت هوا روی بدنه جانبی خودرو را کاهش می‌دهد، در GT86 جدید به کار گرفته شده و استقامت افقی و عمودی آنرا افزایش داده است. به لطف این سبک طراحی، اهمیت باله عقب چندان زیاد نیست و می‌توان از یک دیفیوزر کوتاه روی صندوق استفاده کرد که GT86 بدون آن هم برای مشتریان قابل سفارش است. زیر جلوپنجره و هماهنگ با سپر، دندانه‌های درشتی دیده می‌شود که زیر چراغ جلو هم وجود دارد. این جزئی‌نگری هنرمندانه در مهندسی آیرودینامیک، هماهنگ با افزایش توانایی‌های الکترونیک GT86، یک بهینه‌سازی موفق در این مدل محسوب می‌شود.

تویوتا GT

پیشرانه این خودرو بدون تغییر نسبت به گذشته، همان موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی را به همراه دارد که از نوع ۴ سیلندر تخت با زاویه ۱۸۰ درجه است که اصطلاحا با نام موتور باکسی (Boxer engine) شناخته می‌شود. سیستم تزریق سوخت  GT86 در نسخه ۲۰۱۷ با انژکتور تزریق مستقیم ساخت سوبارو عوض شده است. گیربکس ۶ سرعته دستی یا اتوماتیک همچنان قابل سفارش بوده و البته عمکرد متفاوتی هم دارند. در حالیکه با فشار بیشتر بر پیشرانه و دنده‌کشی در دورهای بالا می‌توان به شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت ۶.۵ ثانیه رسید، این عدد در صورت استفاده از جعبه‌دنده اتوماتیک که گران‌تر هم هست تا ۸ ثانیه بالا می‌رود. گشتاور ۲۰۵ نیوتن‌متر در دور موتورهای ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ ظاهر می‌شود که در رساندن این خودرو به نهایت سرعت ۲۱۵ کیلومتر درساعت، تاثیرگذار است. شتاب صفر تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت GT86 در حدود ۱۷ ثانیه اعلام شده و رسیدن به سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت برای آن،  ۲۶.۵ ثانیه طول می کشد. مانند گذشته، این خودرو فقط به صورت دیفرانسیل عقب تولید خواهد شد.

تویوتا GT

در فضای داخلی تغییرات بیش‌تر از نمای خارجی است. فرمان این خودرو نسبت به مدل قبلی، کوچک‌تر و ۱۰ درصد سبک‌تر شده است که واکنش‌های ناگهانی GT86 را آسان‌تر کرده و حس اسپرت بهتری را به همراه دارد. نمایشگر کوچک ۴.۲ اینچی روی پنل نیز، تمام رنگی و حاوی اطلاعاتی از میزان مصرف سوخت و جزئیات فنی مهم خودرو است. این نمایشگر همچنین میزان دقیق قدرت و گشتاور موتور، گرانش (G force) وارده و انواع ساعت و کورنومتر را هم در خود دارد. نمایشگر اصلی داشبورد تاچ‌اسکرین و ۶.۱ اینچی است که کنترل ساده و سریع روی سیستم صوتی و ناوبری ماهواره‌ای را ممکن می‌کند.

تویوتا GT

رنگ داشبورد، سیاه انتخاب شده و رنگ‌های دیگر برای آن قابل سفارش نیست. به گفته طراحان تویوتا، رنگ تیره در طراحی داخلی، حس اسپرت بیشتری به سرنشینان می‌دهد و به دلیل کاهش چشمگیر نورهای بازتابی از داخل خودرو، حواس‌پرتی کمتری به راننده اعمال می‌کند. نوع پوشش داخلی خصوصا در میانه داشبورد و داخل درها، به فیبر کربن سوپراسپرت‌های گران قیمت شبیه بوده وهماهنگ با چرم سیاه صندلی‌ها انتخاب شده است. فعلا رنگ قرمز هم علاوه بر مشکی برای صندلی های GT86 قابل سفارش خواهد بود.

  •  
  • قیمت مدل استاندارد GT86 جدید، با جعبه‌دنده دستی ۲۷ هزاردلار است که با گیربکس اتوماتیک در حدود ۳۰ هزار دلار ارزش خواهد داشت. نسخه حرفه‌ای (Pro) از GT86 آماده شده است که گرم‌گن داخل صندلی‌های جلو، چرم مرغوب آلکانتارا و اسپویلر عقب دارد. این مدل با آپشن‌های کامل با قیمتی در حدود ۳۴ هزار دلار فروخته خواهد شد.

    در پایان این مطلب علاوه بر والپیپرهای زیبایی از خودروی GT86 مدرن و 2000GT کلاسیک، که برای شما با کیفیت بالا قرار داده شده است، فیلم دیدنی معرفی رسمی نسخه‌ی جدید GT86 نیز انتخاب شده که پیشنهاد می‌کنیم تماشای آن را از دست ندهید.

    دانلود با کیفیت 360p  720p 

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات