اسپیس ایکس پس از انفجار سپتامبر ۲۰۱۶، فالکون 9 را با موفقیت روی سکوی شناور فرود آورد

شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پس از انفجار موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس در سپتامبر سال ۲۰۱۶، این کمپانی موفق شد موشک خود را برای پنجمین بار با موفقیت روی سکوی شناور در اقیانوس آرام فرود آورد.
تبلیغات

اسپیس ایکس موفق شد پس از پرتاب راکت فالکون ۹ خود درساعات ابتدایی امروز، این موشک را با موفقیت روی سکوی شناوری در اقیانوس آرام فرود آورد. این اولین راکت فالکون ۹ است که پس از انفجار در ماه سپتامبر، توسط اسپیس ایکس به فضا پرتاب شد و با موفقیت روی سکوی شناور فرود آمد. در مجموع اسپیس ایکس موفق شده است هفت بار موشک فالکون ۹ را با موفقیت بنشاند که دوبار روی خشکی و پنج بار روی سکوی شناور اتفاق افتاده است.

اسپیس ایکس پس از انفجار راکت فالکون ۹ در ایستگاه کیپ کارنیوال در سپتامبر سال ۲۰۱۶، موشکی راهی فضا نکرده بود. بر اساس اطلاعات موجود، فالکون ۹ منفجرشده به‌یک‌باره طی فرآیند سوخت‌گیری به گلوله‌ای از آتش تبدیل شد و در جریان آتش‌سوزی و انفجار، ماهواره‌‌ای که قرار بود توسط کمپانی راهی مدار زمین شود نیز از بین رفت. این موضوع باعث شد تا پرتاب و فرود موشک‌های فالکون ۹ اسپیس ایکس به‌صورت کامل برای مقطعی متوقف شود.

اسپیس ایکس در نظر داشت برای آخرین بار در سال ۲۰۱۶ طی فصل پاییز موشکی را راهی فضا کند و آن را دوباره روی زمین بنشاند، اما این برنامه‌ریزی به دلیل انفجار ماه سپتامبر به هم خورد.

اسپیس ایکس برای استفاده از موشکی که در ماه آوریل محموله‌ای را به ایستگاه بین‌المللی فضایی انتقال داد، برنامه‌ریزی کرده بود. این موشک پس از انجام مأموریت خود، موفق شد برای اولین بار در ماه آوریل روی سکوی شناور فرود آید و قدم بزرگی در مسیر موفقیت اسپیس ایکس بردارد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، قرار بود این موشک ماهواره‌ای متعلق به لوکزامبورگ را به مدار زمین انتقال دهد.

هنوز مشخص نیست که آیا انفجار ماه سپتامبر باعث تجدید نظر اسپیس ایکس در استفاده‌ی مجدد از راکت‌هایش شده است یا نه؛ اما اصلی‌ترین نکته از فرود آوردن موشک‌ها، امکان استفاده‌ی مجدد از راکت است تا از این طریق هزینه‌های سفرهای فضایی کاهش یابد. تا به امروز اسپیس ایکس راکت‌های جدیدی برای هر مأموریت آماده کرده است و موشک‌های پیشین برای پرواز دوباره بازیابی نشده‌‌اند. همان‌طور که اشاره کردیم استفاده‌ی مجدد از راکت باعث کاهش چشم‌گیر هزینه‌ها می‌شود.

به نظر می‌رسد اسپیس ایکس خود بیش از همه به صرفه‌جویی بیشتر نیاز دارد؛ چراکه بر اساس گزارش مالی منتشرشده توسط وال‌استریت ژورنال، این کمپانی در سال ۲۰۱۵ میلادی ضرر مالی ۲۶۰ میلیون دلاری متحمل شده که این ضرر با کاهش ۶ درصدی درآمد همراه بوده است. این ضرر مالی پس از آن گریبان‌گیر اسپیس ایکس شد که یکی از راکت‌های فالکون کمپانی در ماه جولای طی مأموریتی به سوی ایستگاه بین‌المللی فضایی در زمان پرواز منفجر شد و همین موضوع تمام پرتاب‌های این کمپانی را ۶ ماه به تعویق انداخت.

به نظر می‌رسد انفجار ماه سپتامبر ۲۰۱۶ همچون سال پیش از آن، در درآمد اسپیس ایکس تأثیرگذار خواهد بود. این کمپانی امیدوار است با اجرای برنامه‌ی ایجاد شبکه‌ی اینترنت ماهواره‌ای به‌منظور پوشش کره‌ی زمین تا سال ۲۰۲۵، بیش از ۳۰ میلیارد دلار درآمدزایی کند. اسپیس ایکس در تلاش برای پیشبرد طرح مورد نظر است، حال آنکه کارخانه‌های در نظر گرفته‌شده هنوز ساخته نشده‌اند.

بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، اسپیس ایکس در نظر داشت در سال ۲۰۱۶ قریب به ۲۰ و در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۷ راکت به فضا پرتاب کند. این کمپانی در سال ۲۰۱۶ تنها هشت راکت را راهی فضا کرد. اسپیس ایکس مشتریانی دارد که در انتظار ارسال ماهواره‌های خود به فضا در سال ۲۰۱۷ هستند و از این‌رو این کمپانی روزهای پرمشغله‌ای پیش روی خود دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات