دو ایرباس A330 در آستانه‌ی تحویل به هما

جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
دو فروند ایرباس A330 به خاطر لغو سفارش هواپیمایی اویانکای برزیل، به‌زودی در اختیار شرکت هما قرار می‌گیرد.
تبلیغات

بر اساس اعلام شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، دو فروند هواپیمای ایرباس A330 که به سفارش شرکتی برزیلی ساخته شده بودند، پس از لغو سفارش به ایران‌ایر تحویل داده می‌شوند.

این دو فروند هواپیمای A330 بر اساس سفارش اویانکای برزیل ساخته شده بودند و قرار بود از طریق فرودگاه تروئل اسپانیا به برزیل منتقل شوند. اما قبل از تحویل نهایی، شرکت اسکای‌لاینر اقدام به لغو سفارش و خرید خود از ایرباس می‌کند.

ایرباس ای ۳۳۰ - airbus a330

به همین خاطر این دو پروند هواپیما به فرودگاه شنرول فرانسه منتقل شده است تا پس از رنگ‌زنی مجدد و هک نام هما و IRANAIR روی بدنه‌ی این هواپیما‌ها، به‌زودی و در هفته‌های آینده این دو فروند هواپیمای A330-200 به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تحویل داده خواهد شد.

پیش از این فابریس برِژیه مدیرعامل ایرباس در مراسم تحویل هواپیمای A321 به هما که روز چهارشنبه ۲۲ دی ۹۵ در شهر تولوز فرانسه برگزار شد، اعلام کرده بود که از میان ۱۰۰ هواپیمای خریداری‌شده از سوی ایران‌ایر، ۹۸ فروند سفارش و ساخت جدید و ۲ فروند نیز از بازخرید سفارش لغو شده است. با اعلام هما معلوم شده است که دو فروند هواپیمای مورد نظر مدیرعامل ایرباس، همین دو فروند هواپیمای ای۳۳۰ هستند.

ایرباس ای ۳۳۰ - airbus a330

همان‌طور که در معرفی A321 نیز بیان شد، بر اساس اعلام مدیرعامل هما (ایران‌ایر)، ۱۰۰ فروند هواپیما از ایرباس خریداری شده است که تعداد آن‌ها به شرح زیر است:

۴۶ فروند هواپیما از خانواده A320   

۳۸ فروند هواپیما از خانواده A330 

۱۶ فروند هواپیما از خانواده A350 

اولین هواپیمای خریداری‌شده توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که از مدل A321 است، روز پنجشنبه ۲۳ دی‌ماه ۱۳۹۵ به ایران تحویل داده شد. قرار است تا پایان سال ۲۰۱۷، ۸ فروند هواپیمای ایرباس و ۸ فروند هواپیمای ATR (از زیرمجموعه‌های Airbuss فرانسه) تحویل ایران شود.

بر اساس آمار اعلام‌شده، ایران‌ایر ۱۰۰ فروند هواپیمای Airbus، حدود ۸۰ فروند هواپیمای Boeing و حدود ۲۰ فروند هواپیمای ATR خریداری کرده است. اولین هواپیمای بوئینگ خریداری‌شده توسط هما، فروردین ۱۳۹۷ به این شرکت تحویل داده می‌شود.

بر اساس توافق ایران و ۱+۵ در برجام، تحریم‌ ایران در زمینه خرید هواپیما و قطعات آن که بعد از انقلاب اسلامی وضع شده بود، برداشته می‌شود. نوسازی ناوگان هواپیمایی ایران، می‌تواند به خاطرات و حوادث تلخ گذشته پایان دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات