خودرو مفهومی فولکس واگن I.D. Buzz معرفی شد؛ آینده ون‌ های‌ شهری

سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰
مطالعه 5 دقیقه
فولکس‌واگن سری خودروهای مفهومی ID‌ خود را با معرفی ون مفهومی I.D. Buzz گسترش داد تا ذهنیت خود از آینده صنعت خودروسازی را نمایش دهد.
تبلیغات

مدت زمان زیادی است که صفی بلند از ون‌های مفهومی - که هیچ‌کدام به تولید انبوه نرسیدند - در رویداد‌های خودرویی معرفی می‌شوند. در این میان فولکس‌واگن نیز خودروی مفهومی I.D. Buzz را در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۷ رونمایی کرد. این خودرو نگاهی تازه به احیای ون و مینی‌بوس‌ها خواهد داشت که البته نمی‌توان ضمانت کرد آن را به زودی در جاده‌ها ببینیم.

فولکس واگن ID BUZZ

اگر اخبار دنیای خودرو را دنبال کرده باشید، از تبلیغات گسترده‌ی فولکس‌واگن برای رونمایی خودروی مفهومی جدیدی در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۷ آگاه هستید. حتی ممکن است خودروهای مفهومی پیشین فولکس واگن در این کلاس را نیز به‌خاطر آورید؛ مینی‌بوس مفهومی مدل ۲۰۰۱، خودروی مفهومی بولی مدل ۲۰۱۱ و خودروی Budd-e سال پیش فولکس‌واگن. هیچکدام از این خودروها از مرحله‌ی طراحی کانسپت اولیه عبور نکردند و فولکس‌واگن ظاهراً هیچگاه تقاضایی به تعداد کافی برای خرید مینی‌بوس جدید نداشت تا به سمت تولید آن برود.

فولکس واگن ID BUZZ

شاید چند بخشی بودن و قابلیت تجزیه و ترکیب پلت‌فرم MEB نقطه‌ی عطف I.D.Buzz است. این پلتفرم توانمند امکان ایجاد تغییرات گسترده‌ای در بخش‌های مختلف خودرو می‌دهد و بنابراین ممکن است آنچه تا به‌حال روی داده است، به نفع خودروی I.D. Buzz دستخوش تغییر گردد و در نتیجه تولید آن را در سال ۲۰۲۰ یا بعد از آن شاهد باشیم. اما در حال حاضر فولکس‌واگن I.D. Buzz در حد طرحی مفهومی قرار دارد و باید مشخصات آن‌ را به عنوان گمانه‌زنی‌هایی خوش‌بینانه در نظر گرفت.

اکنون نوبت اطلاعاتی است که فولکس‌واگن در خصوص I.D.Buzz منتشر کرده است. حتماً متوجه شده‌اید که ظاهری جذاب، هدف این خودروی مفهومی نبوده و بهره‌وری فضای داخلی در این خودرو هدف قرار گرفته است. هدف خودروی I.D. Buzz نمایش انعطاف‌پذیری پلت‌فرم MEB و شایستگی آن به‌عنوان یک وسیله‌ی نقلیه‌ی چهارچرخ محرک است.

فولکس واگن ID BUZZ

فولکس‌واگن I.D. Buzz دارای طول کلی معادل ۴.۹۴ متر، عرض ۱۹۷.۶ سانتی‌متر، ارتفاع ۱۹۶.۳ سانتی‌متر و فاصله‌ی بین دو محور جلو و عقب ۳.۳ متر است. این ابعاد مشابه سایز خودروی T6 Transporter است؛ خودروی ون عمومی فولکس‌واگن و جانشین اتوبوس اصلی این شرکت. ابعاد I.D.Buzz دقیقا بین خودروی T6 با فاصله‌ی بین دو محور کوچک و همان خودرو با فاصله‌ی بین دو محور بزرگ قرار می‌گیرد؛ البته Buzz تنها کمی عریض‌تر است. همچنین فضای قرارگیری در داخل خودرو به‌صورت تئوری طولی برابر با ۴.۱ متر دارد و حتی فضای بار در بخش جلوی خودرو به حجم ۱۷۲.۷ لیتر نیز وجود دارد (فضای بار جلو مانند آنچه در فولکس‌واگن بیتل و پورشه ۹۱۱ است.)

فولکس واگن ID BUZZ

طبق شایعات و حدس و گمان، سیستم انتقال قدرت فولکس‌واگن مفهومی I.D.Buzz توانایی تولید ۳۶۹ اسب‌بخار توان و طی مسافت ۴۳۴.۵ کیلومتر با یک‌بار شارژ دارد. فولکس‌واگن I.D. Buzz از یک موتور الکتریکی در بخش جلو و دو موتور الکتریکی در بخش عقب خودرو بهره می‌برد که در نتیجه توازن خوبی بین بخش عقب و جلو خودرو شاهد خواهیم بود. فولکس‌واگن هم‌چنین ادعا می‌کند ایجاد یک نسخه‌ی دیفرانسیل‌ عقب از خودرو تنها به واسطه‌ی استفاده از موتورهای الکتریکی بخش عقب به‌سادگی امکان‌پذیر خواهد بود.

بسته‌ی باتری معرفی‌شده برای I.D. Buzz یک واحد ۱۱۱ کیلووات‌ ساعتی است. فولکس‌واگن همچنین ادعا می‌کند اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، به‌لطف وجود چهار اسکنر لیزری توکار، سنسورهای مافوق صوت، سنسورهای راداری، دوربین‌های دید جانبی و یک دوربین در بخش جلو، خودروی I.D. Buzz می‌تواند به‌صورت کامل خودران باشد.

فولکس واگن Buzz

از نقطه نظر طراحی، فولکس‌واگن تأکید می‌کند که Buzz طراحی سنتی نخواهد داشت. بدنه‌ی خودرو از بخش عقب تا جلوی خودرو به‌صورت دو رنگ است و لوگوی فولکس‌واگن در اندازه‌ای بزرگ در جلوی خودرو قرار گرفته تا ادای احترامی مستقیم به مینی‌بوس T1 کرده باشد. در واقع، حتی فولکس‌واگن در یکی از طرح‌های ارائه‌شده، Buzz را در کنار یک T1 به تصویر کشیده است تا خاطرنشان کند با وجود ریشه‌‌هایی از طراحی پدربزرگ خودرو، سبک و سیاق آن بروز شده است و دیگر چهره‌ی سنتی ندارد. جذابیت این خودرو برای بینندگان قابل توجه است؛ اما چراغ‌های جلوی مشابه با هاچ‌بک .I.D، توانایی جلب نظر بیننده‌ها را به خوبی سایر‌ بخش‌های خودرو ندارند. با این حال چراغ‌های عقب بسیار باریک و ظریف هستند و طرح زیبایی دارند. به‌جای نوارهای زینتی در دور خودرو از جنس کروم، Buzz از خطوط دارای روشنایی که به خودرو جان می‌دهد، استفاده کرده است.

فولکس واگن ID BUZZ

در داخل خودرو ادوات و الگوهای بسیاری از هاچ‌بک مدل پیشین .I.D وجود دارد و همچنین تجهیزاتی مجذوب کننده برای افراد به‌صورت خودکار در قالب مدل استاندارد، مانند صندلی قابل تنظیم، فرمان جمع‌شدنی و یک صفحه نمایش روبروی راننده و در تعامل با او نیز وجود دارند. خوشبختانه صندلی‌های عقب قابلیت تبدیل به یک تخت خواب را دارند، که قابلیتی استاندارد برای مدل‌های پیشین ون و مینی‌بوس‌ها به‌حساب می‌آید و ویژگی بسیار مفیدی برای رفتن به کمپ است.  

فولکس واگن برنامه‌ای گسترده برای عرضه‌ی خودروهای برقی در سال‌های آینده دارد و در نظر دارد ۲۵ درصد محصولات خود تا سال ۲۰۲۰ را به قوای محرکه‌ی برقی در کنار ظاهری جدید مجهز کند. در همین راستا شاهد معرفی نمونه‌های مفهومی الکتریکی زیادی از غول خودروسازی آلمان هستیم. این موضوع احتمال تولید نسخه‌ی نهایی  I.D. Buzz را قوت می‌بخشد.

فولکس واگن ID BUZZ
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات