هیئت مدیره توییتر در مورد فروش این شبکه اجتماعی تصمیم می‌گیرند

پنج‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
به نظر می‌رسد روزهای آرام تابستان برای توییتر به سر آمده، چراکه براساس شنیده‌ها طی جلسه‌ی ۱۸ شهریور هیئت مدیره‌ی این کمپانی، در مورد واگذاری و فروش توییتر نیز تصمیم‌گیری خواهد شد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

توییتر از جمله‌ی شبکه‌های اجتماعی قدیمی دنیای مجازی است که در ماه‌های اخیر حال و روز چندان خوبی نداشته است. تلاش‌های جک دورسی، موسس و مدیرعامل کنونی این کمپانی نیز نتوانسته گره از مشکلات توییتر باز کند. حال شنیده‌ها حکایت از این دارد که در خلال موضوعات مختلف قابل بحث طی جلسه‌‌‌ی هیئت مدیره که ۱۸ شهریور برگزار می‌شود، بحث واگذاری و فروش توییتر نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در ماه‌های اخیر شایعات متعددی در مورد تغییرات در توییتر و احتمال تصاحب آن توسط یک کمپانی دیگر مطرح شده که همین موضوع باعث افزایش ارزش سهام توییتر و زنده شدن امیدها در دل سهامداران شده است، چراکه بنابر شایعات، سهامداران امیدوارند تا خریداری برای این شبکه‌ی اجتماعی پیدا شود.

نام‌های بزرگی در دنیای رسانه و تکنولوژی وجود دارند که می‌توانند نگاه دقیق‌تری را به پتانسیل و داشته‌های توییتر انداخته و این شبکه‌ی اجتماعی را مال خود کنند. برای مثال می‌توان به آلفابت اشاره کرد که با تصاحب توییتر می‌تواند آن را یکی از زیرمجموعه‌های خود قرار دهد. همچنین باید به اپل، روپرت مورداک و کمپانی قرن بیست و یکم فاکس اشاره کرد. البته شماری از کمپانی‌های خصوصی نیز می‌توانند با تصاحب توییتر، مشکلات این شبکه‌ی اجتماعی را التیام بخشیده و آن را به دور از انظار عمومی تقویت کنند.

در گذشته موسسان و رهبران توییتر به این موضوع اشاره کرده‌اند که درصدد حفظ استقلال خود هستند، اما ایده‌ی فروش توییتر زمانی جدی‌تر از پیش مطرح می‌شود که ایوان ویلیامز، عضور هیئت مدیره و موسس این شبکه‌ی اجتماعی در سخنانی به این موضوع اشاره کرده که توییتر باید در مورد آینده‌ی استقلال خود گزینه‌ی خوب را انتخاب کند.

ویلیامز پیش از آنکه دیک کوستولو بر مسند ریاست بنشیند، مدیرعامل توییتر بود. وی در گفتگویی با بلومبرگ، انتخاب بهترین گزینه ممکن را در مورد حیات توییتر به عنوان یک کمپانی مستقل پررنگ کرده است. سهام توییتر پس از گفته‌های ویلیامز شاهد افزایشی ۶ درصدی بود.

اما یافتن یک خریدار برای این سرویس کار چندان ساده‌ای نیست، چراکه هزینه‌ی تصاحب توییتر بسیار بالا تخمین زده می‌شود. با توجه به پرداخت ۲۶ میلیارد دلار برای تصاحب لینکداین توسط مایکروسافت، برآوردها نشان از این دارند که خریدار توییتر باید مبلغی قریب به ۱۸ میلیارد دلار را برای به‌دست آوردن توییتر پرداخت کند. البته برچسب قیمت ۱۸ میلیارد دلاری برای یک کمپانی که درگیر رشد کند بوده و هر فصل پول از دست می‌دهد، زیاد است.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط منابع، توییتر درصدد آن است تا بهره‌وری را افزایش داده و هزینه‌های خود را کاهش دهد. یکی از روش‌های کاهش هزینه را باید تعدیل نیرو خواند. توییتر اکتبر سال گذشته دست به اخراج ۸ درصد کارمندان خود زد که همین موضوع نگرانی‌ها در مورد تکرار تعدیل نیرو را افزایش داده است.

البته کاهش نیروی کار برای بار دوم اجتناب ناپذیر است. براساس آخرین آمار که مربوط به ۳۰ ژوئن سال جاری است، توییتر بیش از ۳٫۸۶۰ نیروی کار دارد. منابع نزدیک به توییتر از احتمال انجام دور دیگری از تعدیل نیرو سخن گفته‌اند که می‌تواند این شبکه‌ی اجتماعی را از نظر خریداران جذاب‌تر کند.

همچنین باید به زیرمجموعه‌ها و بخش‌های دیگری از توییتر اشاره کرد که این مجموعه را بزرگ‌تر کرده است. برای مثال می‌توان به MoPub، Vine و Fabric اشاره کرد که توییتر می‌تواند با فروش آن‌ها به کمپانی‌های کوچک‌تر، تمرکز خود را روی فعالیت اصلی‌اش افزایش داده و موقعیت خود را برای خریداران بهتر از پیش کند.

در کنار تصاحب توییتر، گزینه‌های دیگری نیز مطرح است که یکی از این موارد خرید بخش بزرگ‌تری از سهام توییتر توسط سهامداران کنونی این کمپانی است. برای مثال می‌توان به استیو بالمر، مدیرعامل سابق مایکروسافت و مالک تیم بسکتبال لس آنجلس کلیپرز اشاره کرد که در کنار آلولید بن تلال، شاهزاده‌ی سعودی بخش بزرگی از سهام توییتر را در اختیار داشته و بنابر شایعات در نظر دارند تا بخش دیگری را مال خود کنند.

سهامداران توییتر

شماری از منتقدان دو شغله بودن جک دورسی را به عنوان مدیرعامل Twitter و Square عامل عدم تمرکز بیشتر روی توییتر عنوان کرده‌اند. یک سال از تصدی دورسی بر صندلی ریاست در توییتر می‌گذارد، اما هنوز روند درآمدزایی این کمپانی بهبود نیافته است.

نظر شما در مورد توییتر و وضعیت این کمپانی چیست؟ آیا توییتر نیز نظیر لینکداین زیر پرچم یک کمپانی بزرگ خواهد رفت؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات