شرکت آلمانی DE. CIX پلتفرم انتقال داده خود را به ایران می‌آورد

پنج‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت آلمانی DE. CIX و ارتباطات زیرساخت در حاشیه ایران کانکت ۲۰۱۶ قرارداد همکاری امضا کردند تا پلتفرم این شرکت را به ایران بیاورند و سرعت استفاده از محتوا روی این پلتفرم برای کاربران ایرانی فراهم شود. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

در دومین روز برگزاری ایران کانکت ۲۰۱۶ با حضور محمد جواد آذری، مدیرعامل زیرساخت، قرارداد همکاری مابین این شرکت و DE. CIX (دکیکس) آلمان توسط اعضای هیئت مدیره دو طرف به امضا رسید.

پیرو این قرارداد ارتباط ایران به صورت مستقیم با پلتفرم و شبکه peering شرکت DE. CIX (دکیکس) برقرار شده و پلتفرم این شرکت به ایران منتقل می‌شود.

ایوو ایوانف عضو اجرایی هیئت مدیره DE. CIX (دکیکس) در پاسخ به سئوال خبرنگار زومیت در مورد گستردگی و عرضه‌ی خدمات این شرکت گفت: «DE. CIX (دکیکس) با سابقه بسیار خوب در بحث peering و انتقال در دنیا تا‌کنون با بیش از ۷۵۰ شرکت اپراتور و تولید کننده محتوا همکاری می‌کند.»

ایوانف ادامه داد: «این شرکت با pop‌ها (نقاط حضور) خود در فرانکفورت و سراسر جهان و همکاری با بیش از ۷۵۰ تولید کننده محتوا و اپراتور توانسته حجم ترافیک مورد تبادل خود را به بیش از ۵.۵ ترابیت بر ثانیه برساند.»

عضو هیئت مدیره DE. CIX (دکیکس) آلمان در پاسخ به سئوال دیگری در مورد مزایای این شبکه برای ایران گفت: «اجرای این قرارداد همکاری چند مزیت برای ایران خواهد داشت. اول اینکه ایران بدون واسطه به محتواهای تولیدی بیش از ۷۵۰ ارائه دهنده سرویس و محتوا دسنرسی خواهد داشت.»

او افزود: «مزیت دیگر افزایش کیفیت دریافت اطلاعات توسط کاربران در ایران خواهد بود. نکته‌ی دیگر کاهش زمان تأخیر (latancy) است.»

ایوانف تأکید کرد: «با استقرار پلتفرم peering شرکت DE. CIX (دکیکس) علاوه بر استقلال ارتباطی ایران به یک هاب بزرگ ارتباطی در منطقه تبدیل می‌شود.»

در این مراسم محمد جواد آذری جهرمی نیز با تأیید سخنان ایوانف اعلام کرد: «ما پیش از این برای ارتباط با اروپا و دریافت اطلاعات از این کشورها باید به کشور واسطی متصل می‌شدیم و این موضوع بر کیفیت و زمان تأخیر ما اثر می‌گذاشت. اما دیگر نمی‌خواهیم این کار را انجام دهیم و خودمان برای استقرار popها و همچنین پلتفرم‌های peering دست به کار شدیم تا ضمن افزایش کیفیت و کاهش تأخیر، هاب خوب ترانزیت داده و ارتباطی در کشور ایجاد کنیم.»

او ادامه داد: «امروز رتبه و اعتبار شرکت‌ها بر اساس تعداد شرکت‌ها و ارتباطات مستقر در popها (نقاط حضور) سنجیده می‌شود. به عنوان مثال در پاپ فرانکفورت ۷۵۰ شرکت، استانبول بیش از ۵۰ شرکت و تهران حدود ۲۶ شرکت متصل هستند. بدین ترتیب ارزش ارتباطی و رتبه فرانکفورت بهتر از استانبول و استانبول بهتر از تهران است.»

جهرمی در مورد زمان اجرای این قرارداد و استقرار پلتفرم شرکت DE. CIX (دکیکس) گفت: «تا سه ماه دیگر باید این شبکه در ایران مستقر شود و باید شرکت‌های بتوانند برای ارائه محتویات خود به خارج وارد مذاکره و استفاده از این سامانه شوند.»

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در مورد مزایای پلتفرم peering این شرکت برای کاربران ایرانی گفت: «کاربران ایرانی همانطور که ایوانف گفت از مزایای کاهش تأخیر دریافت اطلاعات و افزایش کیفیت بهره ببرند. همچنین در استاندارد ITU برای خدمات ویدیویی و گیم زمان تأخیر ۱۰۰ میلی ثانیه در نظر گرفته شده است که اگر زمان تأخیر بیش از این باشد کیفیت نامطلوب و غیر استاندارد است. این قرارداد به بهبود این زمان و وضعیت برای سرویس‌های خارجی در ایران و سرویس‌های داخلی در خارج کمک می‌کند.»

به نظر می‌رسد شرکت ارتباطات زیرساخت در حاشیه ایران کانکت ۲۰۱۶ علاوه بر اسپارکل، ترکسل و دکیکس با چند شرکت اروپایی و آسیایی دیگر قرارداد همکاری امضاء کرده، اما این موضوع هنوز به شکل رسمی اعلام نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات