پاندای غول پیکر از فهرست حیوانات در معرض خطر خارج شد

سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
با افزایش ۱۷ درصدی جمعیت پاندای غول‌ پیکر در ۱۰ سال گذشته، این حیوان دوست‌داشتنی دیگر در فهرست حیوانات در معرض خطر انقراض قرار ندارد و به دسته‌ی حیوانات آسیب‌پذیر وارد شد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در سال ۲۰۰۹ کارشناسان حوزه‌ی محیط زیست بر این باور بودند که پاندای غول پیکر تا سه نسل آینده منقرض خواهد شد. اما امروز این گونه‌ی جانوری از فهرست حیوانات در معرض خطر خارج شده است.

۶۷ درصد جمعیت پاندا‌ها که نزدیک به دو سوم جمعیت کلی آن‌ها می‌شود در چین و تحت مراقبت‌های شدید قرار دارند.

اتحادیه‌ی بین‌المللی حفاظت از طبیعت، IUCN، در جدیدترین گزارش خود آورده است:

بر طبق شواهد بسیار و پایش‌های ملی، کاهش جمعیت پاندای غول پیکر متوقف و همزمان شاهد رشد جمعیت این گونه‌ی جانوری هستیم. تلاش‌های دولت چین برای نگهداری و مراقبت از پاندا بسیار موثر بوده است.

همچنین این گزارش اضافه می‌کند:

در ۱۰ سال منتهی به سال ۲۰۱۴ جمعیت پاندا در جهان ۱۷ درصد رشد داشته و در حال حاضر در کشور چین ۱۸۶۴ پاندای جوان زندگی می‌کنند. به علاوه توله پانداها در جهان حدود ۲۰۶۰ جمعیت دارند.

اما چطور یک گونه‌ی حیوانی که زمانی کارشناسان از افزایش جمعیت آن قطع امید کرده‌ بودند در ۷ سال گذشته چنین امیدوار کننده ظاهر شده است؟

اتحادیه‌ی بین‌المللی حفاظت از طبیعت اقدامات دولت چین در حفظ و بازسازی جنگل‌های بامبو را به عنوان زیست‌گاه اصلی پاندا موثر می‌داند. جنگل‌های بامبو پناهگاه اصلی پاندا است که چینی‌ها با حفاظت و در عین حال گسترش این جنگل‌ها فضای زیست را برای پاندا آماده کرده‌اند.

گشتی سرگرم کننده در مرکز نگهداری از بچه پانداها در چین

مسئول بنیاد جهانی طبیعت در کنفرانس خبری خود اعلام کرد:

تجربه‌ی نجات پاندا نشان داد که وقتی علم در کنار اراده‌ی سیاسی و درگیری جوامع محلی قرار گیرد می‌توان به حفظ محیط‌ زیست و گسترش تنوع زیستی کمک کرد. در این زمینه چینی‌ها کارنامه‌ی بسیار خوبی از خود به جا گذاشته‌اند. نتیجه‌ی استراتژی‌ها تنزل رتبه‌ی چند گونه‌ی جانوری در فهرست بود.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کارشناسان برای افزایش جمعیت پاندا، علاقه‌ی کم این حیوان برای جفت‌گیری در باغ‌وحش‌ یا محیط‌های غیرطبیعی است. همچین پاندا را باید حیوان پرخوری دانست.

برخلاف گاو که دستگاه گوارش پیچیده‌ای دارد گوارش پاندا بسیار ساده‌تر است. در گاو معده از ۴ قسمت تشکیل شده که در ادامه به روده‌ای طولانی برای جذب مواد خوراکی ختم می‌شود. بنابراین گاو توانایی خوردن و جذب مواد غذایی متنوع دارد. اما معده‌ی پاندا یک قسمتی است و روده‌ی کوتاهی دارد. این عامل باعث شده پاندا تا ۱۷ ساعت در روز و نزدیک به ۱۲.۵ کیلوگرم بامبو بخورد و تنها ۱۷ درصد آن را جذب کند.

تغذیه برای پاندا اهمیت فراوانی دارد. هر پاندای جوان در طول روز به طور متوسط ۱۲.۵ کیلوگرم بامبو می‌خورد که اهمیت وجود یک زیست‌گاه طبیعی برای این حیوان را مشخص می‌کند.

اما اخبار منتشر شده در مورد افزایش جمعیت پاندا انتهای مسیر نیست چرا که کارشناسان در پایداری آن در دراز مدت شک دارند. در نتیجه نباید خیلی از شنیدین این خبر خوشنود بود. در گزارش IUCN آمده است:

اگرچه در حال حاضر شاهد افزایش جمعیت پانداها هستیم اما عواملی نظیر تغییرات آب‌و‌هوایی ۳۵ درصد از مساحت جنگل‌های بامبو به عنوان زیست‌گاه اصلی پاندا را در ۸۰ سال آینده تهدید می‌کند. بنابراین با احتمال زیاد دوباره شاهد کاهش تعداد پاندا خواهیم بود. تغییرات آب‌وهوایی می‌تواند دستاوردهای ما در سال‌های گذشته را با خطر مواجه کند.

خبر منتشر شده مبنی بر اینکه «پاندای غول پیکر از فهرست حیوانات در معرض خطر خارج شد» به معنای اتمام چالش‌ دولت‌ها و سازمان‌ها نیست چرا که زیست‌گاه اصلی این حیوان همچنان در معرض تهدید قرار دارد که این حیوان را آسیب‌پذیر می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات