میتسوبیشی در مورد مصرف سوخت ۸ خودروی دیگر اغراق کرده است

سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
وزیر حمل‌ونقل ژاپن به شرکت خودروسازی میتسوبیشی دستور داد فروش ۸ خودروی خود را در ژاپن متوقف کند. این دستور در پی افشای این حقیقت که میتسوبیشی درباره میزان مصرف سوخت این خودروها اغراق کرده است، به این شرکت ابلاغ شد. در چند ماه اخیر این دومین باری است که اخباری مبنی بر دروغین بودن اعداد اعلام شده از سوی میتسوبیشی در مورد مصرف سوخت خودروهایش منتشر می‌شود. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

بنا به گفته کیچی ایشی، وزیر حمل‌ و نقل ژاپن، تحقیقات انجام شده حاکی از آن بوده که مصرف سوخت ادعا شده از سوی میتسوبیشی در مورد ۸ خودرو شاسی‌بلند این شرکت کمتر از میزان حقیقی آن بوده است. در این لیست نام خودروهایی هم‌چون پاژرو، اوت‌لندر و RVR به چشم می‌خورد. علاوه بر این خودروها، پیش‌تر چهار خودروی دیگر این شرکت نیز به همین سرنوشت دچار شده بودند. ایشی در بیانه خود آورده است:

تحقیقات ما نشان می‌دهد مصرف واقعی سوخت در ۸ خودروی میتسوبیشی تا سقف ۸.۸ درصد و به طور میانگین ۴.۲ درصد بیشتر از عدد اعلام شده در تبلیغات این شرکت است.

در نتیجه این تحقیقات، میتسوبیشی از فروش این خودروها در داخل ژاپن منع شده است. این منع تا زمانی که شرکت ارقام درست مصرف سوخت را به مقامات موردنظر اعلام نکند ادامه دارد. فرآیندی که تا به نتیجه رسیدن چند هفته زمان می‌برد.

احتمالا این تصمیم منجر به کاهش فروش خودروهای این شرکت در کشور ژاپن شود. همان‌طور که توقف فروش چهار خودروی کوچک این شرکت در ماه آوریل و ژوئن نیز فروش آن را به شدت کاهش داد. این شرکت هم‌چنین مجبور است هزینه‌هایی را برای جبران خسارت به نهادهای مختلف پرداخت کند که این امر نیز در نهایت باعث وخیم‌تر شدن وضعیت مالی میتسوبیشی خواهد شد.

ششمین خودروساز بزرگ ژاپن هنوز نتوانسته از پس مشکلات ناشی از رسوایی در میزان مصرف سوخت خودروهای خود برآید. این رسوایی که در ماه آوریل آغاز شد چهار خودروی این شرکت را هدف قرار داده بود که دو خودرو توسط میتسوبیشی و برای نیسان تولید می‌شدند.

بررسی‌های داخلی در شرکت میتسوبیشی نشان داده است؛ ارتباطات درون شرکتی ضعیف، مدیریت بی‌ثبات و اعمال فشار بر مهندسین در عین نبود منابع کافی برای آنان، ریشه‌های مشکلات پی‌درپی این شرکت خودروسازی هستند.

پس از انتشار اخبار مربوط به این رسوایی، ارزش سهام میتسوبیشی به شدت کاهش یافت. در پی این اتفاق ناگوار، میتسوبیشی از نیسان درخواست کمک کرد و نیسان نیز در قراردادی مقداری از سهام آن را به ارزش ۲.۲ میلیارد خریداری کرد.

میتسوبیشی پذیرفته است که در ۲۵ سال اخیر از روش‌های غیرقابل اطمینان و در مواردی از ارقام تخمینی، به جای نتایج آزمایش‌های رسمی، برای محاسبه میزان مصرف سوخت خودرو‌های کوچک خود استفاده می‌کند. به گفته مقامات شرکت، این رسوایی و عواقب آن، آن‌ها را برای اولین بار در هشت سال گذشته به شرایط بحرانی می‌رساند. عواقب مالی این رسوایی، کاهش فروش خودرو، هزینه‌های وارده برای جبران خسارت و مبالغ پرداختی به افراد ثالث یعنی نیسان، فروشندگان و قطعه‌سازان را شامل می‌شود.

شرکت میتسوبیشی انتظار دارد با ضرر ۱.۴ میلیارد دلاری در طول امسال مواجه شود. مبلغ ۱.۴۷ میلیارد دلار نیز میزان ضرر پیش‌بینی نشده‌ای است که میتسوبیشی باید با آن دست و پنجه نرم کند. تا ماه مارس سال بعد و انتهای سال مالی انتظار می‌رود فروش داخلی خودروهای این شرکت به نصف میزان خود کاهش پیدا کند.

چند روز پیش میتسوبیشی اعلام کرد به خاطر عواقب رسوایی‌های به وجود آمده برای این شرکت، متحمل ۷ میلیارد ین ضرر شده‌ است.

ژاپن پنجمین بازار خودروهای میتسوبیشی است. بازارهای دیگر این شرکت شامل آسیا، اروپا و مناطق دیگر می‌شود. ژاپن به عنوان کشور مبدا این شرکت درصد از میزان فروش خودروهای این شرکت را به خود اختصاص داده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات