کوالکام درصدد تصاحب NXP Semiconductors با پرداخت 30 میلیارد دلار است

جمعه ۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹
مطالعه 2 دقیقه
کوالکام در حال مذاکره برای خرید NXP Semiconductors به ارزش بیش از ۳۰ میلیارد دلار است.
تبلیغات

براساس گزارش وال استریت ژورنال، کوالکام در پی آن است تا NXP Semiconductors طی دو تا سه ماه آینده با پرداخت بیش از ۳۰ میلیارد دلار تصاحب کند. تصاحب این کمپانی توسط کوالکام در صورت انجام، پس از تصاحب ARM توسط سافت‌بنک ژاپن با پرداخت بیش از ۳۲ میلیارد دلار، دومین خرید بزرگ در حوزه‌ی کمپانی‌های فعال در زمینه‌ی تولید تراشه‌ها است. 

NXP را باید در زمره‌ی کمپانی‌های پیشرو در حوزه‌ی تولید تراشه‌های ‌NFC و از کمپانی‌های خلاق در این حوزه خواند. با استفاده از فناوری NFC این روزها شاهد راه‌اندازی انواع سرویس‌های پرداخت در دو پلتفرم اندروید و iOS هستیم، بطوریکه اپل پی و اندروید پی هر دو از این فناوری استفاده می‌کنند. کنترلرهای NFC تولید شده توسط NXP در اغلب گوشی‌های هوشمند مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرند، بطوریکه هر دو پلتفرم اپل و اندروید از این کنترلر‌ها استفاده می‌کنند. از جمله‌ی محصولات عرضه شده همراه با کنترلرهای این کمپانی باید به آیفون ۷، آیفون ۶ اس، آیفون ۶ اپل اشاره کرد. همچنین در سوی مقابل، گلکسی اس ۷ و نکسوس ۶ پی نیز از این ماژول بهره می‌برند. NXP علاوه بر تولید محصولات مبتنی بر فناوری NFC، در حوزه‌ی اینترنت اشیا نیز دستی بر آتش دارد. برای مثال NXP سال گذشته با تصاحب کمپانی Freescale به ارزش ۱۲ میلیارد دلار به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی ماژول‌های الکترونیک خودروها تبدیل شد. 

مدتی است که کوالکام در حوزه‌ی تولید عرضه‌ی تراشه‌ و مودم برای استفاده در خودروهای هوشمند سرمایه‌گذاری کرده و اخیرا نسخه‌ای از اسنپدراگون ۸۲۰ را رونمایی کرده که می‌توان از آن در خودروهای هوشمند استفاده کرد. با استفاده از فناوری NFC می‌توان محصولات متعددی در خودروها را بهتر از پیش کرد که از جمله‌ی آن می‌توان به سنسورهای سنجش دما، کنترلرهای مدیریت نیرو و سایر موارد اشاره کرد. با توجه به اینکه NXP محصولاتی را مبتنی بر تراشه‌های ARM در اختیار دارد، کوالکام می‌تواند با تصاحب این کمپانی تمرکز خود را روی تراشه‌‌ی گوشی‌های میان‌رده و رده بالا قرار دهد تا NXP تمرکز خود را روی حوزه‌ی خودروهای هوشمند و تمام راهکارهای مبتنی بر اینترنت اشیا قرار دهد. 

درآمد کوالکام در سال‌های اخیر به علت از دست دادن چندین محصول رده‌بالا و پرفروش در حوزه‌ی اندروید و همچنین از دست دادن بازار مودم‌های مورد استفاده در آیفون‌های اپل، تا حدودی کاهش پیدا کرده است. با این وجود، NXP گردش مالی خوبی داشته و براساس آخرین گزارش مالی این کمپانی، درآمد NXP در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا کدرهد است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات